Afdrukken

Deskundige opleiding (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : VBFBPO005

Niveau: B

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Voorbereiden en geven van opleidingen (zowel generieke als specifieke opleidingen)

teneinde

op aangepaste wijze in te spelen op de behoeften van interne en externe klanten en te helpen hun organisatorische doelstellingen te bereiken.

 

Resultaatgebieden
Als
opleider
    op interactieve wijze lessen geven, ondersteund door de gepaste middelen (multimedia, didactische middelen...)

teneinde

    het kennisniveau van de deelnemers te ontwikkelen en de doelstellingen van de opleiding te bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van de behoeften en verwachtingen van de deelnemers inzake kennis en vaardigheden om een realistisch en meetbaar resultaat te bereiken (tests afnemen van de kandidaten voor de opleiding, gesprekken houden met de kandidaten...)
  • geven van klassikale lessen aangepast aan het doelpubliek
  • begeleiden van de deelnemers op individuele wijze
  • voorbereiden van de oefeningen en examens en verbeteren ervan
  • individuele feedback geven aan de deelnemers

 

Als
assistent pedagoog
    onder begeleiding, zoeken naar en ontwikkelen van het gepaste didactisch materiaal en benadering

teneinde

    een opleiding te waarborgen die tegemoetkomt aan de behoeften van de klantorganisaties.

 

Voorbeelden van taken
  • voorbereiden en aanpassen van het cursusmateriaal
  • opzoeken van nieuw didactisch materiaal en extra documentatie
  • zoeken naar gepaste didactische inzichten betreffende de te geven opleiding
  • zorgen voor de samenhang van de opleiding op het vlak van inhoud en benadering voor alle talen en sessies
  • zich informeren over ander materiaal, andere materies en andere manieren om een specifieke opleiding te geven

 

Als
adviseur
    contacten onderhouden met de aanvragende klantorganisaties

teneinde

    hen te adviseren en te ondersteunen wat betreft het bepalen van de behoeften en het organiseren van lessen en opleidingsprogramma's.

 

Voorbeelden van taken
  • contacten onderhouden met de opleidingsverantwoordelijken van specifieke FOD's
  • uitwerken van voorstellen voor opleidingsplannen
  • brochures realiseren
  • de klanten op aanvraag adviseren

 

Als
kennisbeheerder
    erop toezien dat kennis en knowhow op vlak van opleiding met de collega's worden gedeeld

teneinde

    kennis te ontwikkelen en efficiënt mee te werken aan de verwezenlijking van de strategische doelstellingen van de dienst.

 

Voorbeelden van taken
  • ter beschikking stellen van relevante informatie door deze te documenteren en te klasseren
  • op de hoogte blijven van de tendensen en op de voet volgen van de externe en interne evoluties die zouden kunnen geïntegreerd worden in opleidingsacties en -projecten
  • meewerken aan de verbetering van de opleidingsstrategie door proactief advies te verlenen aan de verantwoordelijke van de dienst
  • integreren van alternatief pedagogische materiaal en benaderen van innovatieve aanpakken
  • volgen van opleidingen in het kader van de eigen ontwikkeling

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

opleidings-/dienstverantwoordelijke

stand van zaken, evaluatie, verslagen en feedback over de opleidingen

mondeling of schriftelijk

ad hoc

projectleider

stand van zaken, evaluatie, verslagen en feedback over de opleidingen

mondeling of schriftelijk

ad hoc

projectmedewerkers

stand van zaken, evaluatie, verslagen en feedback over de opleidingen

mondeling of schriftelijk

ad hoc

deelnemers aan de opleidingen

vragen

mondeling of schriftelijk

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

opleidings-/dienstverantwoordelijke

antwoorden, informatie, adviezen

mondeling of schriftelijk

ad hoc

projectleider

antwoorden, informatie, adviezen

mondeling of schriftelijk

ad hoc

projectmedewerkers van andere teams (klanten, opleidingssecretariaten, andere SOM teams),

antwoorden, informatie, adviezen

mondeling of schriftelijk

ad hoc

deelnemers aan de opleidingen

antwoorden, informatie, adviezen

mondeling of schriftelijk

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de opleidingsverantwoordelijke

het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het verzamelen van de behoeften en verwachtingen van projectleiders en deelnemers
  • de didactische aanpak van de opleidingen
  • het voorstellen en uitwerken van opleidingsplannen
  • het beantwoorden van vragen van klanten tijdens het project
  • het opvolgen en evalueren van de opleidingen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • organiseren van nieuwe opleidingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • deontologie
  • specifieke reglementering voor het opleidingsdomein

 

Welke vernieuwingen
  • gebruik van nieuwe leermethodes (e-learning, blended learning,…), van nieuwe tendensen,...

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • eigen ervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.