Deskundige grafische vormgeving (M/V)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : VBFBCO014
Niveau: B
Functiefamilie : Ontwerpers Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
De totale grafische vormgeving van de communicatieproducten van de organisatie verzorgen
teneinde
kwaliteitsvolle grafische producten af te leveren aan de interne en externe klanten die beantwoorden aan de geldende huisstijl.
Resultaatgebieden
Alsaudiovisueel deskundigegrafische content creëren, uitwerken en bewerken
teneinde
de informatie en communicatie van de organisatie boeiend en aangenaam te maken voor de klanten.
Voorbeelden van taken
- Zorgen voor de grafische uitwerking (opmaak van ontwerpen, beeldmateriaal en teksten) en bijwerken van bestaande grafische producten volgens gewijzigde normen
- fotograferen, retoucheren en fotogalerijen samenstellen
- uitwerken van infografieken
- aanbrengen en uitwerken van creatieve voorstellen voor grafische content
Alsrevisorevalueren en verbeteren van opgeleverde of bestaande ontwerpen, teksten of toepassingen
teneinde
te verzekeren dat deze voldoen aan de kwaliteitsnormen en de geldende huisstijl.
Voorbeelden van taken
- kwaliteit en eenvormigheid nagaan van de ontvangen projecten en drukproeven nakijken en verbeteren
- toepassingen controleren, testen, actualiseren en verbeteren
- de oorspronkelijke teksten op basis van de communicatiestrategie aanpassen
- de spelling en de stijl van de oorspronkelijke teksten controleren en, in voorkomend geval, verbeteren
- de generieke en specifieke woordenschat aanpassen zonder de technische specificiteit en de zin van de oorspronkelijke boodschap aan te tasten
Alstechnisch ondersteunervormelijke en technische ondersteuning bieden aan de interne klanten
teneinde
bij te dragen tot de professionaliteit van de interne communicatie van de organisatie.
Voorbeelden van taken
- meewerken aan het realiseren van papieren of online communicatiedragers (templates newsletters, folders, flyers, affiches, advertenties, infografie, logo’s …).
- uitwerken van 'design systems', 'wireframes' en 'mockups' (web design) op basis van aangeleverd concept
- zorgen voor het tijdig verschijnen van de informatiebladen en andere communicatieproducten
Alscontactpersooninlichtingen verstrekken aan de klanten en betrokken partijen met betrekking tot hun opdrachten
teneinde
antwoord te bieden op hun vragen.
Voorbeelden van taken
- technische en operationele uitleg geven aan de interne klanten en de productieagentschappen (drukkerijen,...)
- instaan voor mondelinge en schriftelijke contacten aangaande de werkwijze, timing, gebruikte methodes en de communicatiestrategie
- de betrokken partijen op de hoogte houden van de stand van zaken
- tips en advies geven inzake aantrekkelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, normen
- contactpunt rond het garanderen van de huisstijl van communicatiecampagnes en van de grafische visibiliteit van de organisatie
Alsontwikkelaaractief bijdragen aan de grafische aspecten van de communicatieboodschappen
teneinde
een professionele en geüniformiseerde huisstijl te helpen uitwerken.
Voorbeelden van taken
- de grafische ontwikkeling van voorgestelde communicatieprojecten verzorgen en uitwerken van creatieve voorstellen voor de communicatiestrategie
- voorstellen uitwerken ter verbetering van de huisstijl
- ontwikkelen van grafische charters
- zorgen voor de grafische uitwerking (opmaak van ontwerpen, beeldmateriaal en teksten) en bewerking van bestaande grafische producten volgens gewijzigde normen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
interne klant
|
vragen
|
mondeling, schriftelijk, mail
|
dagelijks
|
accountmanager, leidinggevende
|
communicatieplan, grafische charters
|
schriftelijk
|
ad hoc
|
productieagentschappen (drukkerijen, ...)
|
vragen
|
mondeling, schriftelijk, mail
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
interne klant
|
antwoorden op vragen
|
mondeling, schriftelijk, mail
|
dagelijks
|
account manager
|
antwoorden op vragen
|
mondeling, schriftelijk, mail
|
ad hoc
|
productieagentschappen (drukkerijen, ...)
|
antwoorden op vragen
|
mondeling, schriftelijk, mail
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de communicatieverantwoordelijke
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- advies en inlichtingen inzake grafische vormgeving aan interne klanten
- de evaluatie van opgeleverde of bestaande ontwerpen, teksten of toepassingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- alle maatregelen met budgettaire impact
- oplossen van complexe, inhoudelijke vragen in overleg met de communicatieverantwoordelijke
- deadlines met betrekking tot uit te voeren projecten (intra- en internetsite, publicaties, mailing, …)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- communicatieplan van de organisatie
- basisbegrippen wetgeving auteursrechten
Welke vernieuwingen
- voorstellen van verbetering van de huisstijl, de communicatiestijl, de procedures, de processen,...
- uitwerken van creatieve voorstellen voor grafische content
- grafische charters uitwerken
Gebaseerd op welk referentiekader
- communicatieplan van de organisatie
- basisbegrippen wetgeving auteursrechten
|