Afdrukken

Adviseur-generaal toekenningen en betalingen - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : ISD021

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Aansturen en coördineren van de dienst en toezicht uitoefenen op de uitvoering van de processen

teneinde

correcte uitkeringen inzake sociale zekerheid te waarborgen en zo de sociale zekerheidswetgeving correct toe te passen.

 

Meewerken als lid van de algemene directie aan het concipiëren, coördineren en realiseren van de strategische programma's van de organisatie binnen het raam van de vastgelegde visie

teneinde

de doelstelling die opgenomen is in de missie van de organisatie te bereiken.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    mee uittekenen van de strategie van de organisatie op basis van de missie

teneinde

    te zorgen dat de organisatie haar doelstellingen behaalt op het vlak van haar verplichtingen inzake uitkeringen

 

Voorbeelden van taken
  • het beleidsplan (beheersovereenkomst) mee opmaken en actualiseren
  • stimuleren van de opstelling van strategische verbeteringsprojecten voor de dienst en eveneens voor andere betrokken diensten of instellingen
  • permanente aandacht hebben voor beleidsondersteunende taken via gedocumenteerde voorstellen op basis van informatie uit de toekennings- en betalingsdiensten
  • deelnemen aan het directiecomité om het beleid van de instelling mee uit te stippelen

 

Als
deskundige/specialist
    in het bijzonder verwerven van de kennis in het algemeen omtrent de Belgische sociale zekerheidswetgeving (en meer specifiek de wetgeving aangaande de organisatie) en opvolgen van de wijzigingen ter zake, alsook detecteren van de tendensen

teneinde

    de multidisciplinaire interne en externe inbreng te realiseren en te integreren in een kwaliteitsvolle beslissing over het al dan niet toekennen van een schadeloosstelling of preventiemaatregel

 

Voorbeelden van taken
  • verwerven en actualiseren van de kennis van de Belgische sociale zekerheidswetgeving via vakliteratuur, contacten met collega's binnen en buiten het Fonds der Beroepsziekten (FBZ) en deelname aan vergaderingen en conferenties
  • overdragen van de verworven kennis aan de medewerkers en op aanvraag deze kennis overdragen aan de betrokken externen

 

Als
veranderingsdeskundige
    voortdurend in vraag stellen van de gebruikte processen en ontwikkelen van eventuele bijsturingen

teneinde

    een transparante en aan de juridisch-maatschappelijke evoluties aangepaste dienstverlening te bieden aan de sociaal verzekerde

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren en evalueren van de processen om gericht te interveniëren, bij te sturen en te optimaliseren
  • gepast reageren op wijzigingen in de wetgeving
  • opstarten van processen

 

Als
leidinggevende
    beheren, leiden en coördineren van het personeel van de dienst

teneinde

    de medewerkers optimale omstandigheden te bieden om hen te motiveren en zo de operationele doelstellingen van de dienst te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • overdragen en vertalen van de missie naar de werking van de dienst toe
  • afstemmen van de taakuitwisseling op de aanwezige competenties en specialisaties
  • organiseren van o.a. teamvergaderingen om de uitwisseling van kennis en informatie te stimuleren en om de operationele doelstellingen toe te lichten
  • bepalen van de prioriteiten in de geïmplementeerde processen

 

Als
coach
    de coaching en de ontwikkeling van de medewerkers van de dienst op zich nemen

teneinde

    bij te dragen tot hun ontwikkeling en veranderingsgerichtheid

 

Voorbeelden van taken
  • voeren van individuele gesprekken met de medewerkers zodat zij inzicht krijgen in hun persoonlijk functioneren
  • in de praktijk brengen van de ontwikkelcirkels (functiegesprek, actieplan, functioneringsgesprek en evaluatiegesprek)
  • stimuleren van opleidingen in het kader van de professionele en individuele ontwikkeling
  • stimuleren tot veranderingsgericht denken

 

