Adviseur-generaal informatie en reglementering - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NSD019
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
De verantwoordelijke en referentiepersoon zijn voor de projecten, analyses, interpretaties en informatie met betrekking tot het geheel van de reglementering en de wetteksten aangaande de sociale zekerheid van de werknemers
teneinde
een correcte, eenduidige en geharmoniseerde verspreiding van de sociale reglementering verzekeren bij de verschillende betrokken actoren (werkgevers, werknemers, externe gebruikers, andere directies,...) alsook instaan voor de juridisch correcte en uniforme implementering van de nieuwe regelgevingen.
De directie leiden door een adequate strategie te ontwikkelen in termen van te bereiken doelstellingen en van toe te passen (financiële, technische en menselijke) middelen en door de controle op het werk van de medewerkers te organiseren
teneinde
een optimale werking van de directie verzekeren.
Resultaatgebieden
Alstopexpert referentieanalyses en specifieke schriftelijke of mondelinge adviezen aanreiken met betrekking tot de reglementering aangaande de sociale zekerheid van de werknemers en meer in het bijzonder met betrekking tot de toepassing van de nieuwe reglementering
teneinde
een coherente en uniforme interpretatie alsook een pragmatische en doeltreffende toepassing hiervan garanderen.
Voorbeelden van taken
- inlichtingen, verduidelijkingen en adviezen verschaffen en antwoorden formuleren op zeer complexe of volkomen nieuwe vragen betreffende de toepassing van de sociale reglementering
- in samenspraak met de andere directies beraadslagen, terwijl erop wordt toegezien dat de voorgestelde regels praktisch verwezenlijkbaar en juridisch verdedigbaar zijn
- aan het management van de instelling antwoorden voorstellen op bijzonder complexe problemen inzake de toepassing van de reglementering
Alskennisbeheerdertoezien op de ontwikkeling en de actualisatie van een referentiesysteem van informatie betreffende de toepassing van de reglementering en de stand van zaken van de ontwerpen van wetgeving ten behoeve van de andere directies van de instelling alsmede op de constante verbetering ervan
teneinde
een dossier- en probleembehandeling volgens identieke algemene principes te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- organiseren en controleren van het beheer van de huidige en in voorbereiding zijnde sociale wetgeving en deze intern en extern toegankelijk maken door de mededeling ervan in de meest adequate vorm en binnen de kortst mogelijke termijnen te regelen
- het gebruik en de verbetering van de IT-toepassing aansturen en contacten met de andere directies onderhouden alsook te evalueren in welke domeinen van de reglementering de grootste behoefte aan bijkomende informatie voorhanden is en oplossingen tot verbetering vinden
- de expertise delen en aan de interne en externe medewerkers alsook aan het management van de instelling doorgeven
- samen met zijn/haar medewerkers instaan voor de onontbeerlijke informatieverstrekking in functie van de door de werkgevers of hun lasthebbers gestelde vragen en in functie van alle andere beschikbare informatie
- de andere directies bevragen, van hun diensten gebruik maken en hen aansturen om de beschikbare informatie systematisch te vervolledigen, in overeenstemming met de algemene toepassingsvoorschriften van de sociale wetgeving
Alsverantwoordelijke voor de informatieverspreidingde onderrichtingen met betrekking tot de toepassing van de reglementering controleren en opmaken, alsook het contact center voor de eindgebruikers van de informatica toepassingen van de sociale zekerheid superviseren
teneinde
aan de werkgevers en aan hun lasthebbers noodzakelijke informatie te verstrekken om hen in staat te stellen hun verplichtingen correct te vervullen en een correct en tijdig antwoord te garanderen aan alle personen die zich voor een vraag aangaande de sociale wetgeving tot het contact center wenden.
