Afdrukken

Adviseur crisispreventie en -beheer - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO104

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

In het kader van de veiligheid van de voedselketen, het coördineren van de activiteiten die betrekking hebben op de preventie en het beheer van crisissen en incidenten die een weerslag hebben op de voedselketen en op de gezondheid van mens, dier en plant, alsook, door middel van een actieve en kritische analyse van de relevante informatie, het uitwerken en bijwerken van crisisprocedures, crisishandboeken en middelen die tijdens crisissen moeten worden ingezet

teneinde

de gevolgen die dergelijke crisissen en incidenten voor de consument hebben, zoveel mogelijk te beperken.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator van de Crisiscel en diensthoofd
    het verzekeren van de leiding en het coördineren van de activiteiten van de dienst Crisispreventie en Crisisbeheer en van de Crisiscel, het uitvoeren van specifieke opdrachten, het aanmaken en beheren van dossiers en budgetten, alsook het uitschrijven van overheidsopdrachten

teneinde

    de efficiënte, uniforme en adequate werking van de dienst te garanderen en teneinde aan de gedelegeerd bestuurder en het management een coherente oplossing te kunnen voorstellen

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen en vastleggen van de activiteiten, verantwoordelijkheden, prioriteiten, planning en taakverdeling van de dienst en de crisiscel, het proactief en op motiverende wijze coachen van de medewerkers van de dienst, alsook hen bijstaan en begeleiden bij de ingewikkelde taken
  • het verzamelen, analyseren en verwerken van informatie in verband met de toegewezen opdracht
  • het samenstellen van gedetailleerde dossiers of het opstellen van een gepast actieplan, het uitschrijven van overheidsopdrachten in verband met crisispreventie en crisisbeheer, alsook instaan voor de vereiste opvolging van deze dossiers en delegeren
  • het beheren van de budgetten van de dienst en de crisiscel
  • actief en loyaal meewerken met het management en rapporteren

 

Als
initiatiefnemer en coördinator
    het actief coördineren van de voorbereiding van de volledige organisatie op een incident of een crisis door middel van simulatieoefeningen waarmee de efficiëntie van de organisatie kan worden getoetst, door de vereiste en adequate instrumenten en procedures te ontwikkelen en op verfijnde wijze in te zetten in voortdurende samenwerking met de autoriteiten, externe organisaties en privébedrijven

teneinde

    de organisatie in staat te stellen een dergelijk incident of een dergelijke crisis zo efficiënt en zo snel mogelijk aan te pakken

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken van een efficiënte structuur voor het beheer van incidenten en crisissen
  • het uitwerken van crisisplannen, crisisscenario's en crisisprocedures, alsook het ontwikkelen van waakvlamconstructies
  • het uitbouwen van brede contactnetwerken
  • het voorbereiden, toetsen en beoordelen van praktijksimulaties en
  • het toetsen en beoordelen van de efficiëntie van het Agentschap bij de uitoefening van zijn opdrachten

 

Als
auditor
    meewerken aan de interne controle van de organisatie en aan de controle op de externe partners die betrokken zijn bij de praktische uitwerking van het crisisbeheer op het terrein in functie van het beheer van incidenten en crisissen, het formuleren van voorstellen voor een adequate begeleiding, alsook het zo nauwkeurig mogelijk nagaan en opvolgen van de budgettaire weerslag van de crisis

teneinde

    de efficiënte werking en het vlotte verloop van de bestrijding op de diverse belangenniveaus te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen en controleren van de activiteiten van de externe privépartners
  • het beheren, opvolgen en verwerken van de aan het beheer van de crisis of het incident verbonden rechtstreekse financiële kosten
  • het evalueren, tijdens de crisis en achteraf, van de positieve en negatieve elementen van de crisisaanpak teneinde voorstellen voor een adequate begeleiding te formuleren
  • het autonoom uitwerken van de strategische beslissingen van het crisismanagement en het omzetten ervan in procedures, instructies, maatregelen, regelgevingen, enz.
  • het opstellen en voorbereiden van diverse technische dossiers in verband met de crisis

 

Als
expert crisisbeheer
    actief deelnemen aan het beheer van incidenten en crisissen die een weerslag hebben op de voedselketen en op de gezondheid van mens, dier en plant door strategische maatregelen correct toe te passen en/of uit te werken, door de in crisishandboeken en interne dienstinstructies aanbevolen procedures toe te passen en door dossiers voor te bereiden die bestemd zijn voor het management en voor overleg met de minister, de Europese instanties en de betrokken sectoren

teneinde

    de incidenten en crisissen zo snel en zo efficiënt mogelijk op te lossen

 

Voorbeelden van taken
  • adequaat reageren bij een nieuwe crisis of een nieuw incident
  • het verwerken van de gegevens op basis waarvan een risicoanalyse wordt uitgevoerd

 

