Afdrukken

Attaché A2 beheer externe relaties (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO013

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Bemiddelaars

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Het voorbereiden, operationaliseren, coördineren en beheren van de externe contacten met betrekking tot rekrutering en selectie

teneinde

de dienstverlening van Selor te verbeteren om zo Selor bij te staan in het verwezenlijken van zijn missie

 

Resultaatgebieden
Als
bemiddelaar
    het proactief benaderen van de externe klanten in de federale overheid, gemeenschappen en gewesten, het analyseren van hun vragen en bemiddelen tussen de klant en Selor

teneinde

    zowel optimale oplossingen voor de klant te kunnen realiseren als de best haalbare dienstverlening te bieden

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de wervingsplannen van de klanten: onderhandelen over de timing, prioriteiten, aantal selecties, ...
  • in het kader van selectie, samen met de klant zicht krijgen op het profiel en de implicaties daarvan inzake selectie-instrumenten (bvb. een keuze maken uit: interne markt, het aanspreken van bestaande reserves, werven via algemene of specifieke wervingsreserves... en de timing inschatten van het selectietraject, ....
  • het proactief benaderen van de klant met als doel een voorlopig zicht te krijgen op de wervingsbehoeften van de klant voor een beperkte termijn (bijv. 1 jaar), dit bij afwezigheid van een wervingsplan
  • functioneren als bemiddelaar rekening houdend met ieders behoefte

 

Als
kennisbeheerder
    het integreren van kennis en ervaring inzake selectie en rekrutering en ze ter beschikking stellen binnen Selor en aan de externe klantenorganisaties

teneinde

    de kennis van de functiehouder en de klantenorganisaties te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen

 

Voorbeelden van taken
  • op de hoogte blijven van de gespecialiseerde literatuur
  • het opvolgen van de tendensen binnen de overheid en de privé-organisaties
  • contacten leggen met buitenlandse collega's om hun ervaring te toetsen aan de eigen ervaring
  • het coachen van de medewerkers
  • het doorgeven van expertise m.b.t. R&S (rekrutering en selectie) aan de klant

 

Als
account manager
    het leggen en onderhouden van contacten met de externe klanten en het vertegenwoordigen van de organisatie bij de externe klant

teneinde

    alert te kunnen inspelen op nieuwe tendensen bij de klant en de dienstverlening van Selor te laten aansluiten op de noden van de klant om zo een efficiënte service te kunnen verlenen aan de klant

 

Voorbeelden van taken
  • het beheren van de relaties met de klanten: het leggen en onderhouden van contacten met voornamelijk de stafdiensten P&O alsook de coördinatie van de contacten met de betrokken diensten (lijnmanagement)
  • netwerking (bvb. door het geven van presentaties, deelname aan projectgroepen, ...
  • het verschaffen van informatie of het beantwoorden van vragen met betrekking tot de dienstverlening van Selor
  • het vertegenwoordigen van Selor inzake hun dienstverlening naar de externe klanten toe
  • het kanaliseren van aanvragen en deze doorgeven aan de juiste persoon

 

Als
klachtenbeheerder
    het opnemen van klachten van klanten inzake de dienstverlening van Selor, het analyseren van de problemen en het formuleren van een oplossing voor het bestaande probleem

teneinde

    nieuwe klachten te voorkomen en een kwaliteitsvolle service te verlenen aan de klant

 

Voorbeelden van taken
  • met betrekking tot vragen of klachten van kandidaten deze informatie doorgeven aan de betrokken verantwoordelijke personen/projectmedewerkers; indien nodig ondersteuning geven voor de antwoorden op deze vragen/klachten
  • het controleren van het beantwoorden van de klachten
  • het bijhouden van statistieken
  • het formuleren van procedures om klachten op te vangen en te behandelen

 

Als
leidinggevende
    het aansturen van de medewerkers van de dienst, het verdelen en opvolgen van de selecties

teneinde

    de dienstverlening aan de klant kwaliteitsvol en binnen de voorziene tijdslimieten te laten plaatsvinden

 

Voorbeelden van taken
  • het toewijzen van de selecties aan de teams
  • het bespreken van de verwachtingen van de klant met de selectieverantwoordelijken die daarna verantwoordelijk worden voor de volledige uitwerking
  • als evaluator meewerken aan de ontwikkelcirkels door functioneringsgesprekken, planningsgesprekken en evaluatiegesprekken te voeren en de medewerkers te helpen om zich verder te ontwikkelen

 

Als
projectleider
    het aansturen en opvolgen van de verscheidene projecten inzake rekrutering en selectie zoals aangegeven in het beleidsplan

teneinde

    de dienstverlening van Selor verder te ontwikkelen en te moderniseren

 

Voorbeelden van taken
  • het dagelijks opvolgen van de kwaliteit en de haalbaarheid van het project
  • het aansturen van de projectmedewerkers en het opvolgen van de tijdslimieten
  • het uittekenen van het project
  • het plannen van acties en het structureren van het werk
  • het opstellen van een planning conform het voorziene budget

 

Als
intern adviseur
    het bijstaan van Selor in de voorbereiding, de uitvoering en de evaluatie van de dienstverlening

teneinde

    de organisatie te ondersteunen in haar strategische planning

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor de verzameling en input van alle gegevens nodig voor de Balanced Score Card
  • het bestuderen van de impact van keuzes op de organisatie op lange termijn
  • het uitvoeren van haalbaarheidsstudies

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's

vragen

mail, mond

dagelijks

FOD's/gemeenschappen/gewesten

vragen

vergadering, mail, persoonlijk contact

wekelijks

collega's

vragen, info

vergadering, persoonlijk contact, brief

ad hoc

lijnmanagement

advies, info

persoonlijk contact

wekelijks

kandidaten

vragen

mail, brief

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's

info, advies

mail, mondeling

dagelijks

FOD's/gemeenschappen/gewesten

info, advies

brief, mail, persoonlijk contact

wekelijks

collega's

info

vergadering, persoonlijk contact, brief

ad hoc

lijnmanagement

informatie, vragen

persoonlijk contact

wekelijks

kandidaten

info

mail, brief

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

expert beheer externe relaties

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • klachtenprocedures
  • adviezen
  • het aansturen, evalueren en motiveren van personeel
  • het beheer van de gelanceerde projecten
  • complexe operationele beslissingen
  • keuze in de gehanteerde methoden tenzij het om vastgelegde methoden gaat binnen de FOD P&O
  • het formuleren van voorstellen
  • de organisatie van het eigen werk

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het starten van nieuwe projecten
  • het lanceren van overheidsopdrachten
  • herziening van prioriteiten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

projectbudgetten

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • KB betreffende selectie en werving van het Rijkspersoneel
  • instructies en richtlijnen van de directie
  • reglementering m.b.t. overheidsopdrachten
  • constitutioneel en administratief recht

 

Welke vernieuwingen
  • kan procedures inzake de dienstverlening van de federale overheidsdienst verbeteren
  • kan vernieuwingen aanbrengen gericht op betere dienstverlening aan de klant

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • vakliteratuur
  • vragen van klanten
  • evaluaties

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.