Afdrukken

Attaché correspondent personeel en organisatie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NPO004

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Uitvoeren van alle P&O-activiteiten (personeelsplanning, aanwerving, personeelsontwikkeling, administratief statuut, loopbanen, organisatieontwikkeling,...) en implementeren van P&O-systemen en -processen volgens de richtlijnen van de centrale stafdienst P&O en van de FOD BOSA in een bepaalde entiteit van de organisatie

teneinde

bij te dragen aan de optimale implementatie van het P&O-beleid van de organisatie in de entiteit.

 

Resultaatgebieden
Als
P&O-correspondent
    informatie uitwisselen tussen de centrale stafdienst P&O en een bepaalde entiteit in de organisatie over alle P&O-materies

teneinde

    de toepassing van het centrale P&O-beleid te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • onderhouden van de relaties met de stafdienst P&O
  • instaan voor de informatiedoorstroming tussen enerzijds de stafdienst P&O en anderzijds de directie, de leidinggevenden en het personeel van de entiteit
  • doorgeven van de behoeften van de entiteit inzake P&O (aanwervingen, opleidingen,...) aan de stafdienst P&O
  • actief deelnemen aan vergaderingen met de stafdienst P&O
  • feedback geven aan de stafdienst P&O inzake de implementatie en de toepassing van het P&O-instrumentarium

 

Als
beheerder
    uitvoeren van de P&O-activiteiten en implementeren en beheren van het P&O-instrumentarium in een bepaalde entiteit van de organisatie volgens de richtlijnen en de instructies van de stafdienst P&O en van de FOD BOSA

teneinde

    de operationele doelstellingen van de entiteit te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • vertalen van de instructies en richtlijnen van de centrale stafdienst P&O en/of van de FOD BOSA naar de entiteit
  • uitvoeren van de operationele activiteiten en processen inzake P&O binnen de entiteit
  • implementeren, toepassen en beheren van P&O-instrumenten en -concepten
  • opleiden en begeleiden van de directie, de leidinggevenden en het personeel inzake nieuwe systemen en concepten
  • aanpassen van een standaard tool of concept aan de context van de entiteit en de gebruikers adviseren

 

Als
aanspreekpunt
    antwoorden formuleren op vragen van de directie, de leidinggevenden en het personeel van de entiteit met betrekking tot operationele P&O-activiteiten en de bijhorende reglementering

teneinde

    de interne klanten te ondersteunen bij de correcte toepassing van het P&O-beleid

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van het verloop van de P&O-activiteiten binnen de entiteit (personeelsplanning, aanwerving, personeelsontwikkeling, administratief statuut, loopbanen, organisatieontwikkeling,...)
  • inventariseren en analyseren van eventuele aandachtspunten of knelpunten m.b.t. P&O-materies
  • opzoekingen doen om de nodige achtergrondinformatie en documentatie te verzamelen voor adviezen
  • formuleren van adviezen en/of oplossingen in overleg met de stafdienst P&O
  • ontwikkelen van lokale initiatieven om problemen en knelpunten aan te pakken

 

Als
projectmedewerker
    uitvoeren van deeltaken binnen een project of leiden van kleine (deel)projecten voor de ontwikkeling, de implementatie en/of de verbetering van P&O-concepten, -processen en -instrumenten volgens de richtlijnen en instructies van de stafdienst P&O

teneinde

    bij te dragen aan het optimaal verloop van een project

 

Voorbeelden van taken
  • inhoudelijk (mee) uitwerken van (een deel van) het project
  • opstellen en opvolgen van de projectplanning
  • uitvoeren van de verschillende opeenvolgende projectstappen in overleg met de stafdienst P&O
  • communiceren over de voortgang van het project met alle betrokkenen (stafdienst P&O, projectleider, projectmedewerkers, lijnmanagement, hiërarchie)
  • evalueren van de resultaten

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directeur

opdrachten

persoonlijk contact

maandelijks

medewerkers stafdiensten P&O

vragen, problemen

persoonlijk contact

maandelijks

collega's

vragen, adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

personeelsleden

vragen, problemen

telefoon, mail, schrijven

dagelijks

lijnmanagement

vragen, problemen

telefoon, mail, schrijven

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

lijnmanagement

antwoorden, info

telefoon, mail

maandelijks

medewerkers stafdiensten P&O

antwoorden, info

persoonlijk contact

maandelijks

collega's

vragen, adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

personeelsleden

antwoorden, info

telefoon, mail

maandelijks

directeur

resultaten

persoonlijk contact

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de stafdirecteur P&O / de personeelsdirecteur / het diensthoofd HRM

krijgt functioneel leiding van de directeur van de betrokken entiteit

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie en planning
  • operationele routinebeslissingen
  • operationeel advies aan klanten
  • voorstellen voor nieuwe/verbeterde procedures, instrumenten,...

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen met een impact op andere HR-domeinen
  • complexe operationele beslissingen
  • wijzigingen inzake de prioriteiten
  • belangrijke wijzigingen inzake de projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving m.b.t. HR binnen de federale overheid
  • het administratief en geldelijk statuut
  • de beleidslijnen van de directie, de stafdienst P&O en de FOD BOSA

 

Welke vernieuwingen
  • verbeteringen aanbrengen aan de bestaande procedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de HR-tendensen
  • de richtlijnen en instructies vanuit de FOD BOSA

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.