Afdrukken

Medewerker/Medewerkster veiligheid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : VBFBBV009

Niveau: D

Functiefamilie : Bewakers veiligheid / hygiëne

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Ondersteuning bieden bij het bewaren van de orde en netheid, en bij het toezicht op de veiligheid in het centrum en de bewaking en begeleiding van de bewoners

teneinde

een humane, respectvolle begeleiding van de bewoners te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
bewaker veiligheid
    dynamisch toezien en observeren, de veiligheidsprocedures uitvoeren en het juist inschatten van crisissituaties,

teneinde

    de veiligheid van de bewoners, de personeelsleden en derden te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • dynamisch toezien/observeren (telefoon, bezoek, dagzaal, slaapzaal, douches, cel, outtake, ziekenboeg, wandeling, refter, …)
  • uitvoeren veiligheidsprocedures (deuren en poorten, telling, materiaal, bewegingen, fouilleren, dwang, …)
  • actief begeleiden van bewegingen van bewoners (activiteiten, medische dienst, bezoek, NGO’s, eventueel derden)

 

Als
aanspreekpunt
    sociale contacten met bewoners onderhouden

teneinde

    een begeleiding in eerstelijn te verzorgen.

 

Voorbeelden van taken
  • informatie verschaffen betreffende het doel van de vasthouding, luisteren naar hun verhaal, begrip tonen voor de situatie van de bewoners
  • inspelen op individuele en/of groepsproblemen van de bewoners in de geest van het huishoudelijk reglement
  • afdwingen van intern reglement voor bewoners in overeenstemming met ordemaatregelen beschreven in de regelgeving
  • de gepaste vormen van verbale en non-verbale communicatie toepassen om spanningen en/of gebruik van dwang te vermijden

 

Als
bewaker hygiëne
    toezien op de orde en netheid van het centrum en de bewoners en het melden van onregelmatigheden aan betreffende buitenfirma’s

teneinde

    de netheid en hygiëne binnen het centrum te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • melden van problemen van buitenfirma’s aan de directie via geldende procedures in het centrum
  • de goederen en de infrastructuur van het centrum goed beheren
  • melden van vandalisme en defecten rekening houdend met de in het centrum geldende reglementeringen

 

Als
eerstelijnsaanwezige
    rapporteren aan de andere diensten

teneinde

    een vlotte samenwerking met andere diensten en een degelijke opvang van bewoners te bekomen.

 

Voorbeelden van taken
  • informeren en rapporteren aan collega’s en andere diensten (schriftelijke briefing, mondelinge briefing, logboek bijhouden, …)
  • instaan voor administratieve verplichtingen
  • controleren van bewoners in afzondering en relevante informatie hierover bijhouden
  • detecteren van spanningen en hierover de betrokken diensten informeren

 

Als
portier
    instaan voor de goede werking van de portiersloge

teneinde

    een vlotte doorgang van inkomend en uitgaand verkeer (personen, voortuigen en goederen) te bekomen.

 

Voorbeelden van taken
  • garanderen van de toegangscontrole: coördinatie van het inkomend en uitgaand verkeer (personen, voertuigen, goederen)
  • openen en sluiten van verschillende poorten
  • toezicht houden op interne en externe bewegingen o.a. door middel van de verschillende camera’s
  • bemannen van de telefooncentrale en efficiënt doorverwijzen of afhandelen van telefoongesprekken
  • uitvoeren van de in het centrum geldende richtlijnen m.b.t. de taak van portier

 

Als
onthaalverantwoordelijke
    instaan voor het onthaal en begeleiding van diverse bezoekers/organisaties voor de bewoners of aan het centrum

teneinde

    voor hen een vlotte ontvangst te kunnen garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • assistentie verzorgen bij het onthaal van nieuwe bewoners en overbrenging bewoners van verschillende blokken naar bezoekerszaal en terug
  • onthaal van ambassade, NGO’s, advocaten, Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ), Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatslozen (CGVS),…
  • onthaal en begeleiding van sollicitanten
  • opnemen van administratieve taken indien gevraagd, ter ondersteuning van de personeelsadministratie (oa. klassement, kopies van originele documenten, …)

 

Als
hulpverlener in crisissituaties (facultatief)
    actie ondernemen bij crisissituaties volgens eenvoudige en eenduidige instructies

teneinde

    een eerste hulp te bieden en/of stabilisatie van de situatie te bekomen.

 

Voorbeelden van taken
  • juist inschatten en beheersen van crisissituaties (verhouding van dwang tot verzet, communicatief en/of fysiek ingrijpen) volgens de regelgeving
  • de eerste interventie of actie uitvoeren bij noodsituaties, conform de instructies
  • de aanwezigen begeleiden volgens de procedures bij noodsituaties

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

alle interne diensten

mondelinge en schriftelijke vragen

nota, brief, mail, telefoon,...

dagelijks

dienst Vreemdelingenzaken

mondelinge en schriftelijke vragen

nota, brief, mail, telefoon,...

regelmatig

externe partners (politie, brandweer, ziekenhuis, gebedsdienaars, consulaat, ambassade, ...)

variabel

brief, mail, telefoon,...

ad hoc

bezoekers (advocaten,...)

variabel

brief, mail, telefoon,...

ad hoc

bewoners

variabel

mondeling, schriftelijk

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

alle interne diensten

rapporteren via logboek, briefing

nota, brief, mail, telefoon, ...

dagelijks

dienst Vreemdelingenzaken

mondelinge en schriftelijke antwoorden

nota, brief, mail, telefoon,...

regelmatig

externe partners (politie, brandweer, ziekenhuis, gebedsdienaars, consulaat, ambassade, ...)

variabel

per brief, mail, telefoon,...

ad hoc

bezoekers (advocaten,...)

variabel

brief, mail, telefoon,...

ad hoc

bewoners

variabel

mondeling, schriftelijk

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de teamverantwoordelijke of teamchef

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de opvolging van de hem/haar toegewezen taken en de opvolging van de bewonersvleugels zoals aangegeven door de hiërarchie
  • het interveniëren in crisissituaties zoals agressie, onaanvaardbaar gedrag, conflicten, medische noodsituaties,...

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • afwijkingen op de gegeven richtlijnen en geldende procedures

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wet van 15/12/1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
  • de koninklijke besluiten, omzendbrieven, ministeriële beslissingen en de diverse administratieve procedures gerelateerd aan de materie Vreemdelingenzaken
  • de interne instructies van de hiërarchie
  • het ambtenarenstatuut
  • deontologische code indien van toepassing
  • intern reglement van het centrum
  • overlegvergaderingen met de hiërarchie
  • interne overlegmomenten

 

Welke vernieuwingen
  • het vaststellen en rapporteren van problemen, en het voorstellen van oplossingen aan de hiërarchie

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de wet van 15/12/1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
  • de koninklijke besluiten, omzendbrieven, ministeriële beslissingen en de diverse administratieve procedures gerelateerd aan de materie Vreemdelingenzaken
  • de interne instructies van de hiërarchie
  • het ambtenarenstatuut
  • deontologische code indien van toepassing
  • overlegvergaderingen met de hiërarchie
  • interne overlegmomenten

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.