Attaché coördinatie - facilitatie (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTE051
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Het aansturen en coördineren van de opdracht 'activering van het zoekgedrag'
teneinde
de operationele resultaten te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet coördineren van de werkzaamheden van de opdracht 'activering van het zoekgedrag'
teneinde
de operationele doelstellingen te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- het plannen, verdelen, opvolgen en bijsturen van taken
- het vaststellen van doelstellingen en het geven van feedback
- het bewaken van de productiviteit en kwaliteit, het verzorgen van de interne en externe communicatie
Alspeople managerhet aansturen en begeleiden van een team van medewerkers
teneinde
het functioneren van de medewerkers te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- het afspreken van doelstellingen
- het ondersteunen en motiveren van facilitatoren
- het hanteren van conflicten
- het voeren van functioneringsgesprekken met facilitatoren
- het stimuleren van de ontwikkeling van de facilitatoren via functioneringsgesprekken en coaching
Alsbeheerderwerken met operationele doelstellingen
teneinde
te komen tot de optimale uitvoering van de strategische doelstellingen
Voorbeelden van taken
- het formuleren van operationele doelstellingen
- het vertalen van de strategische doelstellingen naar prioritaire, concrete acties
- het voorstellen, implementeren en begeleiden van innovatie en verbeteringen
- het bewaken van de productiviteit: opvolgen, meten, rapporteren, bijsturen
- rapporteren aan de hiërarchie
Alsintern adviseurhet formuleren van adviezen ten aanzien van de hiërarchische meerdere en de directie reglementering over de toepassing van de reglementering en de werkmethoden
teneinde
de werking te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- het opsporen en melden van opgespoorde anomalieën bij de uitvoering van acties
- verbeteringsvoorstellen doen
Alsdossierbeheerdergemotiveerd beslissen over het zoekgedrag van werklozen
teneinde
het recht op een werkloosheidsuitkering te garanderen
Voorbeelden van taken
- het organiseren en rapporteren van gesprekken met werkzoekenden (al dan niet vergezeld door vertegenwoordigers van de vakorganisaties)
- het voorstellen, opstellen en opvolgen van verbintenissen/adviezen
- het voeren van motivatieacties ten aanzien van werkzoekenden
- samenwerken met het PWA (Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap), de werkwinkel, de plaatsingsdiensten
- het controleren van de beschikbaarheid van werklozen
Alskennisbeheerderhet groeperen van de informatie aangaande de 'activering van het zoekgedrag'-reglementering en het ter beschikking stellen van de reglementaire expertise aan de medewerkers
teneinde
een correcte en uniforme toepassing te kunnen garanderen
Voorbeelden van taken
- het volgen van opleidingen en het doornemen van vakliteratuur
- het organiseren van de kennis- en informatieoverdracht
Alscontactpersoonoptreden tussen enerzijds de plaatselijke directeurs, de diensten op de WB's (werkloosheidsbureau), de diensten op het hoofdbestuur en anderzijds het team
teneinde
een goede top-down- en bottom-upcommunicatie te verzekeren
Voorbeelden van taken
- informeren over en het toelichten van opdrachten en doelstellingen
- het geven van feedback over de resultaten
- deelnemen aan en het organiseren van allerlei overlegstructuren
Alsvertegenwoordigerhet opbouwen en onderhouden van een extern netwerk
teneinde
allerlei tewerkstellingsmaatregelen te kunnen promoten
Voorbeelden van taken
- het organiseren en volgen van informatiesessies en het geven van informatiesessies aan facilitatoren, aan externe partners (uitbetalingsinstellingen, VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding), plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen, werkwinkels, enz.)
- het leggen en opvolgen van de contacten
- het eerstelijnsaanspreekpunt zijn voor alle betrokkenen op regionaal vlak (externe partners)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
wekelijks
|
management
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
advocaat
|
mondelinge adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
PWA's
|
schriftelijke adviezen
|
|
|
derden
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
|
|
gewestinstellingen
|
|
|
|
werkwinkels
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
wekelijks
|
gewestinstellingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
derden
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
ad hoc
|
collega's
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
management
|
beslissingen
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur(s) van het (de) WB('s)
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van de werkzaamheden
- als leidinggevende beslissingen nemen over de kwaliteit van de geleverde prestaties
- de personeelsinzet binnen de dienst: de taakverdeling
- de toewijzing van het ter beschikking gestelde materiaal
- de vertegenwoordiging van de eigen dienst (waar, wanneer, hoe) t.o.v. interne klanten (dienstvergadering, informatiesessie, overleg, enz.) en t.o.v. externe klanten (briefwisseling, informatiesessies)
- de organisatie van opleidingen binnen de dienst
- punctuele acties n.a.v. van CAF7 (personeelstevredenheidsenquête) en het risicobeheer binnen de strategische en operationele beleidslijnen
- voorstellen van jaarlijkse actieplannen
- voorstellen van strategische projecten
- het tekenen van verbintenissen met de betrokken werkzoekende in geval van afwezigheid of bijspringen van de facilitator
De functie moet autorisatie vragen voor
- de uitwerking van bijzondere acties en projecten
- de rapportering over boordtabellen
- de interpretatie van en adviezen over dossiers en reglementeringen
- de aanwerving en vervanging van personeel
- de organisatie van externe opleidingen (in samenwerking met andere diensten, het nationaal opleidingscentrum)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
minimum 911.967,54 euro - maximum 9.496.910,81 euro; dit budget omvat de personeelskost, de informaticakost en andere werkingskosten (andere dan informatica), gegevens uit de kostprijscalculatie
Eigen werkbudget
nihil
Andere kwantitatieve gegevens
1. tussen 2 en 17,95 budgettaire eenheden
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de reglementering inzake de 'activering van het zoekgedrag'
- de werkloosheidsreglementering
- de interne beleidslijnen van de werkloosheidsbureaus
Welke vernieuwingen
- het voorstellen en uitvoeren van verbeteringsprojecten
- op basis van ervaring het evalueren van de reglementering en de procedures en deze signaleren aan de directeur
Gebaseerd op welk referentiekader
- de missie en strategie van de RVA
- het jaarlijks strategisch plan (herfstseminarie)
- de beleidslijnen van het werkloosheidsbureau
|