Attaché A2 analyse reglementering en opvolging (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DFI095
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)
Doel van de functie
Het opvragen en analyseren van gegevens, criteria en indicatoren, het evalueren van (nieuwe) reglementering (vb.: fiscale wetgeving, dubbelbelastingsverdragen, successierechten, Burgerlijk Wetboek ..., commentaar (vb.: instructies, antwoorden op parlementaire vragen, omzendbrieven, brochures...) en werkmethodes (vb.: Tax-on-Web, geïntegreerde verwerking, scanning van formulieren, waarderingsmethodes...)
teneinde
na te gaan of deze beantwoorden aan de doelstellingen van het beleid en de kwaliteit van de reglementering, de commentaar, de werkmethode en het kennisbeheer te verbeteren
Het uitvoeren van budgettaire studies en kosten-batenanalyses
teneinde
na te gaan wat de toekomstige budgettaire impact is van de nieuwe reglementering en de minister en de regering de nodige technische en cijfermatige ondersteuning te bieden bij de beslissingen omtrent nieuwe fiscale en niet-fiscale maatregelen
Het uitvoeren van analyses en het opstellen van eindverslagen
teneinde
een basis te bieden aan het beleid om de werking van de entiteiten B&I en PatDoc te evalueren en de reglementering te verbeteren
Resultaatgebieden
Alsanalisthet verzamelen en analyseren van alle relevante gegevens met betrekking tot een nieuwe of bestaande reglementering (vb.: fiscale wetgeving, successierechten ..., commentaar (instructies, antwoorden op parlementaire vragen) en werkmethodes (vb.: Tax-on-Web, geïntegreerde verwerking, scanning van formulieren..),
teneinde
te bepalen of en in welke mate de gestelde doelstellingen worden behaald en dit in het licht van de budgettaire gevolgen
Voorbeelden van taken
- het analyseren van de opdracht, criteria en indicatoren
- het bepalen van de modaliteiten van de inzameling en verwerking van gegevens en het aanvragen van ICT-middelen indien nodig
- het opvragen van gegevens
- het analyseren van gegevens
- het synthetiseren van data
Alsbeleidsadviseur (ex ante)het uitvoeren van een budgettaire studie en van een kosten-baten analyse
teneinde
de minister en de cel beleidsvoorbereiding toe te laten een beleidsbeslissing te nemen inzake nieuwe maatregelen en over een verantwoording te beschikken in functie van de begrotingsprocedure
Voorbeelden van taken
- het opmaken en aanpassen van een budgettaire studie en van een eerste kosten-baten analyse
- het opmaken van een rapport i.v.m. de budgettaire impact
- het opmaken van een nota voor de Inspectie van Financiën en de Minister van Begroting
Alsbeleidsadviseur (ex post)het opmaken van analyserapporten betreffende de realisatie van de doelstellingen van genomen maatregelen en het formuleren van conclusies en aanbevelingen terzake
teneinde
het beleid toe te laten over de genomen maatregelen te oordelen en eventueel nieuwe beleidsbeslissingen te nemen
Voorbeelden van taken
- het opmaken en aanpassen van een budgettaire studie en een grondige kosten-baten analyse
- het evalueren van commentaar, regelementering en werkmethodes
- het opstellen van een analyserapport en eindverslag
- het verwoorden van conclusies en aanbevelingen
Alsonderzoekerhet toetsen van de voorafbepaalde en gewenste doelmatigheid en van budgettaire impact van de maatregel
teneinde
een bijsturing van de maatregel mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- evaluatie van de indicatoren en criteria
- kwalitatieve meting van het resultaat
Alsontwikkelaarhet ontwerpen van nieuwe concepten voor de opvolging van maatregelen
teneinde
een efficiënte opvolging ervan mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- het testen van nieuwe indicatoren
- het bepalen van nieuwe indicatoren en criteria
- het bepalen en implementeren van nieuwe opvolgingsmethodes
Alsdeskundige/specialisthet becijferen van de budgettaire impact van de bestaande maatregelen en het leveren van de nodige statistieken en cijfermatige gegevens
teneinde
het management en het beleid toe te laten de juiste beslissing te nemen over nieuwe beleidsmaatregelen of om de bestaande reglementering en werkmethodes bij te sturen.
Voorbeelden van taken
- het berekenen en toelichten van diverse budgettaire scenario's
- het leveren van de nodige cijfergegevens aan de Inspectie van Financiën en de Minister van Begroting
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD
|
statistieken, adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
minister/cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Inspectie van Financiën
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
collega's
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
wekelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
statistieken en adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
parlement
|
schriftelijke vragen
|
parlementaire vragen
|
wekelijks
|
FOD B&B
|
statistieken en indicatoren
|
als dossier
|
ad hoc
|
Rekenhof
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
cel beleidsvoorbereiding/minister
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
eigen FOD
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
FOD B&B
|
statistieken en rapporten
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
statistieken
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
parlement
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge adviezen
|
informeel
|
ad hoc
|
Rekenhof
|
schriftelijke en mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
een teamchef
De functie krijgt operationele leiding van een senior projectbeheerder
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het bepalen van de gebruikelijk te ondernemen acties voor de analyse van de problematiek binnen het kader van het aan hem/haar toegewezen dossier
- het testen van de impact en doeltreffendheid van die acties
- het inwinnen van adviezen bij experten en kennisgroepen
- het uitwerken van een voorstel op basis van studie en analyse
De functie moet autorisatie vragen voor
- het bijsturen van modellen en processen op basis van de gevoerde analyse
- het verlenen van adviezen buiten de eigen FOD
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. De opvolging van de doeltreffendheid van de regelgeving moet een permanente optimalisering en verbetering tot gevolg hebben van de inning van fiscale ontvangsten van de Europese Gemeenschap, de federale overheid, de gemeenschappen en gewesten, de provincies, de gemeenten en de sociale zekerheid,
Het gaat hier over:
- directe belastingen: 45.257.343.260 EUR
- BTW en andere indirecte belastingen (registratierechten, successierechten ...:26.091.349.520 EUR
- douanerechten en accijnzen:8.455.115.470 EUR
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- aan de richtlijnen, instructies en wetgeving die van toepassing zijn voor de FOD Financiën
- het algemeen beleid van het management
- richtlijnen van de minister en de cel beleidsvoorbereiding
- richtlijnen van de FOD Begroting
Welke vernieuwingen
- het ontwerpen van nieuwe methodes en technieken om de effectiviteit van een maatregel te evalueren
- het testen van nieuwe indicatoren
- het bepalen van nieuwe indicatoren en criteria
Gebaseerd op welk referentiekader
- de doelstellingen die in het algemeen bepaald worden door het strategisch managementplan enerzijds en de doelstellingen van de wetgeving anderzijds
|