Attaché opleiding (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NPO015
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Ontwerpers Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Ontwikkelen, coördineren en geven van opleidingen (zowel algemene als specifieke) voor personeelsleden van de federale administratie
teneinde
adequaat te reageren op de behoeften van klanten en hen te helpen hun organisatiedoelstellingen te bereiken.
Resultaatgebieden
Alsdeskundige opleidingontwikkelen van een opleidingsprogramma en opvolgen van de uitvoering ervan
teneinde
een kwaliteitsvol programma te garanderen dat voldoet aan de behoeften en eisen van klanten en de organisatie.
Voorbeelden van taken
- analyseren van de behoeften en de context van de klant/de organisatie
- bepalen welke aanpak het beste past bij de behoefte/context
- de permanente ontwikkeling van de inhoud van de opleidingen coördineren en superviseren
- nazien van de kwaliteit van de gegeven opleidingen en waar nodig aanbevelingen doen
- de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk gebruiken
Alsopleiderontwikkelen en geven van opleidingen op een interactieve manier
teneinde
het kennisniveau en de competenties van de deelnemers te ontwikkelen.
Voorbeelden van taken
- opleidingen specifiek over een onderwerp of een competentie ontwikkelen
- de opleidingen geven op een interactieve manier
- de opleiding aanpassen aan de deelnemers om hun ontwikkeling te bevorderen
- een boeiende en interactieve leeromgeving creëren
- de effectiviteit van de opleiding evalueren
Alspedagoogzoeken naar en ontwikkelen van een didactische aanpak en -materiaal
teneinde
een boeiende training te garanderen die voldoet aan de verwachtingen van de klant.
Voorbeelden van taken
- duidelijke didactische doelen definiëren voor elke opleiding
- innovatief cursusmateriaal, presentaties en didactische documenten ontwikkelen
- moderne en/of effectieve leertechnologieën en -hulpmiddelen gebruiken
- de verschillende gebruikte technieken evalueren en verbeteren
Alscontactpersooncontacten onderhouden met de organisaties en de klanten
teneinde
hen adviseren en ondersteunen bij het vaststellen van hun behoeften en het organiseren van opleidingen.
Voorbeelden van taken
- identificeren, analyseren en interpreteren van de behoeften van de klant en de te ontwikkelen competenties
- adviezen geven en pistes over mogelijke oplossingen
- vragen en/of klachten van de deelnemers beantwoorden
- de opvolging verzekeren van de opleidingen en de resultaten in de organisatie(s)
Alskennisbeheerderde eigen kennis ontwikkelen en de evoluties in het domein volgen
teneinde
voortdurend de technieken, methodes en instrumenten verbeteren.
Voorbeelden van taken
- een systeem van kennisbeheer opzetten
- verzamelen, organiseren en delen van goede praktijken en verworven kennis
- zich informeren over de evoluties in het domein van opleiding en leren
- samenwerken met experten rond verschillende thema's/projecten in verband met opleidingen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
klanten
|
vragen, aanvragen,...
|
mondeling of schriftelijk
|
regelmatig
|
collega's
|
vragen
|
mondeling of schriftelijk
|
regelmatig
|
deelnemers aan opleidingen
|
vragen
|
mondeling of schriftelijk
|
regelmatig
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
klanten
|
antwoorden, adviezen, informatie
|
mondeling of schriftelijk
|
regelmatig
|
collega's
|
antwoorden, adviezen, informatie
|
mondeling of schriftelijk
|
regelmatig
|
deelnemers aan opleidingen
|
antwoorden, adviezen, informatie
|
mondeling of schriftelijk
|
regelmatig
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het diensthoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de dagelijkse planning van het eigen werk
- de aanpak en de te ontwikkelen instrumenten voor een opleidingsprogramma
- adviezen over de opleidingsprogramma's
De functie moet autorisatie vragen voor
- de organisatie van nieuwe opleidingsopdrachten
- het opzetten van nieuwe instrumenten
- alles waar de organisatie bij betrokken is
- al wat buiten het voorziene budget valt
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- richtlijnen met betrekking tot opleiding
Welke vernieuwingen
- ontwikkelen van nieuwe opleidingen
- integreren van nieuwe pedagogische instrumenten en/of nieuwe manieren van aanpakken in de opleidingsprogramma's
- verbeteringen voorstellen aan technieken, methodes en actuele opleidingsinstrumenten
Gebaseerd op welk referentiekader
- nieuwe methodes en technieken in verband met opleiding, pedagogie,...
|