Adviseur lokale en integrale veiligheid - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV066
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Coördineren van de analyse, de uitwerking en de opvolging van voorstellen rond een thematisch en contractueel geïntegreerd veiligheids- en preventiebeleid
teneinde
de hiërarchie efficiënt te adviseren aangaande het preventiebeleid zowel m.b.t. routinedossiers als in het kader van actuele dossiers.
Bijstaan van de directie in het kader van het preventiebeleid
teneinde
de operationele en strategische doelstellingen uit te werken en de correcte opvolging van de projecten te verzekeren - beleidsadviseur.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendeleiden en coördineren van de werkzaamheden van de dossierbeheerders en het administratief personeel
teneinde
de uniformiteit te waarborgen van de behandeling en van de beslissingen, in overeenstemming met de richtlijnen / het beleid aangaande veiligheids- en preventiemateries
Voorbeelden van taken
- leiden van medewerkers (taakverdeling, toezicht op inhoud, kwaliteitscontrole)
- coördineren van teamvergaderingen teneinde de informatiestroom naar de collega's te verzekeren
- feedback geven t.a.v. de directie; zorgen voor cohesie van de groep en voor de link tussen de cel en de directie
- toezien op de vooropgestelde termijnen voor de afhandeling/verwerking van de dossiers
Alscoachzorgen voor het dagelijks beheer van het personeel
teneinde
toe te zien op de beroepsverrijking van de medewerkers en op de uitvoering van de operationele doelstellingen van de dienst
Voorbeelden van taken
- stimuleren van de daadwerkelijke dagelijkse werking
- stimuleren en opleiden van de dossierbeheerders en het administratief personeel
- individuele begeleiding via gesprekken, geven van feedback, opvolgen van de prestaties
- begeleiden in het kader van de dossiers, nalezen van nota's/voorstellen
- doen respecteren van de bedrijfscultuur en de nieuwe werkwijzen zo soepel mogelijk ingang laten vinden
Alsdeskundige/specialistaanreiken van adviezen aan alle betrokken partners en aan de directeur
teneinde
alle betrokken actoren te helpen bij het uitvoeren van hun taken en bij de ontwikkeling van een beleid inzake criminaliteitspreventie
Voorbeelden van taken
- vertalen van algemene beleidslijnen naar concrete doelstellingen
- geven van adviezen over en uitwerken van specifieke reglementen in het kader van de veiligheids - en preventiemateries
- continu opvolgen van de ontwikkelingen m.b.t. de problematiek (literatuur, colloquia, studiedagen, vormingen, enz.)
- geven van opleidingen aan dossierbeheerders, cf. Train the trainer
Alsprojectleiderspecifieke preventieprojecten ontwikkelen
teneinde
algemene actieplannen om te zetten in de praktijk
Voorbeelden van taken
- plegen van overleg met partners van diverse entiteiten
- creëren van netwerken van experten
- zorgen voor een goede informatiedoorstroom tussen de dossierbeheerders en de directie
- opstellen van kosten-batenanalyse van het actieplan, alsook een risicoanalyse
- uitwerken, opvolgen en evalueren van de actieplannen
Alscontactpersoonvan de cel, dispatchen van de dossiers naar de dossierheheerders
teneinde
te voorzien in de concrete opvolging van de dossiers
Voorbeelden van taken
- opvolgen van het informatieproces door de dossierbeheerder: controle en eventuele bijsturing van de antwoorden, zowel mondeling als schriftelijk, t.a.v. de vragende partijen zijnde burgers, lokale regionale, federale overheden, enz.
