Afdrukken

Attaché businessanalyse (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NPO001

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Meewerken aan de uitwerking, de implementatie en het beheer van de federale bedrijfsprocessen binnen de van toepassing zijnde regelgeving

teneinde

bij te dragen tot het uitbouwen, standaardiseren, optimaliseren en harmoniseren van deze processen op federaal niveau rekening houdend met het huidig wettelijk en regelgevend kader en de behoeften van de klant.

 

Resultaatgebieden
Als
businessanalist
    de verschillende bedrijfsprocessen binnen de federale overheid analyseren, optimaliseren, uittekenen en beschrijven

teneinde

    de functionele specificaties en de gebruikersbehoeften in kaart te brengen, oplossingen voor te stellen aan de klant en deze te implementeren.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren en beschrijven van de verschillende bedrijfsprocessen in de vorm van functionele specificaties en documenten
  • samen met de klanten hun behoeften analyseren en formuleren van gepaste oplossingen
  • configureren van de toepassing of de specificaties aanpassen ten behoeve van het ontwikkelingsteam
  • realiseren en coördineren van de verschillende testfases
  • identificeren en analyseren van de oorzaak van incidenten en verzekeren van de correcte overgang van gegevens uit oude systemen naar de nieuwe toepassing

 

Als
projectmedewerker
    het uitvoeren van deeltaken binnen projecten binnen het activiteitendomein van de dienst

teneinde

    de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen mee te helpen bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de planning van het project
  • de acties binnen het project uitvoeren volgens de vooropgestelde planning
  • de andere projectmedewerkers en projectleider informeren omtrent de voortgang van het project
  • de uitgevoerde acties evalueren

 

Als
kennisbeheerder
    het continu op peil houden van de eigen kennis en vaardigheden over de processen, systemen, methodes, wetgeving en software met betrekking tot de diverse applicaties die gebruikt worden binnen de dienstencentra, en deze ter beschikking stellen aan de teamleden en de gebruikers

teneinde

    de gebruikers en collega’s steeds correct te informeren en adviseren over procesgerelateerde interne en externe vragen en de kennis van de dienst actueel te houden.

 

Voorbeelden van taken
  • transversaal op de hoogte blijven van de evolutie van de applicaties en de regelgeving via opleiding en intervisie met collega’s
  • de activiteiten documenteren (procesdocumentatie, configuratiedocumenten, ontwikkelingen, testen,…)
  • opstellen van werkinstructies en gebruikershandleidingen ten behoeve van gebruikers
  • de aanpassingen en kennis meedelen aan de collega’s
  • de eigen kennis onderhouden en continu ontwikkelen om gepaste oplossingen te kunnen voorstellen en optimaal in te spelen op nieuwe mogelijkheden

 

Als
helpdeskmedewerker
    incidenten of problemen die zich voordoen bij klanten van de toepassing snel en efficiënt oplossen

teneinde

    er voor te zorgen dat de toepassing optimaal wordt gebruikt en correcte gegevens biedt.

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op vragen van de gebruikers over het gebruik van de toepassing
  • het soort incident of probleem identificeren (eenvoudig, ingewikkeld, terugkerend)
  • incidenten en problemen oplossen volgens de onderhoudsprocedures

 

Als
trainer/opleider
    doorgeven van de expertise aan andere(n)

teneinde

    over goedgevormde sleutel- en/of eindgebruikers te beschikken.

 

Voorbeelden van taken
  • cursussen opstellen en actueel houden
  • lesgeven aan sleutel- en/of eindgebruikers binnen het eigen vakdomein
  • sleutelgebruikers begeleiden bij het geven en uitwerken van de cursus

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

richtlijnen, deadlines

mondeling, schriftelijk

wekelijks

collega's

adviezen, vragen

mondeling

dagelijks

klanten

vragen, noden

mondeling, schriftelijk

wekelijks

dienstverlener/partner

adviezen, vragen

schriftelijk

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

verslagen, nota's

mondeling, schriftelijk

wekelijks, maandelijks

collega's

adviezen, vragen

mondeling

dagelijks

klanten

vragen, noden

mondeling, schriftelijk

wekelijks

dienstverlener/partner

adviezen, vragen, procedures

mondeling, schriftelijk

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de teamverantwoordelijke

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie en planning in functie van de organisatie van de dienst
  • operationele routinebeslissingen
  • operationeel advies aan klanten
  • voorstellen voor nieuwe/verbeterde procedures/tools, ...

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen met een impact op de organisatie
  • complexe operationele beslissingen
  • wijzigingen in de prioriteiten
  • belangrijke wijzigingen in de projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • relevante reglementering afhankelijk van het domein van de functie: wetgeving overheidsopdrachten of wetgeving boekhouding
  • de van toepassing zijnde wetgeving inclusief de Europese richtlijnen
  • de beleidslijnen van de directie

 

Welke vernieuwingen
  • De functie is gericht op de vernieuwing van het beheer van de processen m.b.t. de van toepassing zijnde wetgeving binnen de overheid

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Goede praktijken inzake de uitvoering van de van toepassing zijnde wetgeving
  • Tendensen in informatiserings- en automatiseringsprocessen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.