Attaché A2 statuut en arbeidsvoorwaarden (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NPO012
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Beheren van complexe dossiers inzake het administratief en geldelijk statuut en arbeidsvoorwaarden
teneinde
bij te dragen aan de realisatie van de operationele resultaten van de dienst (in overeenstemming met de beleidsdoelstellingen van de stafdienst P&O)
Resultaatgebieden
Alsspecialist voorbereiden, behandelen en opvolgen van (complexe) dossiers in verband met het administratief en geldelijk statuut en arbeidsvoorwaarden
teneinde
de wetgeving correct toe te passen
Voorbeelden van taken
- analyseren en behandelen van (complexe) dossiers inzake reglementaire bepalingen
- onderzoeken van reglementaire voorstellen op hun realiseerbaarheid (overgangsmaatregelen,...)
- bespreken van dossiers met interne specialisten en/of experts om implicaties buiten het eigen expertisedomein te kunnen inschatten
- opvolgen van de laatste stand van zaken van de desbetreffende wetgeving
Alsadviseuradviseren en begeleiden van de (verschillende) directie(s), de leidinggevenden en de personeelsleden van de organisatie bij vragen en problemen i.v.m. het administratief en geldelijk statuut en arbeidsvoorwaarden
teneinde
een uniforme en correcte interpretatie van de wetgeving te verzekeren
Voorbeelden van taken
- beantwoorden van vragen van de (verschillende) directie(s), de leidinggevenden en de personeelsleden
- voorbereiden en assisteren van de directie en het lijnmanagement bij moeilijke gesprekken met medewerkers (in het kader van een tuchtprocedure of sanctionering,...)
- adviseren over gevoelige individuele dossiers (disciplinaire dossiers,...)
- informatievergaderingen organiseren voor de directie, het lijnmanagement en de medewerkers (over verloven, het arbeidsreglement,...)
Alscoachadviseren en begeleiden van de (administratieve) dossierbeheerders binnen de stafdienst P&O
teneinde
de prestaties van de dossierbeheerders op een hoger niveau te brengen
Voorbeelden van taken
- opvolgen en bijsturen van de dossierbeheerders bij de uitvoering van hun opdracht
- adviseren en concrete oplossingen aanbrengen voor individuele dossiers
- verschaffen van training on-the-job
Alscoördinatorontwikkelen en verbeteren van werkprocedures en -systemen voor de activiteiten van de dienst
teneinde
bij te dragen tot de optimale werking van de dienst
Voorbeelden van taken
- in kaart brengen en analyseren van de bestaande procedures en systemen
- onderzoeken van de goede praktijken bij andere overheden (andere overheidsorganisaties,...) of in de privésector
- uitwisselen van ervaringen met interne en externe experts
- voorstellen van procedures en systemen op maat van de organisatie
Alsbeleidsmedewerkermeewerken aan de voorbereiding van een integraal arbeidsvoorwaardenbeleid voor de eigen organisatie binnen het globale beleidskader van de FOD BOSA
teneinde
het management de mogelijkheid te bieden de operationele (en/of strategische) organisatiedoelstellingen te realiseren
Voorbeelden van taken
- opmaken van beleidsdocumenten voor de bevoegde materies
- input leveren voor de ontwikkeling van de strategie inzake de bevoegde materies
- opstellen van het arbeidsreglement
- overleggen met andere experts over mogelijke beleidsopties in het eigen vakgebied
Alskennisbeheerdermeewerken aan het kennisbeheer inzake het administratief en geldelijk statuut en inzake arbeidsvoorwaarden
teneinde
de expertise voor alle betrokkenen toegankelijk te maken
Voorbeelden van taken
- op de hoogte blijven van de nieuwe reglementaire bepalingen inzake het administratief en geldelijk statuut (gespecialiseerde literatuur opvolgen, deelnemen aan netwerkactiviteiten en seminaries van beroepsverenigingen,...)
- toegankelijk maken van wetteksten, het arbeidsreglement en andere relevante informatie inzake het administratief en geldelijk statuut en inzake arbeidsvoorwaarden (via het intranet, via informatiesessies,...)
Alsbemiddelaardeelnemen aan de onderhandelingen in het kader van het sociaal overleg
teneinde
een gunstig sociaal klimaat te handhaven
Voorbeelden van taken
- permanent informeel contact onderhouden met de sociale partners
- deelnemen aan overlegcommissies
- verlenen van technisch advies tijdens de onderhandelingen
- formuleren van voorstellen en deze voorleggen aan de leidinggevende
Alsprojectmedewerkerdeelnemen aan werkgroepen voor de aanpassing van het personeelsstatuut
teneinde
bij te dragen tot de verbetering van de wetgeving
Voorbeelden van taken
- bestuderen van de huidige wetgeving en identificeren van de knelpunten op basis van de concrete gevalstudies, vragen en adviezen
- formuleren van voorstellen en deelnemen aan de daartoe opgerichte commissie
Positionering
De functie krijgt leiding van
de adjunct-directeur van de stafdienst P&O
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|