Adviseur geschillen en juridisch advies - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IJU036
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
Aansturen van een team juristen
teneinde
de andere diensten van de organisatie te ondersteunen met nauwkeurig juridisch advies en door geschillen te behandelen in een of meerdere rechtsdomeinen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevende coördineren en opvolgen van de werkzaamheden van het team
teneinde
de operationele doelstellingen te realiseren binnen de vooropgestelde termijnen en kwaliteitsstandaarden
Voorbeelden van taken
- verdelen van de dossiers onder de medewerkers in functie van hun competenties en beschikbaarheid
- opvolgen en bijsturen van de resultaten
- duidelijke richtlijnen en doelstellingen geven aan de teamleden
Alscoachinstaan voor de begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers
teneinde
hun prestaties op een hoger niveau te brengen
Voorbeelden van taken
- bevorderen van de werksfeer en de samenwerking tussen de teamleden
- evalueren van de opleidingsbehoeften van het personeel en plannen van de activiteiten om de competenties te ontwikkelen
- ondersteuning bieden op conceptueel vlak, eigen ervaringen delen, standpunten uitwisselen
- organiseren van vergaderingen rond een specifiek thema of een specifieke zaak om het kennisniveau van de teamleden actueel te houden
Alsintern juridisch adviseurondersteunen van de activiteiten van de andere diensten in de organisatie op juridisch vlak
teneinde
juridische problemen te vermijden
Voorbeelden van taken
- opnemen van de aanvraag van een dienst (bv. op welke wijze kan iets worden opgelegd)
- kennis nemen van de juridische routineactiviteiten van de betrokken dienst
- suggereren van aanpassingen van de reglementering of de wijze waarop de dienst functioneert
- verschillende alternatieve oplossingen voorstellen en door communicatie tot een eenduidige interpretatie van de wetgeving te komen
- op proactieve en preventieve wijze documentatie voorstellen (teksten, standaardprocedures) aan andere diensten
Alsbeheerder geschillendossierscomplexe of gevoelige geschillendossiers behandelen (of de behandeling ervan superviseren)
teneinde
te verzekeren dat de dossiers volgens de wettelijke vormvoorschriften verlopen en dat ze de correcte juridische argumenten bevatten
Voorbeelden van taken
- beslissen over het al dan niet toepassen van een procedure en het verloop hiervan (keuze van de advocaat, in beroep gaan, betaling, enz.)
- onderhandelen met de tegenpartij over een eventuele minnelijke schikking
- voorbereiden van het administratief dossier voor de advocaat en controleren en goedkeuren van het ontwerp van memorie van de advocaat
- een strategie uitwerken met de advocaat
- de reglementering bestuderen in verband met het dossier
Alsbemiddelaarinformeren van de diensten of personen over potentiële of manifeste conflicten tussen verschillende reglementeringen
teneinde
deze op te lossen of in overeenstemming te brengen
Voorbeelden van taken
- door de dagelijkse praktijk kennis nemen van de mogelijke inadequaties tussen de reglementeringen
- informeren van de verantwoordelijke personen over eventuele risico's
- bevorderen van de aanpassing van de regels met het oog op een harmonisering (modus vivendi)
Alswoordvoerdervertegenwoordigen van de dienst
teneinde
adequate informatie ter beschikking te stellen aan de eigen dienst
Voorbeelden van taken
- vertegenwoordigen van de dienst tegenover de hiërarchie en andere interne structuren (bv. de vakbond) wat betreft de werking of de activiteiten
- informatie bezorgen aan andere nationale of internationale instanties wat betreft de reglementering of de wetgeving die van kracht is
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management, kabinet, minister
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet
|
wekelijks
|
andere diensten van de FOD of andere FOD's
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet
|
wekelijks
|
externen( burgers, bedrijven
|
informatie, vragen
|
mondeling, schriftelijk, gestructureerd of niet
|
wekelijks
|
advocaat
|
ontwerpen van memories
|
als dossier
|
wekelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management, kabinet, minister
|
raad, adviezen, informatie
|
als dossier
|
wekelijks
|
andere diensten van de FOD of andere FOD's
|
raad, adviezen, informatie
|
als dossier
|
wekelijks
|
externen( burgers, bedrijven
|
raad, adviezen, informatie
|
als dossier
|
wekelijks
|
advocaat
|
administratieve dossiers, stretgie, verbetreing memorie
|
als dossier
|
wekelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
directeur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- adviezen, richtlijnen, informatie die verschaft wordt aan de rest van de organisatie
- de keuze en/of de evaluatie van de advocaten
- het verloop van de geschillenprocedures
De functie moet autorisatie vragen voor
- de behandeling van gevoelige dossiers (politiek, media, met een grote financiële impact)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving en de reglementering die van kracht is
Welke vernieuwingen
- de geschillen en adviezen zijn bijna altijd verschillend, een aanpassing van de aanpak en een bepaalde creativiteit in het oplossen van problemen is vaak nodig
- suggesties om conflicterende regels in overeenstemming te brengen
Gebaseerd op welk referentiekader
- de reglementering, de wetgeving, de ervaring van anderen
|