Adviseur-generaal toekenningen en betalingen - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : ISD021
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Aansturen en coördineren van de dienst en toezicht uitoefenen op de uitvoering van de processen
teneinde
correcte uitkeringen inzake sociale zekerheid te waarborgen en zo de sociale zekerheidswetgeving correct toe te passen.
Meewerken als lid van de algemene directie aan het concipiëren, coördineren en realiseren van de strategische programma's van de organisatie binnen het raam van de vastgelegde visie
teneinde
de doelstelling die opgenomen is in de missie van de organisatie te bereiken.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendemee uittekenen van de strategie van de organisatie op basis van de missie
teneinde
te zorgen dat de organisatie haar doelstellingen behaalt op het vlak van haar verplichtingen inzake uitkeringen
Voorbeelden van taken
- het beleidsplan (beheersovereenkomst) mee opmaken en actualiseren
- stimuleren van de opstelling van strategische verbeteringsprojecten voor de dienst en eveneens voor andere betrokken diensten of instellingen
- permanente aandacht hebben voor beleidsondersteunende taken via gedocumenteerde voorstellen op basis van informatie uit de toekennings- en betalingsdiensten
- deelnemen aan het directiecomité om het beleid van de instelling mee uit te stippelen
Alsdeskundige/specialistin het bijzonder verwerven van de kennis in het algemeen omtrent de Belgische sociale zekerheidswetgeving (en meer specifiek de wetgeving aangaande de organisatie) en opvolgen van de wijzigingen ter zake, alsook detecteren van de tendensen
teneinde
de multidisciplinaire interne en externe inbreng te realiseren en te integreren in een kwaliteitsvolle beslissing over het al dan niet toekennen van een schadeloosstelling of preventiemaatregel
Voorbeelden van taken
- verwerven en actualiseren van de kennis van de Belgische sociale zekerheidswetgeving via vakliteratuur, contacten met collega's binnen en buiten het Fonds der Beroepsziekten (FBZ) en deelname aan vergaderingen en conferenties
- overdragen van de verworven kennis aan de medewerkers en op aanvraag deze kennis overdragen aan de betrokken externen
Alsveranderingsdeskundigevoortdurend in vraag stellen van de gebruikte processen en ontwikkelen van eventuele bijsturingen
teneinde
een transparante en aan de juridisch-maatschappelijke evoluties aangepaste dienstverlening te bieden aan de sociaal verzekerde
Voorbeelden van taken
- analyseren en evalueren van de processen om gericht te interveniëren, bij te sturen en te optimaliseren
- gepast reageren op wijzigingen in de wetgeving
Alsleidinggevendebeheren, leiden en coördineren van het personeel van de dienst
teneinde
de medewerkers optimale omstandigheden te bieden om hen te motiveren en zo de operationele doelstellingen van de dienst te realiseren
Voorbeelden van taken
- overdragen en vertalen van de missie naar de werking van de dienst toe
- afstemmen van de taakuitwisseling op de aanwezige competenties en specialisaties
- organiseren van o.a. teamvergaderingen om de uitwisseling van kennis en informatie te stimuleren en om de operationele doelstellingen toe te lichten
- bepalen van de prioriteiten in de geïmplementeerde processen
Alscoachde coaching en de ontwikkeling van de medewerkers van de dienst op zich nemen
teneinde
bij te dragen tot hun ontwikkeling en veranderingsgerichtheid
Voorbeelden van taken
- voeren van individuele gesprekken met de medewerkers zodat zij inzicht krijgen in hun persoonlijk functioneren
- in de praktijk brengen van de ontwikkelcirkels (functiegesprek, actieplan, functioneringsgesprek en evaluatiegesprek)
- stimuleren van opleidingen in het kader van de professionele en individuele ontwikkeling
- stimuleren tot veranderingsgericht denken
Alskwaliteitsbewakerverantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering van de operationele doelstellingen (en bijgevolg van de bestuursovereenkomst)
teneinde
de kwaliteit van de processen binnen de dienst te waarborgen en te zorgen voor de tevredenheid van de interne en externe klanten
Voorbeelden van taken
- gebruiken van de controle-instrumenten om de goede uitvoering van de processen te verzekeren
- waarborgen van een uniforme interpretatie en toepassing van de processen en regelgeving
- aansturen op het continu verbeteren van de processen
- de FAQ-lijst ter beschikking stellen van de medewerkers van de dienst om de conformiteit van de processen te ondersteunen
Alsvertegenwoordiger/gesprekspartner/aanspreekpunt/verzorgen van de communicatie en de contacten op een professionele manier en deze van het dagelijks intern en extern functioneren deel laten uitmaken
teneinde
de klantgerichtheid te optimaliseren en het imago van de dienst in het netwerk van interne en externe klanten/partners te versterken
Voorbeelden van taken
- ontwikkelen van een samenwerkingsnetwerk in en rond de dienst, naargelang het specifieke expertisedomein
- tijdig ter beschikking stellen van duidelijke en correcte informatie
- instaan voor de toegankelijkheid van het stelsel van de regelgeving via leesbare, transparante en eenvoudige brochures, teksten, formulieren, enz.
- deelnemen aan externe vergaderingen omtrent vernieuwingen en overleg op het vlak van de sociale zekerheid (specifiek toegespitst op het bevoegdheidsdomein van de organisatie)
Alsklachtenbeheerdersnel en doeltreffend behandelen van complexe klachten en geschillen omtrent de doorlopen processen en de genomen beslissingen
teneinde
een correct en duidelijk antwoord of een oplossing te bieden binnen de geldende wettelijke bepalingen en in te grijpen daar waar nodig
Voorbeelden van taken
- waarborgen van de beschikbaarheid om de klachten te ontvangen via o.a. de dagelijkse opvolging van inkomende mails en telefoons
- beoordelen, kwalificeren en oplossen van de klacht
- eventueel bijsturen van de medewerker, het dossierbeheer- en/of andere interne processen om te vermijden dat deze klacht zich herhaalt
- informeren van de betrokken partijen (klant, partners, interne diensten, e.a.)
Positionering
De functie krijgt leiding van
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|