Afdrukken

Maatschappelijk assistent intern (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : VBFBMP007

Niveau: B

Functiefamilie : Begeleiders

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Personeelsleden begeleiden (actieve personeelsleden en hun familieleden, en gepensioneerden) en hen bijstaan in het kader van sociale, familiale, financiële of administratieve problemen

teneinde

bij te dragen tot de verbetering van hun welzijn op privé- en professioneel gebied.

 

Resultaatgebieden
Als
ondersteunend assistent
    luisteren naar personen die met problemen te maken krijgen, hen bijstaan, hun de meest recente en meest relevante informatie geven m.b.t. hun problemen of, indien nodig, hen oriënteren en begeleiden bij het ondernemen van stappen

teneinde

    hun passende ondersteuning te bieden bij het oplossen van alle soorten problemen.

 

Voorbeelden van taken
  • naar de problemen van de personen luisteren en trachten hen in dat verband bij te staan;
  • de problemen analyseren en een oplossing trachten te vinden in de mate van het mogelijke in samenwerking met de klant;
  • Informatie verstrekken over de sociale voorzieningen (schuldbemiddeling van het OCMW, van het ziekenfonds, enz.) en de personen doorverwijzen naar voornoemde instanties;
  • de evolutie volgen en eventueel de resultaten corrigeren.

 

Als
analist
    de sociale situatie van de betrokkenen en de aard van de problematiek analyseren

teneinde

    dit objectief aan de bevoegde instanties te kunnen beschrijven (Comité van de Sociale dienst) en die laatste te kunnen adviseren.

 

Voorbeelden van taken
  • de problematiek analyseren;
  • een maatschappelijk onderzoek uitvoeren, nl. de elementen verzamelen die nodig zijn om de gegrondheid van het verzoek te beoordelen;
  • indien wenselijk en/of noodzakelijk, thuisbezoeken doen;
  • maatschappelijke verslagen opstellen voor het Comité van de Sociale dienst.

 

Als
observator
    zich een beeld vormen van de sociale situatie waarin de personen zich bevinden

teneinde

    de bevoegde instanties (Comité van de Sociale dienst) toe te laten een beslissing te nemen.

 

Voorbeelden van taken
  • diverse oplossingen voorstellen (bijvoorbeeld, renteloze lening of gift) op grond van de opgestelde maatschappelijke verslagen;
  • de aangenomen standpunten verdedigen voor het Comité van de Sociale dienst;
  • in werkgroepen advies formuleren m.b.t. de oplossingen;
  • personen bijstaan die met problemen te maken krijgen en hulp nodig hebben bij de benadering van hun problemen.

 

Als
vertrouwenspersoon
    naar de klant en zijn problemen luisteren

teneinde

    hem volledige informatie te geven over de begeleiding of hem antwoorden te geven op zijn vragen.

 

Voorbeelden van taken
  • een raadpleging organiseren tijdens welke de personen kunnen worden ontvangen;
  • bij interne problemen, de andere partijen in alle discretie contacteren;
  • oplossingen voorstellen, procedures uitwerken.

 

Als
contactpersoon
    fungeren als tussenpersoon tussen de personen en de diverse instanties en bevoegde administraties

teneinde

    de stappen van de betrokkenen te vergemakkelijken en hun toe te laten hun problemen aan te pakken.

 

Voorbeelden van taken
  • de betrokkenen en de vertegenwoordigers van de bevoegde instanties met elkaar in contact brengen;
  • bijstand verlenen bij het vervullen van administratieve formaliteiten;
  • de dossiers opvolgen (controleren of de betrokken instanties de beslissingen naleven,...);

 

Als
dossierbeheerder
    na overleg met het Comité van de Sociale dienst een correcte opvolging van de individuele aanvragen verzekeren en de dossiers m.b.t. collectieve tussenkomsten doeltreffend behandelen

teneinde

    de toepassing te waarborgen van de beslissing tot toekenning van een financiële of andere steun aan de personen die hulp nodig hebben.

 

Voorbeelden van taken
  • a) Individuele tegemoetkomingen :
    deelnemen aan de vergaderingen van het Comité van de Sociale dienst en ze, desgevallend, organiseren;
    de notulen van de vergaderingen van het Comité van de Sociale dienst opstellen;
    de beslissingen van de Sociale dienst uitvoeren;
    de individuele dossiers opvolgen;
  • b) Collectieve tegemoetkomingen
    het recht op collectieve tegemoetkomingen onderzoeken en administratief verwerken;
    de facturen in de ad-hocsoftware behandelen;
    de rubriek "Sociale dienst" bijwerken in de personeelsgids en op Intranet;
    contact leggen met de sociale diensten van andere overheidsinstellingen van sociale zekerheid teneinde de diverse tegemoetkomingen van de sociale diensten te vergelijken;
    deelnemen aan de redactie van een algemene brochure waarin de tegemoetkomingen van de Sociale dienst zijn opgenomen of van diverse infobrochures en het jaarverslag opstellen.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Personeelsleden

Verzoeken tot hulp, tot uitleg

Mondeling, schriftelijk, via mail, telefoon

wekelijks

Voorzitter van de Sociale dienst

Gegevens betreffende de dossiers, Reglementeringen

Vergadering, via mail, telefoon, schriftelijk

maandelijks

Financiële dienst

Budget

Vergadering, via mail

Per kwartaal

Andere instellingen

Soorten van voordelen, praktijk

Via mail, telefoon

Per kwartaal

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Personeelsleden

Gegevens m.b.t. de individuele of collectieve voordelen, toelichtingen,

Mondeling, schriftelijk, Mail, telefoon

wekelijks

Voorzitter van de Sociale dienst en Comité van de Sociale dienst

Reglementeringen, Gegevens m.b.t. de dossiers

Vergaderingen, mails, nota's

wekelijks

Financiële Dienst

Betalingsopdrachten

Schriftelijk

Maandelijks

Andere instellingen

Goede praktijken

Via mail, telefoon

Per kwartaal

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

De voorzitter van de Sociale dienst

De administrateur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • Interne verdeling en organisatie van het werk met naleving van de toe te passen reglementering en van de interne procedures.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Beslissingen en briefwisseling over de collectieve en individuele tegemoetkomingen;
  • Toekenning van betalingen inzake collectieve tegemoetkomingen;
  • Toekenning van giften en renteloze leningen.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wetgeving inzake welzijn, onthaal, bijstand
  • Reglement van de Sociale dienst
  • Interne regels en procedures

 

Welke vernieuwingen
  • Mag voorstellen formuleren inzake huidige werkmethodes

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Maatschappelijke evoluties

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.