Afdrukken

Attaché A2 expert overleg gezondheid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NMP002

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Inhoudelijk en/of wetenschappelijk voorbereiden, organiseren, opvolgen en sturen van de werking van diverse overlegorganen met interne en externe partners binnen één of meerdere (para)medische expertisedomeinen

teneinde

de optimale werking van deze overlegorganen te verzekeren en een correcte werking van de betrokken sectoren te garanderen conform de genomen beslissingen en uitgewerkte reglementering.

 

Leiden van en deelnemen aan werk- en projectgroepen, behandelen van individuele gerichte dossiers binnen één of meerdere (para)medische expertisedomeinen alsook verwerken van gegevensstromen en reglementering in geïnformatiseerde gegevensbestanden

teneinde

een correct antwoord te formuleren op beleids, individuele en vragen uit de sector, en advies te formuleren over bestaande en te ontwikkelen processen en modellen.

 

Resultaatgebieden
Als
adviseur
    binnen één of meerdere (para)medische expertisedomeinen inhoudelijk voorbereiden van de agenda van diverse overlegorganen en opvolgen van de praktische omkadering en de genomen beslissingen van deze overlegorganen

teneinde

    de werking van deze overlegorganen te bewaken, het inhoudelijke beslissingsproces van deze overlegorganen te ondersteunen, en de inhoudelijke correctheid van de genomen beslissingen en voorgestelde oplossingen mee te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • Inhoudelijk voorbereiden van de agenda van deze overlegorganen en opvolgen van de organisatie van deze vergaderingen
  • Deelnemen aan de vergaderingen, presenteren van dossiers en verdedigen van ingenomen standpunten
  • Opmaken van het verslag van de vergaderingen en/of verifiëren van het opgemaakte vergaderverslag en doorvoeren van correcties indien nodig
  • Formaliseren, uitvoeren en opvolgen van de tijdens de vergaderingen genomen beslissingen en opvolgen van de uitvoering ervan
  • Optreden als referentiepunt en adviseur voor de deelnemers aan de vergadering

 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van de evoluties binnen één of meerdere (para)medische expertisedomeinen vanuit de vaktechnische en procedurele achtergrond, uitwerken van technische en juridische nota’s en opvolgen van de regelgeving binnen deze domeinen

teneinde

    de uitwerking van de reglementering, procedures en processen terzake de ondersteunen en deze actueel beschikbaar te maken en te houden voor interne en externe bevoegde instanties en betrokkenen binnen de voorziene wettelijke termijnen.

 

Voorbeelden van taken
  • Opstellen van besluiten, overeenkomsten, juridische en technische teksten
  • Voorleggen aan en bespreken van deze teksten binnen de bevoegde overlegorganen alsook opvolgen van de beslissingen en de vastgelegde timing
  • Formuleren en uitwerken van verbetervoorstellen voor bestaande procedures en processen en formuleren van voorstellen voor nieuwe procedures en processen
  • Informeren van alle betrokken partijen over de genomen beslissingen en de implicaties
  • Adviseren en ondersteunen van collega’s van andere interne of externe diensten op inhoudelijk vlak

 

Als
coördinator
    uitvoeren van de genomen beslissingen, de regelgeving en de procedures en informatie verstrekken aan alle betrokken actoren

teneinde

    alle betrokken actoren zo snel, correct en volledig mogelijk te informeren en zo te zorgen voor een correcte implementatie van de genomen beslissingen.

 

Voorbeelden van taken
  • Verzamelen en verwerken van alle informatie die nodig is voor de implementatie van de genomen beslissingen en de opvolging hiervan
  • Verifiëren van de correctheid van de aangeleverde en verzamelde informatie
  • Checken en up to date houden van alle voor interne en externe partijen beschikbare informatiekanalen
  • Initiëren van en meewerken aan communicatieacties
  • Afstemmen met alle bij het beslissingsproces betrokken actoren

 

Als
gegevensbeheerder
    voorbereiden, organiseren, verifiëren, uitvoeren en opvolgen van de uitvoering van de genomen beslissingen

teneinde

    via analyse van accurate en actuele gegevens steeds over een correcte stand van zaken te beschikken en op grond daarvan advies en aanbevelingen te kunnen verstrekken.

