Attaché A2 medisch dossierbeheer (geneesheer) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NMP005
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)
Doel van de functie
Onderzoeken van een medisch dossier op documenten, beoordelen van de resultaten van de uitgevoerde medische expertise en stellen van een diagnose
teneinde
de bestaande wetgeving en reglementering op een correcte wijze toe te passen.
Resultaatgebieden
Alsmedisch expertstellen van een diagnose in medische dossiers in verband met het bekomen van een schadeloosstelling
teneinde
de bestaande wetgeving en reglementering (arbeids- en beroepsziektewetgeving) op een correcte wijze toe te passen
Voorbeelden van taken
- evalueren van particuliere aanvragen tot het bekomen van een uitkering (over welke ziekte gaat het in een welbepaald medisch dossier)
- nagaan van de volledigheid en de coherentie van het medisch dossier en indien nodig, contact opnemen met andere experts voor verdere aanvullingen (ingenieurs, verpleegkundigen, labo's, juristen, werkgevers, administratieve beambten,...)
- beoordelen van de uitgevoerde medische expertise en indien nodig, contact opnemen met onder meer de behandelende geneesheren
- schatten van de hoogte van de schadeloosstelling
- bepalen van de criteria voor medische onderzoeken die uitgevoerd worden door officieel erkende artsen
Alsadviseur verlenen van advies over particuliere aanvragen aan vragende personen en instanties
teneinde
een correcte schadeloosstelling te regelen in overeenstemming met de bestaande wetgeving en reglementering
Voorbeelden van taken
- verlenen van medisch advies aan patiënten, collega-geneesheren, arbeidsgeneesheren en mutualiteiten
- schrijven van medische adviezen naar aanleiding van beroepen bij de rechtbank
- deelnemen aan en inhoudelijk een bijdrage leveren aan interne/externe technische en medische commissies, raden en werkgroepen
Alstoezichterpermanent opvolgen en controleren van de werkzaamheden van de medisch-administratieve divisie
teneinde
het resultaat van de uitgevoerde activiteiten te verbeteren en fouten binnen het medisch dossier te vermijden
Voorbeelden van taken
- controleren van de medische dossiers die zijn behandeld door collega-geneesheren (die geen ambtenaar zijn)
- toezicht houden op medische commissies in samenwerking met externe medische experten
- superviseren van de werkzaamheden van de administratieve beambten in functie van een correcte samenstelling van het medisch dossier
- verbeteren van de praktische dagdagelijkse werkwijze van de administratieve medewerkers waar nodig
Alscontactpersoonbeantwoorden van en reageren op vragen van interne en externe personen en instanties
teneinde
een correcte en effectieve afhandeling van het medisch dossier te garanderen en toe te zien op een correcte toepassing van de bestaande wetgeving en reglementering voor alle betrokken partijen (intern en extern)
Voorbeelden van taken
- beantwoorden van vragen (van patiënten, externe geneesheren, rechtbank,...) omtrent bepaalde aspecten van een medisch dossier
- beantwoorden van interne vragen van collega-geneesheren, administratieve beambten die betrokken zijn bij de administratieve afhandeling van een medisch dossier
- contacten met de pers (al dan niet gespecialiseerd) voor de redactie van medische artikels
Alskennisbeheerderontwikkelen van de eigen medische expertise en opvolgen van wijzigingen in de vigerende wetgeving en reglementering
teneinde
een vakkundige diagnose te kunnen stellen en een correcte behandeling van elk medisch dossier te garanderen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan universitaire vorming in het kader van de arbeidsgeneeskunde
- deelnemen aan presentaties in het kader van Europese stages
- deelnemen aan presentaties in de organisatie
Alsvertegenwoordigervertegenwoordigen van de organisatie in externe vergaderingen en instanties
teneinde
de standpunten en de belangen van de organisatie te behartigen
Voorbeelden van taken
- maandelijks deelnemen aan vergaderingen, werkgroepen, commissies e.a. in andere federale organisaties en de Franse of Vlaamse Gemeenschap
- vertegenwoordigen van de organisatie op Europees niveau (CEE, Eurostat)
- verschillende vragen beantwoorden en informatie bevorderen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de adviseur-generaal / de inspecteur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de evaluatie van de aanvragen tot schadeloosstelling
- de beoordeling van de medische expertises
- de schatting van de hoogte van de schadeloosstelling
- alle activiteiten die nodig zijn voor een correcte afhandeling van het medisch dossier
De functie moet autorisatie vragen voor
- toelating tot het bijwonen van externe seminaries, congressen,...
- terugbetaling van de onkosten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de gezondheidswetgeving en reglementering van de sector (bv. arbeids- en beroepsziektewetgeving)
Welke vernieuwingen
- verbetering van de procedures
Gebaseerd op welk referentiekader
|