Afdrukken

Attaché sociaal statuut van de zelfstandigen - Teamchef (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD080

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het aansturen en coördineren van één van de operationele diensten van het RSVZ (pensioenen, onderwerping, nationale hulpkas, enz.) in overeenstemming met de beleidsdoelstellingen van de instelling, rekening houdend met de richtlijnen van de hiërarchie en door het goed beheer van het ter beschikking gestelde budget en van de medewerkers en het materiaal te garanderen

teneinde

op een efficiënte manier de resultaten van de dienst te bereiken en de toepassing van het gelijkheidsprincipe bij de behandeling van de sociaal verzekerden te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
diensthoofd
    het organiseren en leiden van de dienst

teneinde

    de operationele doelstellingen voorzien in de bestuursovereeenkomst en in het bestuursplan te realiseren.

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken van een jaarlijkse actieplan, samen met de andere diensthoofden en/of de medewerkers, dat de doelstellingen van de hiërarchie concretiseert die voorzien zijn in de bestuursovereenkomst en in het bestuursplan
  • het verschaffen van toelichting bij de operationele doelstellingen
  • toezien op een correcte toepassing van de geldende reglementering en procedures door de medewerkers
  • het organiseren van de dienst en het constant verhogen van de efficiëntie
  • het verspreiden van de dienstorders onder de medewerkers

 

Als
leidinggevende
    het coördineren en aansturen van de werkzaamheden van de teamchefs en/of medewerkers

teneinde

    de operationele doelstellingen te realiseren.

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van duidelijke richtlijnen en doelstellingen aan elke teamchef en/of medewerker
  • het verdelen van de activiteiten en het verzorgen van de coördinatie: o.a. het verzekeren van de eenvormigheid van de methodes, procedures en documenten in de verschillende cellen van de dienst, het ontwerpen van werkdocumenten en/of het geven van richtlijnen die de basis moeten vormen voor deze ontwerpen
  • inspelen op de competenties van de medewerkers bij de samenstelling van de teams
  • het opvolgen en bijsturen van de resultaten
  • het beleggen van teamvergaderingen

 

Als
expert
    het controleren van de behandeling van dossiers en/of het zelf behandelen van de complexe dossiers overeenkomstig de reglementering inzake het sociaal statuut van zelfstandigen (die één van de volgende domeinen dekt: onderwerping van natuurlijke en rechtspersonen, pensioenen, sociaal verzekeringsfonds)

teneinde

    bij te dragen tot het nemen van een vlugge en efficiënte beslissing inzake het sociaal statuut van zelfstandigen.

 

Voorbeelden van taken
  • toezien op de behandeling van of het zelf behandelen van de complexe dossiers
  • toezien op het verzamelen van of het zelf verzamelen van alle relevante informatie bij alle partijen die bij het dossier betrokken zijn
  • toezien op het correct toepassen van de reglementering en procedures
  • deelnemen aan technische vergaderingen

 

Als
adviseur
    het verschaffen van adviezen aan de hiërarchie inzake de specifieke materie, de structuur van de organisatie en de processen

teneinde

    de hiërarchie de mogelijkheid te bieden de beleidsdoelstellingen te formuleren en te realiseren.

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan overleg inzake de structuur van de organisatie en de processen
  • het opstellen van nota's voor de directie: om te informeren, analyseren en advies te geven over problemen opgeworpen door de directie
  • deelnemen aan colloquia, conferenties e.a. om de kennis bij te schaven en door te geven

 

Als
coach
    het verschaffen van advies, instaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de groepsverantwoordelijken/teamchefs alsook van de medewerkers, onder andere in het kader van de ontwikkelcirkels

teneinde

    hun prestaties op een hoger niveau te brengen.

 

Voorbeelden van taken
  • het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers en/of de teamchef/groepsverantwoordelijke, het definiëren van de knelpunten en van de aanwezige en te ontwikkelen competenties
  • het begeleiden van de medewerker en/of de teamchef/groepsverantwoordelijke bij hun ontwikkeling
  • het verschaffen van constructieve feedback, zowel positief als negatief, over het functioneren van de medewerker en/of teamchef
  • bereid zijn te luisteren naar de medewerkers en hen helpen bij het zoeken naar en het formuleren van oplossingen

 

Als
opleider
    het verwerven en binnen de dienst doorgeven van de kennis

teneinde

    de deskundigheid en autonomie van de groepsverantwoordelijken/teamchefs en van de medewerkers te verhogen.

 

Voorbeelden van taken
  • het presenteren van de materie, de methodes en processen
  • het opleiden van de groepsverantwoordelijken/teamchefs en van de medewerkers in dit kennisdomein
  • toezien op de on-the-jobtraining van de nieuwe medewerkers
  • het inschatten en formuleren van de opleidingsbehoeften

 

Als
vertegenwoordiger van de dienst
    het onderhouden van de relaties met de interne en externe klanten en partners

teneinde

    de visie en de waarden van de organisatie en het team uit te dragen.

 

Voorbeelden van taken
  • bereikbaar/beschikbaar zijn als contactpersoon van de dienst
  • het uitbouwen van een netwerk van contacten
  • het onderhouden van relaties met de partners

 

Als
diensthoofd
    het ontwikkelen en onderhouden van een systeem voor informatieuitwisseling en prestatiemeting dat beantwoordt aan de noden van de hiërarchie

teneinde

    een goede planning, prestatieopvolging en rapportering te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • toezien op het correct bijhouden van boordtabellen, statistieken en analyses
  • het tijdig informeren van de hiërarchie over de tussentijdse resultaten en knelpunten
  • proactief omgaan met de boordtabellen en beheersinstrumenten
  • het opvolgen van de werkzaamheden
  • het bepalen van de informaticabehoeften van de dienst op basis van een analyse van het werk en de evolutie hiervan

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

een dienstleider van een gewestelijk kantoor in de provincie of een directiechef in de centrale administratie

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.