Afdrukken

Attaché A2 personeel en organisatie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NPO008

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Instaan voor de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van de P&O-processen en -instrumenten van één of meer HR-domeinen(personeelsplanning, aanwerving, personeelsontwikkeling, administratief statuut, loopbanen, organisatieontwikkeling,...)

teneinde

bij te dragen tot een geïntegreerd en performant P&O-beleid binnen de organisatie.

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    verzamelen, analyseren en integreren van informatie met betrekking tot de verschillende P&O- domeinen

teneinde

    een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften van de interne klanten en een performant P&O-beleid uit te kunnen bouwen dat voldoet aan deze behoeften.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van specifieke complexe vragen
  • analyseren van de reeds aanwezige methodes/processen en de toepassing ervan
  • verzamelen van gegevens in de verschillende entiteiten van de organisatie
  • verwerken van de gegevens in nota's
  • uitvoeren van (statistische) analyses of procesanalyses

 

Als
ontwikkelaar
    ontwikkelen en verbeteren van instrumenten, procedures, modellen, methodes en instrumenten voor de eigen P&O-domeinen

teneinde

    de P&O-processen te optimaliseren of te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van werkinstrumenten (informatiefiches, richtlijnen, procesbeschrijvingen, specifieke regelgeving...)
  • plannen en uitvoeren van de nodige acties
  • verbeteren en vernieuwen van procedures of instrumenten die centraal beheerd worden binnen de stafdienst P&O/personeelsdienst en hiervoor afstemmen met de interagerende HR-domeinen
  • deelnemen aan horizontale vergaderingen van de FOD BOSA met betrekking tot het geheel aan HRM-activiteiten

 

Als
intern en extern adviseur
    fungeren als aanspreekpunt en informeren van de interne en externe klanten met betrekking tot het eigen P&O-domein

teneinde

    de interne en externe klanten maximaal te ondersteunen bij de uitvoering van het beleid terzake

 

Voorbeelden van taken
  • anticiperen op mogelijke problemen binnen het betrokken domein en preventief adviezen en oplossingen uitwerken
  • beantwoorden van complexe vragen
  • verlenen van advies en informatie inzake P&O-materie
  • verspreiden van informatie aan de interne en externe klanten (presentaties, brochures, richtlijnen, infosessies,...)

 

Als
verantwoordelijke P&O-proces
    het coördineren en verzekeren van de planning en de uitvoering van de activiteiten gelieerd aan P&O-processen in samenwerking met de medewerkers, de leidinggevenden en de HR-coördinatoren

teneinde

    de administratie en de opvolging van de procedure - binnen de vastgestelde termijn en conform de reglementering - te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • onderzoeken en aanpassen van de te volgen procedure
  • programmeren van de planning
  • opvolgen van het administratieve proces
  • de hiërarchie informeren over de verloop van het proces
  • pro-actief handelen betreffende te nemen maatregelen en voorzieningen treffen ter ondersteuning van beslissingen van de hiërarchie

 

Als
projectleider
    plannen, organiseren en coördineren van implementatieprojecten binnen het eigen specialisatiedomein

teneinde

    te garanderen dat de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen, budgetten en volgens de kwaliteitscriteria gerealiseerd worden

 

Voorbeelden van taken
  • plannen en uitvoeren van de acties binnen het eigen project
  • opvolgen van de resultaten van het eigen project
  • rapporteren over de resultaten aan het projectteam
  • deelnemen aan horizontale vergaderingen van de FOD BOSA die betrekking hebben op het betrokken project/domein
  • instructies geven aan en inhoudelijk ondersteunen van projectmedewerkers i.v.m. de hen toegewezen onderdelen

 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van de praktijken en tendensen binnen de P&O-domeinen en verspreiden van de relevante informatie onder de collega's

teneinde

    de expertise van de dienst te vergroten en oplossingen voor te stellen die rekening houden met nieuwe mogelijkheden.

 

Voorbeelden van taken
  • raadplegen van vakliteratuur
  • vergelijken met andere organisaties binnen en buiten de overheid, identificeren van de goede praktijken en deze vertalen naar de eigen projecten
  • deelnemen aan seminaries, gespecialiseerde opleidingen
  • schrijven van nota's met bevindingen en presenteren van de resultaten aan de collega's
  • opvolgen van de laatste wetgevende ontwikkelingen binnen de P&O-domeinen

 

Als
dossierbeheerder
    toepassen van de verschillende wetgevingen en HR-principes in verschillende dossiers

teneinde

    de begeleiding en de individuele ontwikkeling van de medewerkers van de organisatie te bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • identificeren en definiëren van de behoeften van het personeel in het kader van P&O
  • formuleren van oplossingen voor individuele situaties
  • informeren van de personeelsleden van de gevolgen van elke genomen actie
  • uitvoeren van de nodige acties en het verzekeren van de opvolging van het dossier van het begin tot het einde

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de stafdirecteur P&O / de personeelsdirecteur / het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Gedragscompetentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het rooster gedragscompetentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.