Afdrukken

Attaché A2 IT - Projectleider (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NIC009

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Leiden van een of meerdere ICT-(deel)projecten (meestal projecten met een klein projectteam en/of met een korte doorlooptijd binnen één functioneel domein)

teneinde

de projectdoelstellingen te realiseren, rekening houdend met de wensen van de klant en de beperkingen inzake technologie, mandagen, tijdsplanning, budget,...

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    afstemmen en opvolgen van het werk van de projectmedewerkers die aan hem/haar rapporteren

teneinde

    het project binnen de vooropgestelde criteria (tijd, budget, kwaliteit, ...) af te ronden.

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren van overlegvergaderingen
  • bepalen van de prioriteiten
  • oplossen van conflicten tussen de projectmedewerkers
  • opvolgen van het werk van externen

 

Als
organisator
    vertalen van de algemene projectplanning in concrete actieplannen

teneinde

    de te behalen doelstellingen per periode en per projectmedewerker duidelijk te stellen.

 

Voorbeelden van taken
  • de impact nagaan van aanpassingen aan de projectplanning op andere projecten,...
  • vertalen van de langetermijnplanning naar de kortetermijnplanning per project
  • doornemen van de nieuwe planning met de projectmedewerkers en met de hiërarchie/klant
  • opmaken van concrete doelstellingen met tijdsplanning

 

Als
contactpersoon
    rapporteren over de voortgang van het project aan de hiërarchie/klant en aan het projectteam

teneinde

    hen een overzicht te bieden van de stand van zaken van het project.

 

Voorbeelden van taken
  • afdwingen van beslissingen indien nodig
  • geven van presentaties en realisaties
  • gebruik maken van de rapporteringsinstrumenten

 

Als
projectleider
    in samenwerking met de klant de scope van het project definiëren en in functie van de projectdoelstellingen bepalen welk budget en hoeveel medewerkers en middelen nodig zijn

teneinde

    het project en de voorziene middelen maximaal af te stemmen op de behoeften van de klant.

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken van een lastenboek
  • instaan voor de coördinatie, de verzameling en analyse van de nodige gegevens
  • afbakenen van het project (scope) en beschrijven van de randvoorwaarden, de risico- en assumptieanalyse
  • bevragen van de klanten over hun behoeften en aansluitend voorstellen formuleren
  • opmaken van ramingen en begrotingsvoorstellen betreffende projecten en die toetsen aan het beschikbare budget

 

Als
expert/specialist
    samen met andere projectleiders uitwerken van de procesmethodologie en projectmanagementinstrumenten voor de eigen projecten

teneinde

    de uitvoering van een project te baseren op een correcte inschatting van de kostprijs, de tijdsplanning, de verwachtingen, ...

 

Voorbeelden van taken
  • standaardiseren van projectmanagementinstrumenten
  • opleiden van de projectmedewerkers in de methodologie en de instrumenten
  • verzekeren van de coherentie bij de toepassing van de methodologie en instrumenten

 

Als
coach
    beheren en coördineren van de competenties van de aan hem/haar toegewezen projectmedewerkers

teneinde

    de aanwezige competenties optimaal in te zetten.

 

Voorbeelden van taken
  • verdelen van de taken, rekening houdend met de aanwezige competenties
  • opvolgen van het werk van de medewerkers
  • bijstaan van de medewerkers bij moeilijke opdrachten

 

Als
kennisbeheerder
    de eigen vakkennis en algemene vorming verhogen en ter beschikking stellen

teneinde

    de interne competenties binnen de afdeling te verhogen.

 

Voorbeelden van taken
  • de eigen technische kennis in werkgroepen ter beschikking stellen
  • opvolgen van de evoluties op het vlak van project- en programmamanagement, BPR (business process reengineering), ICT, ...
  • bestuderen van documentatie en vakliteratuur
  • contacten leggen met gespecialiseerde binnen- en buitenlandse instanties
  • geven en volgen van opleidingen en deelnemen aan studiedagen en seminaries

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheidsdiensten

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

richtlijnen

per brief, e-mail ...

ad hoc

hiërarchie

te behalen doelen

formeel

volgens af te spreken frequentie

klant

te behalen doelen

informeel

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

hiërarchie

stand van zaken

persoonlijk gesprek

afhankelijk van het project

klanten

advies, info

vergadering, stuurgroep, ...

ad hoc

leveranciers

info

e-mail, telefoon, vergadering

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal, de domeinmanager

de senior IT-project manager, de programmamanager

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de werkorganisatie van het project: wie doet wat wanneer en hoe, de aanwending van tijd en middelen, ...
  • de technische aspecten en de functionele beslissingen die eigen zijn aan het project
  • de goedkeuring van project deliverables

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • budgetgebonden materies (toewijzing van projecten,...)
  • persoonsgebonden materies (loopbaan,...)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving inzake projecten waaraan gewerkt wordt
  • de wetgeving inzake overheidsopdrachten
  • de wetgeving inzake privacy
  • richtlijnen eigen aan de DG Digitale Transformatie van de FOD BOSA

 

Welke vernieuwingen
  • de uitvoering van het project
  • het plan van aanpak van het project
  • de verbetering en de verdere ontwikkeling van bestaande procedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • interne en externe documenten  
  • protocollen
  • extern advies
  • eigen ervaring in vroegere functies

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.