 

Voorbeelden van taken
  • Meewerken aan de conceptualisatie en opstart van de (data)beheerssystemen en formuleren van vereisten voor dit systeem
  • Bewaken van de correctheid en het actueel zijn van de gegevens in het (data)beheerssysteem
  • Bewaken van de overeenstemming tussen het (data)beheerssysteem en de geldende reglementering
  • Uitwerken en op punt stellen van controlesystemen, uitvoeren van simulaties, berekeningen, …

 

Als
dossierbeheerder
    optreden als aanspreekpunt voor (complexe) dossiers binnen één of meerdere (para)medische domeinen, en analyseren en documenteren van problemen ter voorbereiding van bespreking in de bevoegde overlegorganen

teneinde

    een adequate oplossing uit te werken en een afdoend antwoord te kunnen formuleren aan wie een dossier heeft ingediend.

 

Voorbeelden van taken
  • Formuleren van een duidelijk antwoord aan wie een dossier of vraag heeft ingediend
  • Behandelen van de dossiers in al hun facetten
  • Omkaderen van de uitvoerende medewerkers via het verduidelijken en optimaliseren van de werkprocessen
  • Afstemmen met collega’s over lopende dossiers en uitwisselen van alle nodige informatie

 

Als
projectleider en -medewerker
    begeleiden en uitwerken van projecten op conceptueel en organisatorisch vlak binnen één of meerdere (para)medische expertisedomeinen

teneinde

    via deze projecten en werkgroepen een effectieve bijdrage te leveren aan de realisatie van door interne en externe partners vooropgestelde doelstellingen.

 

Voorbeelden van taken
  • Uitwerken van studienota’s
  • Coördineren van het administratieve luik van de projectwerking en inhoudelijk voorbereiden van vergaderingen en overlegmomenten
  • Optreden als aanspreekpunt en begeleider voor de deelnemers aan de diverse werkgroepen en projecten
  • Samenwerken met expertisecentra en uitwerken van contracten met deze instanties
  • Inhoudelijk uitwerken van (deel)aspecten van projecten en het mee begeleiden van economische haalbaarheidsstudies

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Externe partners

Vragen, input

Dossier, vergaderingen, pilootgroepen

Dagelijks

Externe klanten

Probleemstelling

Als dossier, extracties van databases, per brief, per e-mail,…

Dagelijks

Andere openbare diensten

Schriftelijke vragen, wetgeving

Als dossier, per brief, e-mail, ...

Dagelijks

Collega’s , hiërarchie

Beleidsinformatie

Beleidsnota's, e-mail, dienstvergaderingen, orale communicatie,…

Dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Externe partners

Advies, beslissingen, input, antwoorden

Dossier, vergaderingen, pilootgroepen

Dagelijks

Externe klanten

Studies, rapporten en adviezen

Als dossier, extracties van databases, per brief, per e-mail, …

Dagelijks

Andere openbare diensten

Studies, rapporten en adviezen

Als dossier, per brief, e-mail, ...

Dagelijks

Collega’s , hiërarchie

Studies, rapporten en adviezen

Beleidsnota's, e-mail, dienstvergaderingen, orale communicatie, …

Dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de verantwoordelijke

het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de ontwikking van een methodologie en stappenplan met timing om een project te realiseren
  • de eigen werkmethode en werkorganisatie in functie van de te respecteren deadlines
  • de uitvoering en opvolging van de uitvoering van de beslissingen genomen in de overlegorganen, in overeenstemming met de uitgewerkte procedures
  • communicatie met externe partners en klanten op basis van de genomen beslissingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • alle formele beslissingen met impact op de werkng van de dienst en/of de overlegorganen
  • beslissingen met betrekking tot de beleidslijnen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving betreffende de verzekering van de gezondheidszorg
  • de regelgeving van de deelstaten
  • de instructies van de beleidscel
  • interne procedures en processen

 

Welke vernieuwingen
  • Aanbieden en kwalitatief verder verbeteren van reeds bestaande vormen van gegevensanalyse en feedback
  • evolutief volgen en het actualiseren van de ontwikkelingen in dit domein van de gezondheidszorg
  • Voorstellen van verbeteringen en wijzigingen aan de huidige wetgevende teksten
  • Ontwikkelen en verbeteren van informaticatoepassingen en communicatiemedia

 

Gebaseerd op welk referentiekader

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.