Voorbeelden van taken
- een planning opmaken en toezien op de verwezenlijking ervan opdat de onderrichtingen aan de werkgevers tijdig worden gepubliceerd
- nieuwe oplossingen zoeken die de gebruiksvriendelijkheid en de soepelheid van raadpleging van de onderrichtingen verhogen
- de samenwerking tussen de directies van de instelling organiseren en zo de complementariteit tussen de onderrichtingen en de technische informatie (glossarium, bijlagen, ...) verzekeren
- de nodige informatie bij de medewerkers van het contact center verspreiden en hen begeleiden voor materies betreffende de verschillende verplichte aangiften van de sociale zekerheid
- toezien op de kwaliteit van de antwoorden verschaft door het contact center en op de antwoordtijden
Alsbeleidsadviseurkritische adviezen verstrekken met betrekking tot de uitvoering, tot de praktische toepassing van de nieuwe wetgeving
teneinde
actief mee te werken aan de uitwerking van de nieuwe wetgeving betreffende de sociale zekerheid van de werknemers.
Voorbeelden van taken
- in overleg met de directies betrokken bij de gevolgen van de aanpassingen in de sociale wetgeving en de FOD Sociale Zekerheid de ontwerpen van wetten en van besluiten onderzoeken en analyseren
- de werkvergaderingen met de verschillende betrokken directies en de FOD voorbereiden, begeleiden en leiden
- meewerken aan de uitwerking van de nieuwe regeringsmaatregelen en vergemakkelijken van de opmaak van teksten waarin deze nieuwe maatregelen worden beschreven
- de knelpunten betreffende de toepassing en de doelmatigheid van de nieuwe regeringsmaatregelen evalueren
Alsleidinggevendeop de meest efficiënt mogelijke manier alle ter beschikking gestelde budgettaire, technische en menselijke middelen toepassen
teneinde
de in de bestuursovereenkomst en het bestuursplan bepaalde doelstellingen binnen de vastgestelde termijnen te bereiken, terwijl de kwaliteit van hun verwezenlijking wordt gewaarborgd.
Voorbeelden van taken
- coördineren en superviseren van de taken van de attachés en hun beheerdersteams naar gelang van hun specialiteitsgebied en hun bekwaamheidsniveau
- instaan voor de aanwerving, de evaluatie en de ontwikkeling van de medewerkers van de directie of hierover de supervisie hebben
- superviseren van het beheer van de IT-toepassingen die binnen de directie worden gebruikt en de verbeterprojecten hierrond leiden
Alscoachzijn/haar medewerkers begeleiden, evalueren, ontwikkelen
teneinde
de opdrachten van de directie optimaal te realiseren
Voorbeelden van taken
- de informatie noodzakelijk voor de realisatie van hun taken en voor de verbetering van hun kennis snel, correct en op de meest gepaste manier ter beschikking stellen van zijn/haar medewerkers
- rekening houden met de vaardigheden van de medewerkers bij de toewijzing van de taken, hen op gepaste wijze tot aan de afhandeling begeleiden en het resultaat hiervan beoordelen
- zijn medewerkers betrekken door taken te delegeren, hen te motiveren en ervoor te zorgen dat zij de vereiste opleidingen kunnen volgen
Alsvertegenwoordigerde externe betrekkingen beheren voor de directie en de instelling
teneinde
de goede samenwerking met de andere instellingen van sociale zekerheid en met de andere directies te garanderen.
Voorbeelden van taken
- werk- of overlegvergaderingen voorbereiden, leiden of hieraan deelnemen
- de imagovorming van de directie aanmoedigen en onderhouden
- deelnemen aan de officiële vertegenwoordiging van de instelling of deze organiseren en controleren
- het voorzitterschap uitoefenen van de groep "onderrichtingen", die samengesteld is uit medewerkers van de verschillende instellingen die de multifunctionele aangifte (DmfA) gebruiken
Alsstrategisch adviseurdeelnemen aan de uitwerking, de mededeling en de uitvoering van de strategische visie van de instelling
teneinde
de evolutie en de operationele organisatie van de opdrachten van de instelling plannen en beheren.
Voorbeelden van taken
- adviezen formuleren ten behoeve van het Directiecomité aangaande de definiëring, de mededeling en het in de praktijk omzetten van de waarden van de instelling
- bespreken van transversale beheersaspecten bespreken en gemeenschappelijke methodologieën
- stand van zaken rapporteren aan het directiecomite over de doelstellingen en de projecten
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal van de juridische diensten
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|