Adviseur-generaal sociaal bemiddelaar in de overheidssector (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NTE004
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Bemiddelaars Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Inspireren en faciliteren van het sociaal overleg in de overheidssector
teneinde
sociale conflicten te voorkomen of bij te leggen (en zo de sociale vrede op korte en lange termijn te bewaren).
Ondersteunen van de werkzaamheden van het gemeenschappelijk comité voor alle overheidsdiensten (Comité A) en voorzitten van vergaderingen van paritaire organen
teneinde
de sociale dialoog in de overheidssector te verbeteren.
Resultaatgebieden
Alsbemiddelaarmeewerken aan het voorkomen of bijleggen van bijzonder gevoelige of complexe sociale conflicten in de overheidssector (bemiddeling en verzoening)
teneinde
de sociale dialoog te begeleiden en te bevorderen, zodat deze maximaal resulteert in klare en duidelijke protocollen
Voorbeelden van taken
- leiden van vergaderingen en permanent beschikbaar zijn voor de sociale partners (conflicterende partijen) en andere betrokken beleidsactoren
- analyseren en evalueren van complexe relationele situaties
- stimuleren van het overleg tussen partijen in een conflict, vaak onder enorme tijdsdruk
- uitwerken en doen aanvaarden van alternatieve oplossingen
- uitoefenen van de in bijzondere wetten voorziene bemiddelingsopdrachten in specifieke sectoren (gevangeniswezen, Staatsveiligheid, ...)
Alsfacilitatorondersteunen van de verscheidene overleg- en onderhandelingsorganen van de overheidssector
teneinde
de sociale dialoog te begeleiden en te bevorderen, zodat deze maximaal resulteert in klare en duidelijke protocollen en akkoorden
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de vergaderingen van de verscheidene overleg- en onderhandelingsorganen
- geven van juridische, technisch-administratieve en relationele steun aan de sociale partners, in samenwerking met andere directies van de FOD of met andere overheidsdiensten
- rapporteren over de sociale onderhandelingen, problemen en ontwikkelingen in de overheidssector
- superviseren van de werkzaamheden van de secretarissen van de verzoeningsvergaderingen
- voorzitten van vergaderingen van paritaire organen
Alsspecialist/raadgeveropstellen van analyses of verslagen, op eigen initiatief of op vraag, en referentiepersoon zijn
teneinde
advies te verlenen over het sociaal overleg in de overheidssector
Voorbeelden van taken
- opstellen van analyses en adviezen voor het gemeenschappelijk comité voor alle overheidsdiensten (Comité A)
- volgen en oplijsten van nieuwe Europese richtlijnen en analyseren van de impact ervan op de openbare dienstverlening
- opmaken en nalezen van nota's of technische verslagen
- referentiepersoon zijn voor expertise en ervaring in het Belgische netwerk van sociaal overleg en voor de rol van sociaal bemiddelaar in de overheidssector
Alsbeleidsadviseurinformeren en adviseren van politieke verantwoordelijken en overheidsmanagement op diverse niveaus (federaal tot lokaal) over de rol en kansen van het sociaal overleg en de mogelijkheden en slaagkansen van sociale bemiddeling binnen dit overleg
teneinde
het sociaal overleg in de overheidssector te verbeteren
Voorbeelden van taken
- opstellen van analyses en adviezen voor universiteiten en nationale en internationale instanties (Nationale Arbeidsraad, Internationale Arbeidsorganisatie, …)
- overleg plegen met de beleidscellen van de federale en regionale (voogdij)ministers over de handhaving van de sociale vrede
- contacten leggen met de leiders van de vakbonden en het politieke niveau om de functie van sociaal bemiddelaar in de overheidssector te ontwikkelen
Alscontactpersoonbegeleiden en opvolgen van de sociale dialoog in de overheidssector
teneinde
vragen van de sociale partners en de overheid te beantwoorden
Voorbeelden van taken
- onderhouden van contacten met de sociale partners
- opvolgen van de coördinatie van gesloten akkoorden
- informeren van betrokkenen en mogelijke acties presenteren, zowel binnen informele als formele procedures en/of dossiers
- het aanspreekpunt zijn voor specifieke vragen van andere directies van de FOD
- uitdragen en promoten van het Belgische systeem van sociaal overleg in de overheidssector op nationale en internationale fora, vanuit het standpunt en de belangen van de Belgische overheid
Alskennisbeheerderactualiseren van de eigen professionele kennis
teneinde
een zeer grondige expertise te hebben van de regels en de geplogenheden van de sociale dialoog in de overheidssector
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de ontwikkelingen op het vlak van de sociale dialoog
- beheersen van de verschillende aspecten van de structuur van de sociale dialoog in de overheidssector (kennis van de verschillende Belgische vakbondsstatuten)
- aanzetten van medewerkers tot het delen van hun kennis
- opvolgen van de vakliteratuur
Alscoachde (nieuwe) collega's coachen en optreden als mentor in de groep van sociaal bemiddelaars voor de overheidssector
teneinde
hun kennis op het vlak van het sociaal overleg op peil te brengen
Voorbeelden van taken
- bijstaan van de minder ervaren collega's
- opstellen van een standaardprocedure voor het onthaal en de opleiding van nieuwe collega's
- eerstelijnshulp zijn in de procedure van de behandeling van problemen
Alsvertegenwoordigerontwikkelen en uitdragen van een gemeenschappelijke visie, op basis van de eigen expertise en in overleg met de collega's sociaal bemiddelaars voor de overheidssector
teneinde
het korps van sociaal bemiddelaars voor de overheidssector zowel intern als extern te vertegenwoordigen
Voorbeelden van taken
- verzamelen en samenbrengen van de standpunten van de sociaal bemiddelaars om tot een gezamenlijke visie te komen
- deelnemen als medewerker aan projecten binnen de FOD (ISO9001 norm, ...)
