Afdrukken

Attaché A2 budget en beheerscontrole (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NBB008

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Verzekeren van de uitwerking en de opvolging van de boekhouding, de thesaurie en de budgetten

teneinde

het management te ondersteunen bij het financieel beheer van de organisatie.

 

Invoeren van beheersinstrumenten en analyseren van de sleutelprocessen van de organisatie

teneinde

het management te ondersteunen bij het nemen van beslissingen en bij het opstellen van de doelstellingen van de organisatie.

 

Resultaatgebieden
Als
budgettair expert
    verwerken van alle budgettaire informatie en opstellen van de budgettaire voorstellen

teneinde

    het budget van de organisatie uit te werken en op te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken van de voorlopige planningen en opvolgen van de uitvoering ervan
  • voorbereiden van alle budgettaire documenten die nodig zijn voor de opmaak van het budget en voor de verschillende aanpassingen in de loop van het jaar
  • analyseren van de budgettaire, de financiële en de boekhoudkundige impact van de strategische beslissingen
  • uitwerken van boekhoudkundige en financiële verslagen

 

Als
expert thesaurie
    verzekeren van de efficiënte, correcte en tijdige opvolging van de ontvangsten en uitgaven van de organisatie

teneinde

    de thesaurie van de organisatie optimaal te beheren

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van de stromen en het verkeer van de thesaurie
  • plannen van de uitgaven, goedkeuren van de betalingen
  • opstellen van nota's m.b.t. de thesaurie voor de raad van bestuur
  • overgaan tot beleggingen of leningen
  • opstellen van het subsidieplan van de staat

 

Als
expert boekhouding
    optimaal organiseren van de boekhoudkundige processen (vastleggingen, opdrachten tot betaling en vereffeningen)

teneinde

    de goede uitvoering van de boekhoudkundige verrichtingen te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen en actueel houden van de boekhoudkundige procedures
  • oplossen van eventuele problemen met de verschillende diensten en leveranciers
  • fungeren als bevoorrechte contactpersoon voor de controleautoriteiten

 

Als
adviseur
    formuleren van adviezen m.b.t. de verschillende domeinen waarvoor hij/zij bevoegd is

teneinde

    de diensten en het management van de organisatie te de meest accurate en actuele informatie te verstrekken en hen te ondersteunen bij het nemen van beslissingen

 

Voorbeelden van taken
  • uitvoeren van studies met behulp van diverse financiële, boekhoudkundige en andere bronnen
  • analyseren van het financieel beheer en verstrekken van technisch advies om dit beheer te verbeteren
  • formuleren van advies aan de diensten en het management van de organisatie (de raad van bestuur, het algemeen beheerscomité,...), alsook aan externe entiteiten (regeringscommissarissen, kabinetten,...)
  • meewerken aan de bestuursovereenkomst en aan het bestuursplan
  • gedetailleerd antwoorden op de vragen van de medewerkers, klanten en anderen

 

Als
intern controleur
    identificeren en analyseren van de risico's van de processen en invoeren van de activiteiten m.b.t. de interne controle

teneinde

    het management verbeteringen voor te stellen voor de sleutelprocessen en dit in samenwerking met de controleautoriteiten (interne audit, Rekenhof,...)

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van de processen in termen van input en output
  • opsporen van anomalieën en de geschikte acties voorstellen
  • analyseren van de risico's m.b.t. de processen (analyse waarschijnlijkheid / impact)
  • organiseren en invoeren van het interne controleproces binnen de organisatie teneinde te zorgen dat de risico's onder controle zijn
  • instaan voor de naleving van de normen en van de externe richtlijnen

 

Als
controleur van het beheer
    verzekeren van de goede werking van de beheersinstrumenten (analyse van de budgetten en de kosten, rapportering en beheersindicatoren,...)

teneinde

    het management te ondersteunen bij het nemen van beslissingen en bij het opstellen van de doelstellingen van de organisatie

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren en opvolgen van de uitvoering van de budgetten
  • bijhouden van het verdelingsmodel van de kosten per dienst en per prestatie
  • opvolgen van de beheersindicatoren
  • rapporteren over het beheer
  • voorstellen van aanbevelingen aan het management

 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van de wetgeving en de reglementering inzake begroting en comptabiliteit, alsook van hun toepassing

teneinde

    relevante informatie te verzamelen, te beheren en ter beschikking te stellen van de dienst en de organisatie

 

Voorbeelden van taken
  • controleren van de bekomen informatie
  • verstrekken van informatie aan de leidinggevende instanties
  • doorgeven en uitleggen van nieuwigheden inzake de reglementering aan de medewerkers of aan de betrokken diensten
  • deelnemen aan specifieke colloquia en conferenties om zijn/haar kennis te vergroten
  • ontwikkelen en onderhouden van adequate instrumenten voor analyses en voorspellingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB)

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

schriftelijke vragen

vergadering, stuurgroep ...

jaarlijks

organisaties/bedrijven

mondelinge vragen

als dossier

trimestrieel

kabinetten

richtlijnen

informeel

ad hoc

controleorganen

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen

als dossier

ad hoc

andere fed. overh. diensten

nota's

per brief, e-mail ...

trimestrieel

organisations/entreprises

nota

vergadering, stuurgroep ...

jaarlijks

kabinetten

adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

controleorganen

studies

informeel

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het hoofd Budget en beheerscontrole

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • beheer van zijn/haar werk
  • behandeling van complexere dossiers
  • formuleren van interne adviezen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • nota's en documenten die de organisatie of de dienst verbinden, die rechten creëren of die verplichtingen opleggen
  • nota's voor de raad van bestuur

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving en reglementering
  • bepalingen m.b.t. de overdracht van competenties
  • regels van de Commissie voor de normalisatie van de comptabiliteit van de instellingen van openbaar nut van de sociale zekerheid
  • bestuursovereenkomst

 

Welke vernieuwingen
  • de documenten van de raad van bestuur begrijpbaarder maken, meer informatie en details verstrekken
  • opstellen van nieuwe verslagen (ter uitvoering van een nieuwe wetgeving of op vraag van de directie of de raad van bestuur)
  • de werkprocessen optimaliseren en/of automatiseren (met de hulp van de personen die de taken uitvoeren)
  • zoeken van aanvullende controlemogelijkheden om zeker te zijn van de correctheid van de cijfers
  • voorstellen formuleren om de administratieve procedures te vereenvoudigen (bv. de procedure voor de storting van de toelage van de staat), uitvoeren van de aanbevelingen van de regeringscommissarissen, het Rekenhof, bedrijfs- of andere revisoren, enz.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • ervaring inzake beheerscontrole en inzake diverse organisatieprocessen
  • maturiteit (inzicht in organisaties, processen, prestaties)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.