Als
kwaliteitsbewaker
    verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering van de operationele doelstellingen (en bijgevolg van de bestuursovereenkomst)

teneinde

    de kwaliteit van de processen binnen de dienst te waarborgen en te zorgen voor de tevredenheid van de interne en externe klanten

 

Voorbeelden van taken
  • gebruiken van de controle-instrumenten om de goede uitvoering van de processen te verzekeren
  • waarborgen van een uniforme interpretatie en toepassing van de processen en regelgeving
  • aansturen op het continu verbeteren van de processen
  • de FAQ-lijst ter beschikking stellen van de medewerkers van de dienst om de conformiteit van de processen te ondersteunen

 

Als
vertegenwoordiger/gesprekspartner/aanspreekpunt/
    verzorgen van de communicatie en de contacten op een professionele manier en deze van het dagelijks intern en extern functioneren deel laten uitmaken

teneinde

    de klantgerichtheid te optimaliseren en het imago van de dienst in het netwerk van interne en externe klanten/partners te versterken

 

Voorbeelden van taken
  • ontwikkelen van een samenwerkingsnetwerk in en rond de dienst, naargelang het specifieke expertisedomein
  • tijdig ter beschikking stellen van duidelijke en correcte informatie
  • instaan voor de toegankelijkheid van het stelsel van de regelgeving via leesbare, transparante en eenvoudige brochures, teksten, formulieren, enz.
  • deelnemen aan externe vergaderingen omtrent vernieuwingen en overleg op het vlak van de sociale zekerheid (specifiek toegespitst op het bevoegdheidsdomein van de organisatie)

 

Als
klachtenbeheerder
    snel en doeltreffend behandelen van complexe klachten en geschillen omtrent de doorlopen processen en de genomen beslissingen

teneinde

    een correct en duidelijk antwoord of een oplossing te bieden binnen de geldende wettelijke bepalingen en in te grijpen daar waar nodig

 

Voorbeelden van taken
  • waarborgen van de beschikbaarheid om de klachten te ontvangen via o.a. de dagelijkse opvolging van inkomende mails en telefoons
  • beoordelen, kwalificeren en oplossen van de klacht
  • eventueel bijsturen van de medewerker, het dossierbeheer- en/of andere interne processen om te vermijden dat deze klacht zich herhaalt
  • informeren van de betrokken partijen (klant, partners, interne diensten, e.a.)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van de activiteiten van de dienst en de verschillende secties
  • contacten met interne diensten en klanten/partners i.v.m. het dossierbeheer en de te nemen beslissingen
  • de manier waarop de operationele prioriteiten naar de dienst en eventueel naar de specifieke sectie vertaald worden
  • de wijze waarop het dagelijks beheer gevoerd wordt in samenwerking met de medewerkers, de andere interne diensten, alsook over de wijze waarop vernieuwingen en veranderingen doorgevoerd worden
  • de organisatie van coördinatievergaderingen met de verschillende interne partners
  • de bijsturing n.a.v. de uitgevoerde controle om de operationele doelstellingen binnen de dienst te verwezenlijken
  • de behandeling van complexe klachten met betrekking tot het beheer van en de beslissing in dossiers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de reorganisatie en/of belangrijke veranderingen
  • proces reengineering

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de Belgische sociale zekerheidswetgeving en elke wetgeving waarvoor de organisatie bevoegd is
  • interne dienstberichten en -nota's
  • instructies van het beheerscomité en van de oversten

 

Welke vernieuwingen
  • ontwikkelen van standaardprocedures voor het dossierbeheer binnen de dienst
  • optimaliseren van de informaticatoepassing
  • stroomlijnen van de diensten/secties en opnieuw bekijken van de organisatie van de werking
  • integreren van de nieuwe beheersoplossingen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • principes van de vereenvoudiging, reengineering of automatisering van de werkprocessen
  • de opgedane ervaring, de vastgestelde problemen en de geformuleerde klachten
  • de informaticamogelijkheden van de instelling
  • deelname aan interdepartementale vergaderingen (benchmarking)
  • wijzigingen in de wetgeving, procesanalyses, e.a.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.