Als
informatiebeheerder
    meewerken aan de verzameling en verspreiding van correcte informatie over het beheer van crisissen en incidenten ten behoeve van de gedelegeerd bestuurder, het strategisch crisiscomité, de lokale crisiscellen, de slacht- en destructie-eenheden, de bij het crisisbeheer betrokken diensten van de directoraten-generaal, de dienst communicatie, en het voortdurend verstrekken van informatie aan de diensten van de andere federale en regionale diensten en agentschappen (o.m. het crisis- en coördinatiecentrum van de regering, de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, de provinciale en lokale overheden, de politie, de civiele bescherming, de douane, het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle), het permanent leggen en onderhouden van contacten met de bij de crisis betrokken sectoren, alsook het informeren van het grote publiek en de consument

teneinde

    de beleidsopties, de maatregelen en de werking van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) tijdens die periodes duidelijk en uitvoerig kenbaar te maken

 

Voorbeelden van taken
  • het onderhouden van contacten met en het voortdurend informeren van de verschillende diensten van het Agentschap
  • het uitbouwen en onderhouden van contacten met alle autoriteiten buiten het Agentschap
  • het voorbereiden van het overleg, het ondersteunen van het callcenter, het autonoom beantwoorden van de vragen en het oplossen van problemen
  • het ondersteunen van de website (teksten, FAQ (vaak gestelde vragen), enz.) en gericht reageren op vragen en problemen

 

Als
analist
    actief meewerken aan de permanente monitoring van de processen, incidenten en crisissen binnen de voedselketen en binnen de betrokken sectoren, zowel in het binnenland als in het buitenland; alsook instaan voor de begeleiding bij de problematiek rond dierenziekten en plantenziekten, zoönosen, chemische contaminanten en microbiologische agentia, en het verzekeren van de continuïteit door de opvolging van deze begeleiding

teneinde

    een onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende mogelijke kritieke punten en raad te kunnen geven om deze situatie te verhelpen en teneinde de problemen die eventueel kunnen leiden tot of kunnen overgaan in een nieuw incident of een nieuwe crisis tijdig te kunnen melden en opsporen

 

Voorbeelden van taken
  • het voortdurend analyseren van de verschillende informatiebronnen (o.m. websites, alarmmeldpunten, contactnetwerken, laboratoria, andere nationale of internationale agentschappen, wetenschappelijke organisaties en instellingen, de aan de organisatie eigen zijnde databanken zoals Rapid Alert System (RAS) en Consum (Contaminant Surveillance System))
  • het aanleggen van technische fiches en informatie over potentiële agentia die tot een crisis kunnen leiden
  • zich vervolmaken in de betreffende materies, in risicomanagement, in communicatie over risico's en in databeheer in het algemeen
  • het delen van de verworven kennis met de medewerkers en het doorgeven ervan aan hen

 

Als
informatiebeheerder
    bijdragen aan het beheer van dierenziekten van lijst A binnen de organisatie, instaan voor de monitoring van deze ziekten in veebeslagen en/of bij in het wild levende fauna, instaan voor de continuïteit en het opvolgen van deze monitoring

teneinde

    de veterinaire autoriteiten van de buurlanden en de Europese Commissie voortdurend te informeren

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de ontwikkelingen betreffende epizoötische dierziekten op wereldvlak
  • het opvolgen en verwerken van de resultaten van de monitoringprogramma's en het uitvoeren van risicoanalyses
  • het opzetten en uitwerken, met Controlebeleid, van adequate actieplannen en het creëren, ontwikkelen en beheren van de vereiste instrumenten
  • het tot stand brengen van een efficiënt contactennetwerk
  • zich vervolmaken in de desbetreffende materie, het delen van de verworven kennis met de medewerkers en het doorgeven ervan aan hen

 

Als
budgetadviseur
    het beheren van het budget van de crisiscel, meewerken aan de raming van de met het beheer van een incident of crisis samenhangende kosten en het voortdurend opvolgen van de evolutie daarvan, alsook bijdragen, met inachtneming van de voorgeschreven procedures, tot de uitwerking van de medefinanciering van de crisis en de controleprogramma's voor epizoötische dierziekten door de Europese Commissie en de betaling daarvan

teneinde

    de DG in staat te stellen de programma's af te stemmen op de budgettaire mogelijkheden en teneinde deze in staat te stellen de specifieke en aanvullende steun te genieten waarop zij aanspraak kan maken

 

Voorbeelden van taken
  • het beheren van het werkbudget en de specifiek voor een crisis toegekende budgetten en het ramen van de met het beheer van een incident of crisis samenhangende kosten
  • het plegen van overleg met de afdeling begroting van het FAVV omtrent de budgettaire weerslag van de voorgestelde en lopende controle- en preventieprogramma's en het afstemmen van de programma's op de budgettaire mogelijkheden
  • het opvolgen van het budget van het FAVV wat de controleprogramma's en de preventieprogramma's betreft
  • het uitwerken van de verzoeken voor financiering van de crisissen en de controleprogramma's door de Europese Commissie
  • in DG Controlebeleid rapporteren over de nieuwe en de lopende controleprogramma's en het voorbereiden van de verzoeken voor betaling

