Attaché personeel en organisatie (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NPO007
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Analyseren, ondersteunen en organiseren van één of meerdere P&O processen bij klanten
teneinde
de klanten te ondersteunen bij het invoeren van een performant organisatiebeleid.
Meewerken aan de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van P&O-processen en -instrumenten in één of meerdere domeinen (personeelsplanning, aanwerving, opvolgings- en rapporteringssystemen,...) en het beheer van HR-processen en –instrumenten, rekening houdend met de impact op andere HR-domeinen
teneinde
bij te dragen tot de realisatie van een geïntegreerd en performant P&O- en HR-beleid in de organisatie.
Resultaatgebieden
Alsanalistverzamelen, analyseren en integreren van informatie met betrekking tot de verschillende P&O- en HR-domeinen
teneinde
een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften van de interne klanten
Voorbeelden van taken
- verzamelen van gegevens in de verschillende entiteiten van de organisatie
- uitvoeren van (statistische) analyses of procesanalyses
- analyseren van de reeds aanwezige methodes/processen en de toepassing ervan
- verwerken van de gegevens in nota's
- analyseren van specifieke vragen
Alsintern en extern adviseuradviseren en informeren van de interne en externe klanten met betrekking tot de eigen P&O- en HR-activiteiten
teneinde
de interne en externe klanten te ondersteunen bij de uitvoering van het beleid ter zake
Voorbeelden van taken
- verlenen van advies bij operationele problemen
- verspreiden van informatie aan de klanten (presentaties, brochures, richtlijnen, infosessies, opleidingen,...)
- anticiperen op mogelijke problemen binnen het betrokken domein en preventief adviezen en oplossingen uitwerken
Alsverantwoordelijke HR-procesde planning en de uitvoering coördineren en verzekeren van de activiteiten gelieerd aan een HR-proces (rekrutering, selectie, opleidingen, competentiemeting,...) in samenwerking met de medewerkers, de directie en de HR-coördinatoren
teneinde
de administratie en de opvolging van de procedure - binnen de vastgestelde termijn en conform de reglementering - te verzekeren
Voorbeelden van taken
- onderzoeken en aanpassen van de te volgen procedure
- opvolgen van het administratieve proces
- de hiërarchie informeren over het verloop van het proces en van de eventuele problemen die zich (kunnen) voordoen
- pro-actief handelen wat betreft te nemen maatregelen en voorzieningen treffen ter ondersteuning van beslissingen van de hiërarchie
Alsontwikkelaardeelnemen aan de ontwikkeling van nieuwe en verbeteren van bestaande procedures, modellen, methodes en instrumenten gelieerd aan het eigen HR-domein
teneinde
de betrokken HR-processen optimaal te doen verlopen of te implementeren
Voorbeelden van taken
- analyseren van bestaande procedures, modellen, methodes en instrumenten
- voorstellen doen ter verbetering op basis van gemaakte analyses en bekomen resultaten
- helpen bij de ontwikkeling en uitwerking van de inhoud en de instrumenten
- deelnemen aan horizontale vergaderingen van de FOD BOSA die betrekking hebben op het eigen domein
- rapporteren over de voortgang van het ontwikkelingsproces aan de hiërarchie
Alsprojectmedewerkeruitvoeren van deeltaken binnen een project en eventueel leiden van kleine (deel)projecten met betrekking tot P&O- en HR-activiteiten
teneinde
de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen te bereiken
Voorbeelden van taken
- plannen en uitvoeren van de acties binnen het eigen deelproject/domein
- opvolgen van de resultaten van het eigen deelproject/domein
- rapporteren over de resultaten aan de projectleider en het projectteam
- deelnemen aan externe vergaderingen met andere organisaties die betrekking hebben op het betrokken project/domein
- eventueel instructies geven aan en inhoudelijk ondersteunen van de projectmedewerkers in het kader van de inhoud van hun taken
Alskennisbeheerderopvolgen van de ontwikkelingen binnen de verschillende P&O- en HR-domeinen en verspreiden van de relevante informatie onder de collega's
teneinde
de expertise van de dienst te vergroten
Voorbeelden van taken
- raadplegen van vakliteratuur
- vergelijken met andere organisaties binnen en buiten de overheid en identificeren van de goede praktijken en deze vertalen naar de eigen projecten/opdrachten
- schrijven van nota's met bevindingen en presenteren van de resultaten aan de collega's
Alsdossierbeheerdertoepassen van de verschillende wetgevingen en HR-principes in verschillende dossiers
teneinde
de begeleiding en de individuele ontwikkeling van de medewerkers van de organisatie te bevorderen
Voorbeelden van taken
- identificeren en definiëren van de behoeften van het personeel in het kader van het eigen domein tengevolge van het voeren van individuele gesprekken
- formuleren van oplossingen voor individuele situaties
- informeren van de personeelsleden over de gevolgen van elke genomen actie
- uitvoeren van de nodige acties en het verzekeren van de opvolging van het dossier van het begin tot het einde
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
management
|
beslissingen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
algemene informatie
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsdiensten
|
uitwisseling van informatie
|
vergadering, stuurgroep
|
maandelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De personeelsdirecteur / De directeur van de stafdienst P&O
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van de planning van het eigen werk (aanwervingen, evaluatiecycli, opleidingen, stagiaires,...)
- routinematige operationele beslissingen
- voorstellen van nieuwe instrumenten, procedures,... of voor de verbetering van de bestaande
De functie moet autorisatie vragen voor
- vragen over strategische keuzes
- beslissingen die een impact hebben op andere HR-domeinen
- complexe operationele beslissingen
- wijziging van de prioriteiten
- belangrijke wijzigingen in de projecten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- statuut van het rijkspersoneel
- KB betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel
- KB tot invoering van de evaluatiecyclus
- het geheel van de reglementeringen van de te beheren materies (aanwervingen, opleidingen, gecertificeerde opleidingen, personeelsplan,...)
Welke vernieuwingen
- verbetering van de werkprocedures
Gebaseerd op welk referentiekader
- in het kader van de beslissingen genomen door het management
|