Attaché A2 juridische expertise - Projectleider (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DJU076
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
De ontwikkeling van een juridisch product (bijv. een juridisch project (commentaar bij een nieuwe wetgeving), een omzendbrief, instructies, principiële beslissingen, memories die voor de hoogste rechtscolleges zijn bestemd, ... beheren en teamwerk aanmoedigen, projecten inzake interpretatie van de reglementering, onderzoek van beginselkwesties van juridische aard en van geschillen voor de hoogste rechtscolleges in goede banen leiden, evalueren, toelichten en aanpassen
teneinde
op fiscaal vlak een coherente en rechtvaardige rechtspraak en rechtsleer te verkrijgen
De Cel Beleidsvoorbereiding adviseren en bijstaan naar aanleiding van de parlementaire werkzaamheden
teneinde
deze de nodige juridische en technische ondersteuning te bieden
Onderhandelen op gewestelijk, federaal en internationaal niveau
teneinde
de uitvoering en toepassing van de intergewestelijke, nationale en supranationale beleidslijnen te garanderen
Resultaatgebieden
AlsprojectleiderDe projecten inzake commentaren, principiële beslissingen, praktische richtlijnen en aktes van verdediging (memories, conclusies, ... in goede banen leiden
teneinde
te garanderen dat, binnen de gestelde termijnen, een juridisch product afgewerkt wordt dat voldoet aan de verwachtingen van de klanten (operationele diensten, Cel Beleidsvoorbereiding, ...
Voorbeelden van taken
- De opdracht analyseren en een planning opmaken
- De doelstellingen en prioriteiten van het project bepalen
- Een concept van het te realiseren product ontwikkelen
- De taken onder de medewerkers van het project verdelen
AlsontwikkelaarDuidelijke, verstaanbare en toepasbare commentaren en richtlijnen ontwikkelen ten behoeve van de operationele diensten, belastingplichtigen en stakeholders
teneinde
een eenvormige, duidelijke en verstaanbare interpretatie te geven van de reglementering
Voorbeelden van taken
- Een concept van het te creëren product ontwikkelen
- De opdracht analyseren en relevante adviezen en informatie verzamelen
- Overleg plegen met de kennisgroepen
- Het project inzake commentaar aanpassen en afwerken
- Verslagen van vergaderingen en protocollen opstellen
AlsspecialistDe projecten inzake commentaren, principiële beslissingen, praktische richtlijnen en aktes van verdediging (memories, conclusies, ... bestuderen, beoordelen, evalueren en erover beslissen
teneinde
een eenvormige, duidelijke en verstaanbare interpretatie te geven van de reglementering
Voorbeelden van taken
- Vergaderingen met de medewerkers organiseren om hun de doelstellingen door te geven
- Instemmen met de publicatie
- De projecten bestuderen en evalueren
- Het eindproduct goedkeuren
AlsonderhandelaarOnderhandelen over de projecten op gewestelijk, nationaal en internationaal niveau (bijv. onderhandelingen over de reglementaire teksten: bijzondere wetten betreffende de financiering van de gewesten en gemeenschappen, het verdrag van Rome, (de Europese Grondwet), bijzondere wetten betreffende de fiscaliteit, burgerlijk wetboek, gerechtelijk wetboek, strafwetboek, hypotheekwet, wetten inzake financiën, Veldwetboek, wetgeving over de inschrijving van de auto's, wetten betreffende de kansspelen, wetgeving betreffende de openbare financiën, wetten betreffende de rijkscomptabiliteit, handelswetgeving, wetgeving betreffende de vennootschapsboekhouding, Wetboek van vennootschappen, wetgeving betreffende de stedenbouw, wetten betreffende het Kadaster, wetten betreffende de sociale zekerheid,...)