- deelnemen aan werkgroepen en colloquia, in naam van het korps van sociaal bemiddelaars
- informeren van de collega's sociaal bemiddelaars over de voortgang van projecten en werkgroepen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/syndicaten
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per brief, e-mail, dossier, ...
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
telefonisch, per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
andere diensten van de eigen FOD
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, wetgeving
|
telefonisch, e-mail, dossier, formeel en informeel contact
|
wekelijks
|
paritaire organen van de overheidssector
|
wetgeving, reglementering, …
|
per brief, e-mail, persoonlijk contact
|
maandelijks
|
andere overheidsdiensten
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, wetgeving
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
Europese Unie (EU)
|
richtlijnen
|
per brief, e-mail, rapport, ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/syndicaten
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, wetgeving
|
per brief, e-mail, ...
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, wetgeving
|
telefonisch, per brief, e-mail, ...
|
dagelijks
|
andere diensten van de eigen FOD
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, wetgeving
|
telefonisch, e-mail, dossier, formeel en informeel contact
|
wekelijks
|
minister van Werk en de beleidscel
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, wetgeving, directe rapportering
|
telefonisch, e-mail, dossier, formeel en informeel contact
|
ad hoc
|
beleidscellen federale en regionale (voogdij)ministers
|
schriftelijke en mondelinge vragen en adviezen in het kader van bemiddelingsopdrachten
|
telefonisch, e-mail, dossier, formeel en informeel contact
|
maandelijks
|
andere overheidsdiensten
|
schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, wetgeving
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal (N-1)
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het nemen van initiatieven bij de bemiddeling in sociale conflicten
- de communicatie met federale en regionale (voogdij)ministers en hun beleidscellen, in het kader van bemiddelingsopdrachten
- de operationele supervisie van de medewerkers betrokken bij bemiddelingsopdrachten en bij andere projecten die kaderen binnen het takenpakket
- het vertegenwoordigen van het korps van sociaal bemiddelaars voor de overheidssector op colloquia, conferenties, ...
- de wijze van uitoefenen, binnen het reglementair kader, van het voorzitterschap van vergaderingen van paritaire organen
De functie moet autorisatie vragen voor
- de afwezigheden en verloven voorzien in het statuut van het rijkspersoneel
- alle extra budgettaire uitgaven, bijvoorbeeld huur van vergaderzalen, externe tolken/vertalers
Impact
Totaal werkbudget entiteit
nihil
Eigen werkbudget
nihil
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving en reglementering inzake de Belgische en Europese overheidssector
- de regels en de protocollen betreffende de werking van de verscheidene overleg- en onderhandelingsorganen in de overheidssector (evenals de bijzondere wetten waarin specifieke opdrachten worden vermeld), met name:
- het Protocolakkoord 170/1 van Comité A over de wederzijdse engagementen van de overheden en de vakorganisaties in de publieke sector betreffende de versterking van de sociale dialoog en de conflictbeheersing in de publieke sector, gesloten op 19 april 2010
- het artikel 12octies in de wet 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
- de wetgeving inzake het Belgische en Europese arbeidsrecht in het algemeen en inzake het personeelsstatuut in de overheidssector in het bijzonder
Welke vernieuwingen
- aandacht schenken aan nieuwe wetten en reglementen die een impact kunnen hebben op de sociale dialoog in de overheidssector
- vestigen van de aandacht van het Comité A op de Europese richtlijnen die van invloed zijn op de sociale dialoog in de overheidssector
- voorstellen en uitwerken van alternatieve oplossingen, binnen het wettelijk kader
- voorstellen en opstellen van verbeteringen aan de reglementering betreffende de sociale dialoog in de overheidssector
Gebaseerd op welk referentiekader
- Koninklijk besluit van 15 augustus 2012 betreffende de benoemingsvoorwaarden en de opdrachten van de titularissen van de functie van adviseur sociaal bemiddelaar in de overheidssector
- het behoud van de sociale vrede om de sociale evolutie en de goede werking van de openbare dienstverlening te bevorderen
- het principe van de vrije sociale dialoog
- de theorie van bemiddeling en collectief onderhandelen
|