Afdrukken

Adviseur-generaal e-government - Programmamanager (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIC012

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)




Doel van de functie

Initiëren, voorstellen, plannen, van studiefase tot verwezenlijking beheren en opvolgen van en communiceren en rapporteren over e-Government en/of ICT-projecten en programma's die samengesteld zijn uit verschillende gerelateerde projecten

teneinde

e-Government en/of ICT-projecten en complexe programma's tot een goed einde te brengen.

 

Sensibiliseren, communiceren en promoten van de e-Governmentgedachte en het identificeren van nieuwe opportuniteiten

teneinde

een draagvlak te geven voor het e-Governmentbeleid van de federale overheid en de dienstverlening van de overheid aan haar klanten te verbeteren.

 

Resultaatgebieden
Als
programmamanager
    een portefeuille van gerelateerde projecten beheren, risico's en afhankelijkheden beheersen

teneinde

    deze complexe programma's tot een succesvol einde te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • autonoom prioriteren van meerdere gerelateerde e-Governmentprojecten binnen het programma
  • beheren van complexe interdependenties en risico's
  • afwegen van en beslissen over projectprioriteiten en programmaprioriteiten
  • organiseren en leiden van vergaderingen met de verschillende projectmanagers in het programma
  • proactief rapporteren over de uitvoering van het toegewezen e-Governmentprogramma

 

Als
ambassadeur
    beheren van de relaties met andere FOD's en overheidsinstellingen; volgen, ondersteunen en begeleiden van projecten die binnen de bevoegdheden van de respectieve FOD's vallen; sponsoren en trekken van noodzakelijke veranderingstrajecten binnen en buiten de FOD, sensibiliseren en extern communiceren

teneinde

    een draagvlak te geven aan het e-Governmentbeleid van de federale overheid; de Fedict-visibiliteit te verhogen en de e-Governmentvisie en -strategie uit te dragen bij de verschillende partners met het oog op administratieve vereenvoudiging en klantgerichte dienstverlening

 

Voorbeelden van taken
  • leiden of bijwonen van stuur- en werkgroepen en vergaderingen; overleggen met en advies verlenen aan collega's (extern)
  • ondersteuning geven bij de herstructurering van de processen in de onderscheiden FOD's
  • samenwerken aan voorlichting en publicaties
  • zich informeren, communiceren, contacten leggen met belangengroepen en het middenveld, in samenwerking met de beleidsverantwoordelijken

 

Als
initiator
    identificeren van opportuniteiten voor e-Government en bepalen van indicatoren om de effectiviteit van deze opportuniteiten te kunnen meten; verzamelen van de nodige gegevens op basis van eigen inzichten of op grond van contacten binnen of buiten de federale overheidsdiensten

teneinde

    de studiefase van een project te kunnen starten en er te kunnen over rapporteren

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen van basislijnen en indicatoren
  • inzamelen van gegevens
  • leggen van contacten binnen of buiten de federale overheidsdiensten om deze gegevens te bekomen
  • organiseren van vergaderingen
  • overleggen met en informeren van (interne en externe) klanten, leveranciers en bevoegde overheden

 

Als
procesanalist
    opmaken, nazien en begeleiden van ontwerpen, het autonoom aansturen en uitwerken van voorstudies en behoefte-analyses voor FOD-overstijgende e-Government bouwstenen, het beheren van interdependenties met andere e-Government projecten en adviseren over opportuniteiten

teneinde

    de gebruikersbehoeften van complexe gerelateerde projecten binnen het programma te kunnen vertalen.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van complexe processen
  • afbakenen van meerdere projecten (omvang) binnen het programma en beschrijven van de randvoorwaarden, risico- en assumtieanalyse
  • klanten bevragen over hun behoeften en aansluitend voorstellen formuleren
  • ramingen opmaken en begrotingsvoorstellen betreffende projecten uitwerken en toetsen van projecten en voorstellen aan beschikbaar budget
  • ramingen opmaken en begrotingsvoorstellen betreffende projecten uitwerken en toetsen van projecten en voorstellen aan beschikbaar budget

 

Als
projectleider
    autonoom beheren, plannen, leiden, opvolgen en/ of coördineren van meerdere gerelateerde e-Governmentprojecten binnen het programma, van concept tot realisatie

teneinde

    de kwaliteit en de conformiteit met de doelstellingen ervan te verzekeren en ze succesvol, tijdig en binnen het voorziene budget te kunnen opleveren.

 

Voorbeelden van taken
  • autonoom plannen en opvolgen van budget, middelen, projectplan, omvang, doelstellingen en op te leveren resultaten
  • begeleiden en adviseren van de projectmanagers bij de uitvoering overeenkomstig de planning
  • organiseren en leiden van opvolgingsvergaderingen, leiden of bijwonen van stuur- en werkgroepen
  • laten uitvoeren van en adviseren over de resultaten van de voorziene proeven en eventueel bijsturen van proefprojecten
  • pro-actief rapporteren over de uitvoering van de e- Governmentprojecten, het tijdig escaleren van mogelijke project-obstakels; beheren van de risico’s, omvang en veranderingsmanagement

 

Als
coach
    constructief en resultaatgericht samenwerken met andere Fedict-experten en projectmanagers

teneinde

    een goede samenwerking binnen Fedict te bewerkstelligen.

 

Voorbeelden van taken
  • een constructieve en resultaatgerichte overleg en samenwerking met de experten van de andere Fedict-diensten aan de projecten binnen een programma
  • een constructieve en resultaatgerichte overleg en samenwerking met Fedict PMO (Program Management Office)
  • het aansturen van projectmanagers bij de uitvoering van hun projecten
  • meewerken aan de verdere uitbouw en organisatie van Fedict, in het bijzonder van de Directie Progamma- en Projectbeheer

 

Als
expert
    bestuderen van documentatie en vakliteratuur, contacten leggen met gespecialiseerde binnen- en buitenlandse instanties en deelnemen aan en geven van opleidings- en studiedagen

teneinde

    de eigen vakkennis en algemene vorming en aansluitend de kennis binnen Fedict te ontwikkelen en de deskundigheid van alle interne en externe projectmedewerkers te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • de eigen technische kennis en expertise in werkgroepen ter beschikking stellen
  • opvolgen van de evoluties op het gebied van: project- en programmanagement, BPR, ICT en e-Government
  • opvolgen van de actualiteit inzake e-Government bij andere binnen- en buitenlandse overheden
  • op de hoogte blijven van technologische evoluties inzake ICT

 

Als
administratief medewerker
    uitvoeren van een aantal administratieve taken

teneinde

    bij te dragen tot een vlotte afhandeling van procedures met betrekking tot de uitvoering van de opdracht.

 

Voorbeelden van taken
  • verzorgen van briefwisseling, opstellen van verslagen, rapporteren
  • voorbereiden van antwoorden op parlementaire vragen
  • opvolgen van expertises en gerechtdossiers m.b.t. projecten
  • opstellen van aanbestedingsdocumenten, aanbestedingsaanvragen en gunningsvoorstellen
  • respecteren van de richtlijnen die binnen Fedict gelden

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal Project- en programmabeheer

de betrokkene geeft functioneel leiding aan de projectmanagers binnen zijn/haar programma

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.