Afdrukken

Deskundige paramedische opvolging (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : VBFBMP008

Niveau: B

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

In samenwerking met de arts, medische dossiers behandelen volgens de geldende reglementering of procedures

teneinde

op een kwalitatieve manier aan de geldende reglementaire vereisten te beantwoorden.

 

Resultaatgebieden
Als
informatieverzamelaar
    gegevens en/of documenten met een gemiddelde complexiteit en uit verschillende bronnen verzamelen en ordenen

teneinde

    te beschikken over alle elementen voor de verdere verwerking van het dossier.

 

Voorbeelden van taken
  • de dossiers identificeren waarvoor een tussenkomst van Medex vereist is
  • patiënten contacteren voor ontbrekende gegevens tijdens de voorbereiding van het dossier
  • de anamnese vervolledigen tijdens de afspraken met de patiënten

 

Als
begeleider
    de voorgeschreven behandeling concretiseren en kiezen uit de verschillende begeleidingsmaatregelen conform de deontologische code en volgens de procedures of voorschriften

teneinde

    de toestand van de personen te verbeteren en/of hen een aangepaste opvang te bieden.

 

Voorbeelden van taken
  • paramedische handelingen stellen in de context van het onderzoek door de arts van Medex
  • de arts van Medex bijstaan bij het nemen van beslissingen om de patiënten (bijv. slachtoffers van opzettelijk geweld,…) te begeleiden
  • begeleiden van de patiënten in de voorbereiding van hun dossier voor medische evaluatie

 

Als
dossierafsluiter
    een beslissing voorleggen in een dossier op basis van een evaluatie van verschillende bestaande keuzes

teneinde

    het dossier te finaliseren voor de volgende stap.

 

Voorbeelden van taken
  • overgaan tot een evaluatie van het medisch dossier op basis van de verzamelde stukken
  • het medisch dossier opvolgen
  • conclusies voorstellen en het dossier ter validatie aan een arts van Medex voorleggen

 

Als
contactpersoon
    vragen van de begeleide personen, hun verwanten en/of betrokken partijen beantwoorden door ze in hun context te situeren

teneinde

    hen objectief en aangepast advies te geven en de keuzes inzake begeleiding uit te leggen.

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen en versturen van de ‘convocations’ voor de patiënten
  • de patiënten uitnodigen om hun medische dossier met hen te vervolledigen
  • waken over een optimale dienstverlening

 

Als
gegevens- en/of documentatiebeheerder
    de administratieve opvolging van de begeleiding en de dossiers verzekeren en informatie klasseren

teneinde

    voor elke persoon een dossier te hebben met volledig historiek en de organisatie gestructureerde informatie ter beschikking te stellen.

 

Voorbeelden van taken
  • bijhouden van de data en van de aard van de uitgevoerde behandelingen of testen
  • administratieve taken uitvoeren volgens de geldende voorschriften
  • de rapporten van de analyses van het dossier opstellen

 

Als
kennisbeheerder
    zijn/haar kennis ontwikkelen en op de hoogte blijven van de evolutie in het eigen paramedisch domein

teneinde

    de patiënt steeds met de laatste methodes verder te kunnen helpen.

 

Voorbeelden van taken
  • kennis delen met het paramedisch of administratief personeel
  • op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen via vakliteratuur, bijscholingscursussen,…
  • opleidingen en congressen volgen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

patiënten

informatie m.b.t. het dossier

mondeling, schriftelijk, mail, telefoon

dagelijks

artsen

vragen naar extra info m.b.t. dossiers

mondeling, schriftelijk, mail, telefoon

wekelijiks

Medex

richtlijnen, procedures

schriftelijk, mail

regelmatig

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

patiënten

vraag naar extra informatie of advies m.b.t. het dossier

mondeling, schriftelijk, mail, telefoon

dagelijks

artsen

voorstel van conclusie

mondeling, telefoon, mail, schriftelijk

wekelijks

Medex

rapportage over dossiers

schriftelijk, mail

regelmatig

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • interne verdeling en organisatie van het werk met naleving van de toe te passen interne procedures

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • conclusies in de patiëntendossiers, deze moeten gevalideerd worden door de arts.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • regelgeving inzake arbeidsongevallen, beroepsziektes, afwezigheden wegens ziekte, pensioencommissie, re-integratie na langdurige afwezigheid, luchtvaartveiligheid, en andere missies van Medex
  • interne regels en procedures
  • evoluties van het reglementair kader

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen formuleren inzake huidige werkmethodes

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • regelgeving inzake arbeidsongevallen, beroepsziektes, afwezigheden wegens ziekte, pensioencommissie, re-integratie na langdurige afwezigheid, luchtvaartveiligheid, en andere missies van Medex
  • interne regels en procedures
  • evoluties van het reglementair kader

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.