Afdrukken

Attaché A2 schatting onroerende goederen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI109

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Het beheren en behandelen van schattingsdossiers van onroerende goederen

teneinde

de kwalitatieve eisen te bekomen (zoals bijvoorbeeld een schatting in overeenstemming met de markt

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    het analyseren van de methode die toegepast moet worden voor de schatting en voor de vergelijkingspunten, (onderzoek van recente openbare verkopen (handelswaarde) of onderzoek van de geregistreerde huurovereenkomsten (huurwaarde) of tarieven die worden toegepast inzake BTW (bouwwaarde))

teneinde

    de schatting tot een goed einde te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • het kiezen van de methode om de vergelijkingspunten te selecteren
  • het analyseren van die vergelijkingspunten
  • het vaststellen van een bijzondere werkmethode
  • het vaststellen van de bijzondere eigenschappen van een dossier

 

Als
dossierbeheerder
    complexe dossiers inzake onroerend goed aan een deskundigenonderzoek onderwerpen (kerncentrale, bouwwerk bestemd voor kantoren, winkelcentrum, aardgasterminal, kerken, ...

teneinde

    de verschillende onroerende waarden vast te stellen (handels-, bouw- en huurwaarde)

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de gepastheid van een schatting
  • het bepalen van het type schatting dat uitgevoerd moet worden, met eventueel een bezoek ter plaatse
  • het onderzoeken van het goed en het bepalen van de juiste waarde
  • het kiezen van de referentiepunten die in aanmerking komen voor het betrokken goed
  • onderzoek van de bijzondere eigenschappen van het goed dat geschat moet worden

 

Als
selecteur
    het kiezen van relevante referentiepunten en -gegevens (handelswaarden van recente openbare verkopen (en/of verkopen uit de hand), van de huurwaarden van geregistreerde huurovereenkomsten (of niet), bouwwaarden (rekening houdend met de BTW-tarieven, ...

teneinde

    te beschikken over gegevens om de waarden en de motivering ervan te bepalen

 

Voorbeelden van taken
  • het selecteren van vergelijkingspunten
  • het bepalen van hun relevantie

 

Als
ontwikkelaar
    het ontwikkelen van werkmethodes

teneinde

    performante resultaten te bekomen voor bijzondere en gelijksoortige dossiers

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen van de doelstellingen om de bijzondere waardeschatting op te stellen
  • het bepalen van een geschikte werkmethode

 

Als
deskundige/specialist
    het doorgeven van zijn/haar ervaring aangaande de schatting van complexe onroerende goederen

teneinde

    andere personen zijn/haar ervaring mee te delen en ervan te laten profiteren en de (nieuwe) medewerkers op te leiden

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van cursussen
  • het geven van seminaries
  • het geven van conferenties
  • het opstellen van geschriften, syllabussen en artikels in tijdschriften

 

Als
rapporteur
    het meedelen van de resultaten van het einddossier

teneinde

    de klant van de resultaten in kennis te stellen (andere pijlers van de FOD Financiën, andere FOD's, andere administratieve en/of gerechtelijke overheden, externe klanten (openbaar of niet), ...

 

Voorbeelden van taken
  • het bekendmaken van de resultaten
  • het in feite en in rechte motiveren van de resultaten

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

administratieve en fiscale documenten

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overh. diensten

authentieke akten

persoonlijk contact

wekelijks

organisaties/ondernemingen

instructies

informeel

maandelijks

management

aanvragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

openbare ambtenaren

beslissingen

als dossier

provincies, gemeenschappen, gewesten en gemeenten

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

eigen overheidsdienst

administratieve documenten

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten

beslissingen

informeel

wekelijks

organisaties/ondernemingen

als dossier

maandelijks

management

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Teamchef "Opmetingen en waarderingen"

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de manier van werken
  • bezoek ter plaatse of niet
  • selectie van referentiepunten en -gegevens
  • het bedrag van de schatting

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het meedelen van de resultaten van de dossiers aan klanten
  • het kunnen geven van cursussen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • WIB [Wetboek van de Inkomstenbelastingen], BTW-wetboek, Successiewetboek, het Wetboek der registratierechten, de wetten en de koninklijke en ministeriële besluiten, richtlijnen en andere geschriften aangaande de bepaling van de onroerende waarden (huur-, handels- en bouwwaarde)

 

Welke vernieuwingen
  • het vervolledigen van de instructies en de omzendbrieven naargelang de plaatselijke situatie en het concrete geval

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • vaststelling van de onroerende waarden

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.