Afdrukken

Attaché opleiding (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NPO015

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Ontwikkelen, coördineren en geven van opleidingen (zowel algemene als specifieke) voor personeelsleden van de federale administratie

teneinde

adequaat te reageren op de behoeften van klanten en hen te helpen hun organisatiedoelstellingen te bereiken.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige opleiding
    ontwikkelen van een opleidingsprogramma en opvolgen van de uitvoering ervan

teneinde

    een kwaliteitsvol programma te garanderen dat voldoet aan de behoeften en eisen van klanten en de organisatie.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van de behoeften en de context van de klant/de organisatie
  • bepalen welke aanpak het beste past bij de behoefte/context
  • de permanente ontwikkeling van de inhoud van de opleidingen coördineren en superviseren
  • nazien van de kwaliteit van de gegeven opleidingen en waar nodig aanbevelingen doen
  • de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk gebruiken

 

Als
opleider
    ontwikkelen en geven van opleidingen op een interactieve manier

teneinde

    het kennisniveau en de competenties van de deelnemers te ontwikkelen.

 

Voorbeelden van taken
  • opleidingen specifiek over een onderwerp of een competentie ontwikkelen
  • de opleidingen geven op een interactieve manier
  • de opleiding aanpassen aan de deelnemers om hun ontwikkeling te bevorderen
  • een boeiende en interactieve leeromgeving creëren
  • de effectiviteit van de opleiding evalueren

 

Als
pedagoog
    zoeken naar en ontwikkelen van een didactische aanpak en -materiaal

teneinde

    een boeiende training te garanderen die voldoet aan de verwachtingen van de klant.

 

Voorbeelden van taken
  • duidelijke didactische doelen definiëren voor elke opleiding
  • innovatief cursusmateriaal, presentaties en didactische documenten ontwikkelen
  • moderne en/of effectieve leertechnologieën en -hulpmiddelen gebruiken
  • de verschillende gebruikte technieken evalueren en verbeteren

 

Als
contactpersoon
    contacten onderhouden met de organisaties en de klanten

teneinde

    hen adviseren en ondersteunen bij het vaststellen van hun behoeften en het organiseren van opleidingen.

 

Voorbeelden van taken
  • identificeren, analyseren en interpreteren van de behoeften van de klant en de te ontwikkelen competenties
  • adviezen geven en pistes over mogelijke oplossingen
  • vragen en/of klachten van de deelnemers beantwoorden
  • de opvolging verzekeren van de opleidingen en de resultaten in de organisatie(s)

 

Als
kennisbeheerder
    de eigen kennis ontwikkelen en de evoluties in het domein volgen

teneinde

    voortdurend de technieken, methodes en instrumenten verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • een systeem van kennisbeheer opzetten
  • verzamelen, organiseren en delen van goede praktijken en verworven kennis
  • zich informeren over de evoluties in het domein van opleiding en leren
  • samenwerken met experten rond verschillende thema's/projecten in verband met opleidingen

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.