Afdrukken

Attaché A2 inspectie boekhouding (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB121

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Verantwoordelijk zijn voor de budgettaire opvolging en controle van bepaalde aan de dienst boekhouding en beheer van de ziekenhuizen gerelateerde budgetartikelen (bv. ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, beschut wonen en palliatieve zorgen)

teneinde

het ministerieel beleid inzake financiering van de zorgvoorziening te ondersteunen.

 

Resultaatgebieden
Als
controleur
    het opmaken, beheren en opvolgen van de begroting van de budgetartikelen

teneinde

    de financiering van de zorgvoorziening te controleren.

 

Voorbeelden van taken
  • het voorbereiden, opvolgen en evalueren van de begroting van het ziekenhuisbudget (2 maal per jaar)
  • het controleren van de herzieningen van het ziekenhuisbudget
  • het uitvoeren van inspectiebezoeken in de instellingen (ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, ...
  • het controleren van de correcte naleving van de vigerende wetgeving en van de correctheid van de geregistreerde gegevens. Dit houdt onder meer in het verzamelen en analyseren van berekeningen en deze rapporteren aan het diensthoofd.
  • het opvolgen van de ziekenhuisinvesteringen

 

Als
deskundige/specialist
    zijn/haar expertise ter beschikking stellen

teneinde

    inspecteurs en derden (RIZIV (Rijksdienst voor Ziekte- en Invalididteitsverzekering), OCMW's, ziekenhuizen, ...) bij te staan bij de behandeling van dossiers en projecten.

 

Voorbeelden van taken
  • het ondersteunen van het diensthoofd in een aantal projecten (bv. fusies van ziekenhuizen)
  • het bijstaan van inspecteurs in geval van moeilijke dossiers
  • het opstellen van processen-verbaal van werkgroepen
  • het beheren van dossiers (bv. universitaire functies binnen een ziekenhuis)
  • deelnemen aan werkgroepen in verband met het ziekenhuisbudget

 

Als
kennisbeheerder
    op de hoogte blijven van de relevante informatie van de ziekenhuisfinanciering

teneinde

    een verspreiding van informatie mogelijk te maken.

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor de uniformering van de werking van de Nederlandstalige en Franstalige inspecteurs
  • het verlenen van informatie aan derden (OCMW's, ziekenfondsen, ziekenhuizen, beroepsvereningingen, burgers) (bv.het verlenen van toelichtingen bij de toepassing van de finacieringsregels)
  • deelnemen aan stafvergaderingen, FOD-overschrijdende vergaderingen (RIZIV, gemeenschappen, ...
  • het beantwoorden van vragen van de sector, het beantwoorden van kabinetsvragen, het opstellen van brieven in naam van de minister
  • het verbeteren van de externe communicatie (bv. kiezen welk communicatiemedium zal gebruikt worden om de sector op de hoogte te brengen van bepaalde beslissingen)

 

Als
informatieambtenaar
    het opvolgen van richtlijnen en vakliteratuur inzake financiering van de gezondheidszorgvoorzieningen

teneinde

    het expertiseniveau op peil te houden.

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de vergaderingen van de Nationale Raad voor ziekenhuizen
  • het opvolgen van de werkgroepen in verband met het ziekenhuisbudget (notulen opmaken)
  • het op de hoogte blijven en opvolgen van rechtsregels
  • fungeren als interne contactpersoon voor de budgetbesprekingen en -onderhandelingen

 

Als
facilitator
    instaan voor de evaluatie en verbetering van de werking van de dienst

teneinde

    een efficiëntere dienstverlening mogelijk te maken.

 

Voorbeelden van taken
  • het verbeteren van de communicatie tussen de Nederlandstalige en Franstalige inspecteurs
  • het ontwikkelen van kleine programma's om het invoeren van gegevens te vergemakkelijken.
  • het opstellen en evalueren van werkprocedures en -processen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

wekelijks

inspecteurs

mondelinge vragen

telefonisch

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

dossiergegevens

als dossier

ad hoc

kabinet

beslissingen

veradering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB, ...)

ad hoc

cel Statistiek

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge adviezen

per brief, e-mail ...

wekelijks, ad hoc

inspecteurs

beslissingen

telefonische

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

kabinet

dossiergegevens

vergadering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB, ...)

ad hoc

particulieren/burgers

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd van de cel Inspectie

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het eigen werk
  • interne werkprocedures en -processen
  • beslissingen in dossiers (het aanvaarden of verwerpen van bepaalde zaken, bv. financiële gegevens)

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het beantwoorden van kabinetsvragen
  • beslissingen die een impact hebben op het budget
  • verlof

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

nihil

 

Eigen werkbudget

nihil

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. het totaal van het ziekenhuisbudget bedraagt 5,4 miljard euro; dit bedrag wordt niet beheerd of uitbetaald

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • KB van 25/04/2002
  • wet van de ziekenhuizen
  • rekeningstelsel van de ziekenhuiscel
  • wetgeving van de psychiatrische verzorgingstehuizen

 

Welke vernieuwingen
  • verbeteren van eigen werkprocedures en processen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • gezondheidszorgbeleid
  • financiering van de gezondheidsvoorzieningen
  • ziekenhuizen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.