Informatica-assistent (M/V)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : VBFBIC005
Niveau: C
Functiefamilie : Techniekers Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Binnen de eerstelijnshelpdesk (front office) bijstand verlenen aan de gebruikers op het gebied van de verschillende informaticatoepassingen
teneinde
hen in staat te stellen die toepassingen optimaal te gebruiken en hun functie correct uit te voeren.
Resultaatgebieden
Alsinformaticatechnicusbijstand verlenen aan de gebruikers op het gebied van het gebruik van pc-toepassingen (Windows/bureautica) en specifieke toepassingen ontwikkeld door de organisatie
teneinde
een correct en efficiënt gebruik ervan te garanderen en de interne programma’s te verbeteren.
Voorbeelden van taken
- Analyseren van de vraag van de gebruiker en, indien nodig, ze overmaken aan een tweedelijnsmedewerker
- Oplossen van de problemen in de databases
- Opsporen van fouten in het programma
- Waken over het oplossen van het probleem via contacten met de analisten en de programmeurs, leveranciers …
- Opvolgen van de oproepen waarop niet onmiddellijk een antwoord gegeven kon worden
Alsbeheerder van informaticabronnenbeheren van de toegangen tot de verschillende informaticatoepassingen en tot de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid
teneinde
ervoor te zorgen dat de gebruikers toegang hebben tot de informatie en de toepassingen die nodig zijn voor hun functie.
Voorbeelden van taken
- Toekennen van een user-code aan de nieuwe gebruikers en hen die meedelen
- Registreren, opvolgen en up-to-date houden van de persoonlijke toegangen tot de verschillende toepassingen
Alscomputertechnicusinstalleren van de pc’s van de interne gebruikers
teneinde
hen in staat te stellen hun werk uit te voeren met gepast materiaal
Voorbeelden van taken
- Installeren en configureren van software op pc’s
- Connecteren van de pc’s op het netwerk
Alsnetwerkbeheerderhet informaticanetwerk van de organisatie beheren
teneinde
het de gebruikers mogelijk te maken te werken op een performant informaticanetwerk
Voorbeelden van taken
- Bijhouden en actualiseren van de configuratie van het netwerk
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Toepassingsanalisten
|
Nieuwigheden programma’s, stand van zaken oplossing informaticaprobleem
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Assistenten Begeleidingsteam
|
Nieuwigheden programma’s: gebruikers-handleiding, werkfiches, informaticaproblemen
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Afdeling informatica
|
stand van zaken oplossing informaticaprobleem
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Eindgebruikers
|
Toegangsaanvraag Mededeling informaticaprobleem of vraag over informaticaprogramma
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Leveranciers
|
Oplossing informaticaprobleem
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Ad hoc
|
Externe partners (KSZ …)
|
Informatie over de interne gebruikers
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Toepassingsanalisten
|
Meedelen informaticaprobleem, onaangepastheid van een programma
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Toepassingsanalisten
|
Informeren over fouten in het programma
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Afdeling informatica
|
Meedelen informaticaprobleem
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Eindgebruikers
|
Antwoord op vragen over gebruik programma en ervaren problemen Meedelen user-code
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Leveranciers
|
Meedelen informaticaprobleem
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Externe partners (KSZ …)
|
Informatie over de interne gebruikers
|
Per telefoon, mail, mondeling, nota’s
|
Dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
A2 Attaché - Diensthoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- Zorgen voor een oplossing voor het probleem van de gebruiker
- Bepalen van de prioriteiten van de vragen van de gebruiker
- Dringende interventies uitvoeren conform de vastgelegde procedures
De functie moet autorisatie vragen voor
- Verlenen en intrekken van informaticatoegangen
- Het aanbrengen van een wijziging in een programma, toepassing of procedure
- Het (de-)installeren van de programma’s
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. Aantal behandelde oproepen/mails per maand
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Richtlijnen, onderrichtingen betreffende de informaticatoepassingen en de procedures betreffende de basisopdrachten
- Interne procedures betreffende de informaticatoegangen, de te contacteren personen en de contactmodaliteiten voor het oplossen van informaticaproblemen
Welke vernieuwingen
- Voorstel voor verbetering van een programma door zich te baseren op de behoeften van de eindgebruikers
- Voorstel voor de verbetering van de dienstverlening aan de klanten
Gebaseerd op welk referentiekader
- RVA-reglement over de informatieveiligheid
- Visie, missie en strategie van de RVA en de directies Werkprocessen en ICT
|