- voorstellen van mogelijke oplossingen in het kader van gevoelige beleidsdossiers
- vertegenwoordigen van de directie bij afwezigheid
- innemen en verdedigen van beleidsstandpunten inzake veiligheids- en preventiedossiers in het kader van de operationele richtlijnen
Alsvertegenwoordigerregelmatige contacten onderhouden met de partners, het doelpubliek en de overlegorganen
teneinde
de visie en de opvattingen van de dienst uit te drukken en definitieve standpunten uit te werken in het kader van de operationele richtlijnen
Voorbeelden van taken
- leiden van of deelnemen aan overlegvergaderingen en onderhandelingen
- opzetten van een netwerk van contacten
- afsluiten van overeenkomsten met de partners
- ontwikkelen van een actief communicatie- en informatiebeleid naar de partners toe
- vertegenwoordigen van de directie, de algemene directie, de FOD of de minister op diverse fora
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
beslissingen/mondelinge en schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
junior en senior dossierbeheerder
|
mondelinge vragen
|
mondeling contact
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge/schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
lokale/regionale overheden
|
mondelinge/schriftelijke vragen
|
vergadering,
|
dagelijks
|
minister
|
schriftelijke vragen
|
nota's
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge/schriftelijke adviezen
|
persoonlijk contact, nota's, ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge/schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail, mondeling
|
dagelijks
|
lokale/regionale overheden
|
schriftelijke/ mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail, telefonisch en dossier
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
dagelijks
|
kabinet/minister
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
nota's
|
wekelijks
|
junior en senior dossierbeheerder
|
alle nuttige info ivm dossiers
|
mondeling/schriftelijk
|
dagelijks
|
administratief personeel
|
opdrachten inzake uitvoering van administratieve taken
|
mondeling/schriftelijk
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur (DBV134)
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie en de taakverdeling onder medewerkers inzake materies die vallen onder zijn/haar bevoegdheid, de bepaling van de prioriteiten en de opvolging van de prestaties
- het leggen van de nodige contacten om de taken uit te voeren en het bijwonen van de noodzakelijke vergaderingen
- de opvolging van de voortgang van de dossiers en, in voorkomend geval, de heroriëntering van de planning of van de acties
- het nemen van initiatieven om de interne werkprocedures te verbeteren
- het geven van advies en antwoord op elke niet-beleidsmatige vraag m.b.t. de behandelde materies
- het verdedigen van het standpunt van de algemene directie en/of van de FOD in het kader van de operationele richtlijnen
- het coördineren van vergaderingen bottom-up en top-down
- het bijsturen van nota's qua inhoud en vorm
- het voeren van functie-, functionerings- en planningsgesprekken
De functie moet autorisatie vragen voor
- het opzetten van nieuwe projecten die de minister of het departement verbinden (op budgettair en/of politiek vlak)
- standpunten/projecten inzake dossiers met een politieke of beleidsmatige impact
- de schriftelijke antwoorden op vragen worden gecontroleerd door de directeur, de operationeel directeur of de directeur-generaal
- het aanwerven van bijkomend personeel
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
supralokaal budget + veiligheidsfonds: 40,9 miljoen euro
Andere kwantitatieve gegevens
1. 73 veiligheids- en preventiecontracten, 29 drugplannen, 196 politiezones
2. 589 steden en gemeentes ondersteunen in hun lokale preventiebeleid (inbraakpreventie, enz.)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- regelgeving inzake veiligheid- en preventiemateries
- richtlijnen uitgaande van de hiërarchie (minister, voorzitter van het directiecomité, directeur-generaal, operationeel directeur, directeur)
- richtlijnen m.b.t. specifieke regelgeving aangaande het preventiebeleid, bv. KB inzake inbraakpremies, stadswachten - activa, drugswet
- uitvoering van de kadernota, de drugsnota, de beleidsverklaring, enz.
Welke vernieuwingen
- verbeteren van de coördinatie tussen verschillende partners zowel binnen de federale administratie, alsook met de lokale, regionale en federale overheden, private partners, politiediensten, enz.
- suggesties voor het verbeteren van de werkprocessen en van de algemene werking van de algemene directie (horizontale aspecten)
- suggesties voor het opzetten van nieuwe projecten
Gebaseerd op welk referentiekader
- het volledige kader van reglementeringen (wetten, KB's, omzendbrieven, nota's, enz.)
- algemene beleidsnota's, beslissingen van de ministerraad
- interne en externe coördinatievergaderingen met de verschillende privé- of openbare partners, actualiteitsgebonden evenementen
- overlegplatformen, consultatieve preventieraden (provincies, gemeentes, enz. )
- eigen expertise, ervaring, kennis
|