teneinde
deze enerzijds in duidelijke en toepasbare teksten om te zetten, en anderzijds bilaterale of multilaterale akkoorden met deze andere overheden te kunnen sluiten
Voorbeelden van taken
- Bijeenkomsten met andere overheidsniveaus organiseren
- Het standpunt van de FOD Financiën verdedigen
- Onderhandelen, overleggen met de buitenlandse administraties of instellingen
- Vergaderingen op gewestelijk, nationaal en internationaal niveau organiseren en eraan deelnemen
Alsvertegenwoordiger van de FOD Financiën voor de hoogste rechtscollegesHet standpunt van de FOD Financiën verdedigen voor de hoogste rechtscolleges (Raad van State, Arbitragehof, Europees Hof, Hof van Cassatie, ... zowel inzake reglementering als inzake de uitvoering daarvan
teneinde
een eenvormige en rechtvaardige rechtspraak te verkrijgen
Voorbeelden van taken
- Memories/aktes van verdediging opstellen
- De zaak voor het Hof bepleiten
- Aanwezig zijn op de zittingen
Alsstrategisch adviseurEen ontwerp van antwoord op de gerezen parlementaire en juridische vragen voorstellen
teneinde
aan de Cel Beleidsvoorbereiding of de minister gefundeerde adviezen en bijstand te verlenen zodat deze een adequate beslissing kan nemen
Voorbeelden van taken
- De parlementaire en juridische vragen grondig bestuderen
- Adviezen verlenen over deze vragen
- De minister of de Cel Beleidsvoorbereiding rechtstreeks bijstaan tijdens de besprekingen over de toepassing van de reglementering
Alsextern adviseurDe andere autoriteiten en de stakeholders toelichting geven bij de nieuwe reglementering en werkmethodes
teneinde
de reglementering en wetgeving correct te kunnen uitvoeren en toepassen
Voorbeelden van taken
- Advies verlenen aan de andere autoriteiten
- Advies verlenen aan de stakeholders/deskundigen en instellingen
- Feedback geven aan de ontvangende partijen
AlscoachDe medewerkers en nieuwe collega's ondersteunen en adviseren
teneinde
ervoor te zorgen dat deze medewerkers en collega's, afhankelijk van hun competenties, optimaal kunnen bijdragen tot de realisatie van het project
Voorbeelden van taken
- Openstaan voor vragen en opmerkingen
- Voorbeeld voor de praktische uitoefening van de functie - zijn ervaring delen
- Deelnemen aan seminaries en opleidingen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
afdeling reglementering FEO
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
mondelinge vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
parlement
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen
|
als dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
operationele diensten
|
beginselkwesties
|
als dossier
|
ad hoc
|
buitenlandse overheden
|
buitenlandse reglementeringen
|
als dossier
|
ad hoc
|
hoge rechtscolleges
|
oordelen en arresten
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
operationele diensten
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheden
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
dagelijks
|
andere buitenlandse autoriteiten
|
ontwerpen van protocollen
|
als dossier
|
ad hoc
|
hoge rechtscolleges
|
memories
|
als dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Hiërarchisch: van de teamchef (leidinggevende functie)
Functioneel: van de coördinator juridische expertise (operationele functie)
De functie geeft functionele leiding aan ongeveer 10 personen van niveau A
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de werkmethode die moet worden toegepast om de hem toevertrouwde opdracht te kunnen volbrengen
- de relevantie van de informatie die hij verzamelt
- het antwoord dat hij moet geven op een aan hem gestelde vraag over een dossier dat hij voordien heeft behandeld
- de verdeling van de taken binnen het team
- de goedkeuring van de inhoud van een project
- het bepalen van het standpunt van de FOD Financiën tijdens geschillen voor de Raad van State, het Arbitragehof of ...
De functie moet autorisatie vragen voor
- afwijkingen, tijdens de uitvoering van zijn opdracht, van de procedures en richtlijnen die conform een reglementair/wettelijk kader zijn
- de marge die men heeft tijdens onderhandelingen met andere FOD's, internationale organisaties... wanneer één van de partners van de gangbare principes wil afwijken
- de uitvoering van opdrachten in het buitenland/binnen andere FOD's
- principiële beslissingen die een impact op de begroting hebben
- bijkomende middelen voor de projecten (personeel, materiële middelen, ...
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. Het commentaar bij de reglementering moet verstaanbaar en toegankelijk zijn zodat het een solide juridische basis kan vormen voor een optimale inning van de fiscale ontvangsten ten gunste van de Europese Unie, de federale overheid, de gewesten en gemeenschappen, de provincies en gemeentes en de sociale zekerheid,
voor een bedrag van:
- Inkomstenbelastingen (PB, Ven.B, BNI, OV, BV, RV, voorafbetalingen): 43.254.920.100 EUR
- Met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (VB, BIV, ACOB, Eurovignet, SW, AO): 1.832.695.794 EUR
- BTW: 21.629.507.216 EUR
- Met het zegel gelijkgestelde taksen: 1.304.466.230 EUR
- Douane: 1.694.263.870 EUR
- Accijnzen: 6.760.852.920 EUR
- Successies, registratie en diverse taksen: 4.604.182.400 EUR
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Aan de krachtlijnen en instructies en aan de wetgeving die van toepassing is op de FOD Financiën
- Aan het Burgerlijk Wetboek
- Aan het Gerechtelijk Wetboek
- Aan de krachtlijnen en richtlijnen van de minister en de Cel Beleidsvoorbereiding
Welke vernieuwingen
- De functie mag nieuwe vormen van commentaar of nieuwe methodes voor commentaar ontwikkelen
- Ontwikkeling van nieuwe commentaren in het kader van de administratieve vereenvoudiging
Gebaseerd op welk referentiekader
- De nieuwe reglementering en rechtspraak ontstaan uit interne en externe aanwijzigingen als gevolg van de follow-up van de toepassing van de reglementering, op basis van de politieke beslissingen van verschillende autoriteiten en op basis van de verschillende nationale, gewestelijke of internationale wetgevingen
|