Attaché A2 inspectie boekhouding (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB121
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Verantwoordelijk zijn voor de budgettaire opvolging en controle van bepaalde aan de dienst boekhouding en beheer van de ziekenhuizen gerelateerde budgetartikelen (bv. ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, beschut wonen en palliatieve zorgen)
teneinde
het ministerieel beleid inzake financiering van de zorgvoorziening te ondersteunen.
Resultaatgebieden
Alscontroleurhet opmaken, beheren en opvolgen van de begroting van de budgetartikelen
teneinde
de financiering van de zorgvoorziening te controleren.
Voorbeelden van taken
- het voorbereiden, opvolgen en evalueren van de begroting van het ziekenhuisbudget (2 maal per jaar)
- het controleren van de herzieningen van het ziekenhuisbudget
- het uitvoeren van inspectiebezoeken in de instellingen (ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, ...
- het controleren van de correcte naleving van de vigerende wetgeving en van de correctheid van de geregistreerde gegevens. Dit houdt onder meer in het verzamelen en analyseren van berekeningen en deze rapporteren aan het diensthoofd.
- het opvolgen van de ziekenhuisinvesteringen
Alsdeskundige/specialistzijn/haar expertise ter beschikking stellen
teneinde
inspecteurs en derden (RIZIV (Rijksdienst voor Ziekte- en Invalididteitsverzekering), OCMW's, ziekenhuizen, ...) bij te staan bij de behandeling van dossiers en projecten.
Voorbeelden van taken
- het ondersteunen van het diensthoofd in een aantal projecten (bv. fusies van ziekenhuizen)
- het bijstaan van inspecteurs in geval van moeilijke dossiers
- het opstellen van processen-verbaal van werkgroepen
- het beheren van dossiers (bv. universitaire functies binnen een ziekenhuis)
- deelnemen aan werkgroepen in verband met het ziekenhuisbudget
Alskennisbeheerderop de hoogte blijven van de relevante informatie van de ziekenhuisfinanciering
teneinde
een verspreiding van informatie mogelijk te maken.
Voorbeelden van taken
- instaan voor de uniformering van de werking van de Nederlandstalige en Franstalige inspecteurs
- het verlenen van informatie aan derden (OCMW's, ziekenfondsen, ziekenhuizen, beroepsvereningingen, burgers) (bv.het verlenen van toelichtingen bij de toepassing van de finacieringsregels)
- deelnemen aan stafvergaderingen, FOD-overschrijdende vergaderingen (RIZIV, gemeenschappen, ...
- het beantwoorden van vragen van de sector, het beantwoorden van kabinetsvragen, het opstellen van brieven in naam van de minister
- het verbeteren van de externe communicatie (bv. kiezen welk communicatiemedium zal gebruikt worden om de sector op de hoogte te brengen van bepaalde beslissingen)
Alsinformatieambtenaarhet opvolgen van richtlijnen en vakliteratuur inzake financiering van de gezondheidszorgvoorzieningen
teneinde
het expertiseniveau op peil te houden.
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van de vergaderingen van de Nationale Raad voor ziekenhuizen
- het opvolgen van de werkgroepen in verband met het ziekenhuisbudget (notulen opmaken)
- het op de hoogte blijven en opvolgen van rechtsregels
- fungeren als interne contactpersoon voor de budgetbesprekingen en -onderhandelingen
Alsfacilitatorinstaan voor de evaluatie en verbetering van de werking van de dienst
teneinde
een efficiëntere dienstverlening mogelijk te maken.
Voorbeelden van taken
- het verbeteren van de communicatie tussen de Nederlandstalige en Franstalige inspecteurs
- het ontwikkelen van kleine programma's om het invoeren van gegevens te vergemakkelijken.
- het opstellen en evalueren van werkprocedures en -processen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
inspecteurs
|
mondelinge vragen
|
telefonisch
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten
|
dossiergegevens
|
als dossier
|
ad hoc
|
kabinet
|
beslissingen
|
veradering, stuurgroep
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
|
ad hoc
|
cel Statistiek
|
|
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks, ad hoc
|
inspecteurs
|
beslissingen
|
telefonische
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
kabinet
|
dossiergegevens
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
|
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het diensthoofd van de cel Inspectie
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het eigen werk
- interne werkprocedures en -processen
- beslissingen in dossiers (het aanvaarden of verwerpen van bepaalde zaken, bv. financiële gegevens)
De functie moet autorisatie vragen voor
- het beantwoorden van kabinetsvragen
- beslissingen die een impact hebben op het budget
Impact
Totaal werkbudget entiteit
nihil
Eigen werkbudget
nihil
Andere kwantitatieve gegevens
1. het totaal van het ziekenhuisbudget bedraagt 5,4 miljard euro; dit bedrag wordt niet beheerd of uitbetaald
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- rekeningstelsel van de ziekenhuiscel
- wetgeving van de psychiatrische verzorgingstehuizen
Welke vernieuwingen
- verbeteren van eigen werkprocedures en processen
Gebaseerd op welk referentiekader
- financiering van de gezondheidsvoorzieningen
|