Afdrukken

Attaché A2 correspondent personeel en organisatie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NPO005

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Coördineren van alle P&O-activiteiten (personeelsplanning, aanwerving, personeelsontwikkeling, administratief statuut, loopbanen, organisatieontwikkeling,...) en implementeren van P&O-systemen en -processen in een grote entiteit van de organisatie in overleg met de centrale stafdienst P&O en met de FOD BOSA

teneinde

het P&O-beleid van de organisatie in de entiteit toe te passen.

 

Operationeel en strategisch advies verstrekken over alle P&O-domeinen aan de directie en het lijnmanagement van een grote entiteit

teneinde

hen te ondersteunen bij de realisatie van de doelstellingen van de entiteit op het vlak van P&O.

 

Resultaatgebieden
Als
HRM-klantbeheerder
    optreden als contactpersoon tussen enerzijds de directie van een grote entiteit in de organisatie en anderzijds de centrale stafdienst P&O met betrekking tot alle P&O-activiteiten

teneinde

    de toepassing van het centrale P&O-beleid te ondersteunen en dit optimaal te laten aansluiten bij de behoeften van de entiteit

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor de informatiedoorstroming tussen enerzijds de stafdienst P&O en anderzijds de directie, de leidinggevenden en het personeel van de entiteit
  • analyseren van de behoeften van de entiteit inzake alle P&O-domeinen en de conclusies rapporteren aan de stafdienst P&O
  • actief deelnemen aan stafvergaderingen met de stafdirecteur P&O en de functionele diensthoofden van de stafdienst P&O
  • signaleren van problemen en feedback geven aan de stafdienst P&O over de implementatie en de toepassing van het HR-instrumentarium

 

Als
coördinator
    coördineren en opvolgen van de P&O-activiteiten en implementeren en beheren van nieuwe P&O-instrumenten en -processen in een grote entiteit van de organisatie (volgens de richtlijnen en de instructies van de stafdienst P&O en van de FOD BOSA)

teneinde

    de operationele doelstellingen van de entiteit te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • vertalen van de instructies en richtlijnen van de centrale stafdienst P&O en/of van de FOD BOSA naar de entiteit
  • opvolgen van de operationele P&O-activiteiten en -processen binnen de entiteit
  • verbeteren en vernieuwen van de P&O-instrumenten en -concepten
  • opleiden en begeleiden van de directie, de leidinggevenden en het personeel inzake nieuwe systemen en concepten
  • aanpassen van een standaard instrumentarium of concept aan de context van de entiteit

 

Als
adviseur
    operationele en strategische adviezen formuleren voor de directie en de leidinggevenden van de entiteit m.b.t. vragen en problemen over inhoudelijke en reglementaire aspecten van het P&O-beleid

teneinde

    de interne klanten maximaal te ondersteunen bij de correcte toepassing van het P&O-beleid

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van het verloop van alle P&O-activiteiten in de entiteit
  • analyseren en inventariseren van eventuele aandachtspunten of knelpunten m.b.t. P&O-materies
  • opzoekingen doen om de nodige achtergrondinformatie en documentatie te verzamelen voor adviezen
  • in overleg met de stafdienst P&O (preventief) adviezen of oplossingen formuleren
  • uitwerken van een aanpak om problemen en knelpunten structureel aan te pakken

 

Als
projectleider
    binnen de eigen entiteit projecten leiden die door de centrale stafdienst P&O worden aangestuurd

teneinde

    bij te dragen tot de ontwikkeling, de implementatie of de verbetering van de P&O-processen en van het P&O-beleid van de organisatie

 

Voorbeelden van taken
  • inhoudelijk uitwerken van het project en opstellen van een planning en budgettering
  • de verschillende projectactiviteiten structureren en de interne projectmedewerkers aansturen
  • uitvoeren van de verschillende opeenvolgende projectstappen in overleg met de stafdienst P&O
  • communiceren over de voortgang van het project met alle betrokkenen (stafdienst P&O, projectleider, projectmedewerkers, lijnmanagement, hiërarchie)
  • evalueren van de resultaten

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de stafdirecteur P&O / de personeelsdirecteur

functionele leiding van de directeur van de betrokken entiteit

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.