Afdrukken

Attaché opleiding (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NPO015

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Ontwerpers

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Ontwikkelen, coördineren en geven van opleidingen (zowel algemene als specifieke) voor personeelsleden van de federale administratie

teneinde

adequaat te reageren op de behoeften van klanten en hen te helpen hun organisatiedoelstellingen te bereiken.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige opleiding
    ontwikkelen van een opleidingsprogramma en opvolgen van de uitvoering ervan

teneinde

    een kwaliteitsvol programma te garanderen dat voldoet aan de behoeften en eisen van klanten en de organisatie.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van de behoeften en de context van de klant/de organisatie
  • bepalen welke aanpak het beste past bij de behoefte/context
  • de permanente ontwikkeling van de inhoud van de opleidingen coördineren en superviseren
  • nazien van de kwaliteit van de gegeven opleidingen en waar nodig aanbevelingen doen
  • de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk gebruiken

 

Als
opleider
    ontwikkelen en geven van opleidingen op een interactieve manier

teneinde

    het kennisniveau en de competenties van de deelnemers te ontwikkelen.

 

Voorbeelden van taken
  • opleidingen specifiek over een onderwerp of een competentie ontwikkelen
  • de opleidingen geven op een interactieve manier
  • de opleiding aanpassen aan de deelnemers om hun ontwikkeling te bevorderen
  • een boeiende en interactieve leeromgeving creëren
  • de effectiviteit van de opleiding evalueren

 

Als
pedagoog
    zoeken naar en ontwikkelen van een didactische aanpak en -materiaal

teneinde

    een boeiende training te garanderen die voldoet aan de verwachtingen van de klant.

 

Voorbeelden van taken
  • duidelijke didactische doelen definiëren voor elke opleiding
  • innovatief cursusmateriaal, presentaties en didactische documenten ontwikkelen
  • moderne en/of effectieve leertechnologieën en -hulpmiddelen gebruiken
  • de verschillende gebruikte technieken evalueren en verbeteren

 

Als
contactpersoon
    contacten onderhouden met de organisaties en de klanten

teneinde

    hen adviseren en ondersteunen bij het vaststellen van hun behoeften en het organiseren van opleidingen.

 

Voorbeelden van taken
  • identificeren, analyseren en interpreteren van de behoeften van de klant en de te ontwikkelen competenties
  • adviezen geven en pistes over mogelijke oplossingen
  • vragen en/of klachten van de deelnemers beantwoorden
  • de opvolging verzekeren van de opleidingen en de resultaten in de organisatie(s)

 

Als
kennisbeheerder
    de eigen kennis ontwikkelen en de evoluties in het domein volgen

teneinde

    voortdurend de technieken, methodes en instrumenten verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • een systeem van kennisbeheer opzetten
  • verzamelen, organiseren en delen van goede praktijken en verworven kennis
  • zich informeren over de evoluties in het domein van opleiding en leren
  • samenwerken met experten rond verschillende thema's/projecten in verband met opleidingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

klanten

vragen, aanvragen,...

mondeling of schriftelijk

regelmatig

collega's

vragen

mondeling of schriftelijk

regelmatig

deelnemers aan opleidingen

vragen

mondeling of schriftelijk

regelmatig

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

klanten

antwoorden, adviezen, informatie

mondeling of schriftelijk

regelmatig

collega's

antwoorden, adviezen, informatie

mondeling of schriftelijk

regelmatig

deelnemers aan opleidingen

antwoorden, adviezen, informatie

mondeling of schriftelijk

regelmatig

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de dagelijkse planning van het eigen werk
  • de aanpak en de te ontwikkelen instrumenten voor een opleidingsprogramma
  • adviezen over de opleidingsprogramma's

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de organisatie van nieuwe opleidingsopdrachten
  • het opzetten van nieuwe instrumenten
  • alles waar de organisatie bij betrokken is
  • al wat buiten het voorziene budget valt

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • deontologie
  • richtlijnen met betrekking tot opleiding

 

Welke vernieuwingen
  • ontwikkelen van nieuwe opleidingen
  • integreren van nieuwe pedagogische instrumenten en/of nieuwe manieren van aanpakken in de opleidingsprogramma's
  • verbeteringen voorstellen aan technieken, methodes en actuele opleidingsinstrumenten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de eigen ervaring
  • nieuwe methodes en technieken in verband met opleiding, pedagogie,...

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.