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge, schriftelijke vragen

informeel, per brief, email

ad hoc

derden

mondelinge, schriftelijke vragen

informeel, per brief, email

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, didactisch materiaal, studiever

per brief, email, in de vorm van een dossier, in de vorm van een voorstel van wet

ad hoc

andere machtsniveaus

schriftelijke vragen, didactisch materiaal, studieverslagen

per brief, email, in de vorm van een dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen, didactisch materiaal, studieverslagen, mondelinge vragen, schriftelijke raadge

per brief, email, in de vorm van een dossier

ad hoc

collega's

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadevingen, bestand

per brief, email, ide vorm va een dossier, in de vorm van een voorstel van wet

ad hoc

laboratoria, wetenschappelijke instellingen

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, didactisch materiaal, studiever

per brief, email, in de vorm van een dossier, formel akkoord

ad hoc

supranationale instellingen en autoriteitenden

schriftelijke vragen, schriftelijke raadgevingen, didactisch materiaal,studieverslagen, voorstellen

per brief, email, in de vorm van een dossier, in de vorm van een voorstel van wet

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen, bestaande wetgeving

per brief, email, informeel

ad hoc

derden

schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen, bestaande wetgeving

per brief, email, informeel

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen, didactisch materiaal, studieverslagen, mondelinge vragen, schriftelijke raadge

per brief, email, informeel

ad hoc

andere machtsniveaus

schriftelijke raadgevingen, studieverslagen, didactisch materiaal

per brief, email

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen, mondelinge vragen, schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen, bestaa

per brief, email, informeel

ad hoc

collega's

schriftelijke vragen ,mondelinge vragen,schriftelijke raadgevingen, mondelinge raadgevingen, bestaan

per brief, email, in de vorm van een dossier

ad hoc

laboratoria, wetenschappelijke instellingen

schriftelijke vragen, didactisch materiaal, studieverslagen, mondelinge vragen, schriftelijke raadge

per brief, email, in de vorm van een dossier

ad hoc

supranationale instellingen en autoriteitenden

schriftelijke vragen, schriftelijke raadgevingen, bestaande wergeving, didactisch materiaal, studiev

per brief, email, in de vorm van een dossier

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de gedelegeerd bestuurder

de crisismanager en de coördinator van de crisiscel in geval van crisis

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen werkorganisatie
  • de opmaak van de planning voor een gegeven opdracht
  • het ontwerp en de inhoud van de in samenhang met een opdracht vereiste analyses
  • de uitwerking van de opdracht

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • deelname aan een opleiding
  • het gebruik van de adequate methodologie om een opdracht ten uitvoer te brengen
  • de tijdslimieten voor de uitvoering van de opdracht
  • de goedkeuring van de resultaten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

begroting 2007 na jaarlijkse begrotingscontrole: 178 683 299 euro (gegevens van de dienst B&B (budget en beheerscontrole))

 

Eigen werkbudget

nihil

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. werkbudget van de dienst (lonen van de agenten niet inbegrepen): 2007: 920.600 euro, bijkomend en variabel werkbudget vanwege de federale regering voor het beheer van een nieuwe crisis van enige omvang, in functie van de aard en omvang van de crisis: bv. bluetongue 2007: 6.000.000 euro, crisis aviaire influenza 2003: 10.870.000 euro, waarvan 2.295.000 euro door de EU medegefinancierd, bijkomend eenmalig budget vanuit de FAVV-begroting voor de aanschaf van een vaccinbank mond- en klauwzeer: 400.000 euro, controleprogramma's voor epizoötische dierziekten vanuit FAVV-begroting: bv. klassieke varkenspest 2003: 370.000 euro waarvan 100.000 euro door de EU medegefinancierd, klassieke varkenspest 2004: 556.000 euro waarvan 175.000 euro door de EU medegefinancierd

2. het ramen en beheren van de met het beheer van een incident of crisis samenhangende kosten, in overleg met dienst B&B, het ramen van de budgettaire weerslag van de aan crisispreventie en crisisbeheer gebonden dossiers, alsook het uitwerken en beheren van het dossier van de cofinanciering van de met het beheer van een incident of crisis samenhangende kosten

3. het uitwerken van de verzoeken voor financiering van de crisissen en de controleprogramma's door de Europese Commissie, rapporteren aan de Europese Commissie over de nieuwe en de lopende controleprogramma's en het voorbereiden van de verzoeken voor betaling

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de Europese en Belgische wetgevingen met betrekking tot de voedselketen, de voedselveiligheid, de dierengezondheid, de plantengezondheid en de wetgeving betreffende het FAVV
  • de richtlijnen van internationale organisaties zoals het Internationaal Bureau voor Besmettelijke Veeziekten (OIE), de Codex alimentarius en de Wereldgezondheidsorganisatie
  • de managementplannen, de operationele plannen en de instructies van het management van het FAVV

 

Welke vernieuwingen
  • het opzetten van een flexibele crisisstructuur binnen de organisatie met het oog op een efficiënt beheer en de beperking van incidenten die een weerslag hebben op de voedselketen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • het specifieke domein van crisismanagement en risicomanagement op nationaal en internationaal vlak

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.