Afdrukken

Attaché A2 juridische commentaar (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DJU072

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

Het omzetten van complexe reglementaire teksten (vb.: wetten, decreten, ordonnanties, besluiten, verdragen...) in klare begrijpelijke en toepasbare commentaar en richtlijnen (vb.: omzendbrieven, instructies, handleidingen...) ten behoeve van de operationele diensten, belastingplichtigen en stakeholders, het onderhandelen op regionaal, federaal en internationaal niveau, het onderzoeken van principiële juridische vragen en geschillen voor de hoogste rechtbanken (vb.: Arbitragehof, Europees Hof, Raad van State, Hof van Cassatie...)

teneinde

te komen tot een consistente en rechtvaardige fiscale regelgeving en de uitvoering en toepassing van het interregionaal, nationaal en supranationaal beleid te garanderen

 

het adviseren en, indien nodig, bijstaan van de Cel Beleidsvoorbereiding inzake parlementaire werkzaamheden

teneinde

de nodige juridische en technische ondersteuning te bieden

 

Resultaatgebieden
Als
ontwerper van teksten
    Het omzetten van complexe reglementaire teksten in klare begrijpelijke en toepasbare commentaar en richtlijnen (instructies, omzendbrieven ..., ten behoeve van de operationele diensten, belastingplichtigen en stakeholders

teneinde

    een eenvormige, duidelijke en begrijpelijke interpretatie te geven van de reglementering (vb.: wetten, decreten, ordonnanties, besluiten, verdragen...), met inbegrip van deze die een impact heeft op de fiscaliteit of op de werking van de FOD Financiën

 

Voorbeelden van taken
  • de opdracht analyseren en het verzamelen van relevante informatie en adviezen
  • overleggen met kennisgroepen
  • het opmaken en aanpassen van het ontwerp van de commentaar
  • het finaliseren van de commentaar
  • het opmaken van verslagen van vergaderingen en protocols

 

Als
deskundige/specialist
    het uitwerken van nieuwe vormen van commentaar (instructies, omzendbrieven, ... en het nemen van principiële beslissingen

teneinde

    complexe regelgeving toegankelijk te maken voor operationele diensten, belastingplichtigen en stakeholders

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken van nieuwe voorstellen door studie en analyse
  • advies inwinnen bij en overleggen met experten en kennisgroepen
  • het beantwoorden van schriftelijke en mondelinge vragen
  • het adviseren van operationele diensten
  • toelichting geven bij nieuwe reglementering en wetgeving

 

Als
onderhandelaar
    Uiteenzetten en onderhandelen op interregionaal, federaal en supranationaal niveau

teneinde

    te komen tot een op alle niveau's eenvormige interpretatie en uitvoerbare reglementering

 

Voorbeelden van taken
  • Deelnemen aan vergaderingen op regionaal, nationaal en internationaal niveau
  • Het standpunt van de FOD Financiën verdedigen
  • Toelichting geven bij nieuwe of gewijzigde reglementering aan de verschillende afdelingen FEO (Afd. Werkmethodes ...
  • Onderhandelen met buitenlandse administraties en instellingen

 

Als
vertegenwoordiger van de FOD Financiën voor de hoge rechtbanken
    het verdedigen van de standpunten van de FOD Financiën inzake reglementering en de uitvoering ervan voor de hoge rechtbanken (Raad van State, Arbitragehof, Europees Hof, Hof van Cassatie ...

teneinde

    te komen tot een eenvormige en rechtvaardige jurisprudentie.

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van memories/verweerschriften
  • het neerleggen van conclusies
  • het bepleiten van de zaak voor het hof
  • het bijwonen van zittingen

 

Als
beleidsadviseur
    het onderzoeken van de parlementaire en juridische vragen die zich stellen

teneinde

    op gefundeerde wijze de Cel Beleidsvoorbereiding of de minister te adviseren zodat zij een gepaste beslissing kunnen nemen.

 

Voorbeelden van taken
  • het grondig onderzoeken van parlementaire en juridische vragen
  • adviezen verlenen met betrekking tot deze vragen
  • rechtstreeks bijstand verlenen aan de Cel Beleidsvoorbereiding tijdens besprekingen over de toepassing van de reglementering.

 

Als
extern raadgever/adviseur
    het toelichten van reglementering aan andere overheden en stakeholders

teneinde

    de correcte uitvoering en toepassing van de reglementering en wetgeving te bekomen

 

Voorbeelden van taken
  • advies verlenen aan andere overheden
  • advies verlenen aan stakeholders/experten en instellingen
  • feedback geven aan de betrokken partijen
  • het organiseren van workshops

 

Als
deskundige/specialist
    het opstellen van te communiceren informatie en het bepalen van doelgroepen

teneinde

    de juiste informatie, reglementering, commentaar en werkmethode zo snel mogelijk aan de betrokken personen ter beschikking te stellen.

 

Voorbeelden van taken
  • de opdracht analyseren en relevante informatie en adviezen verzamelen
  • meewerken aan seminaries en opleidingen
  • het identificeren van de doelgroepen
  • feedback geven aan de

 

Als
coach
    het ondersteunen en adviseren van medewerkers en nieuwe collega's

teneinde

    deze medewerkers en collega's, in functie van hun competenties, optimaal te laten bijdragen aan de realisatie van het project

 

Voorbeelden van taken
  • openstaan voor vragen en opmerkingen
  • een voorbeeld zijn voor de uitoefening van de functie - laten delen in zijn ervaring
  • bijstand verlenen
  • feedback geven aan de

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

afdeling reglementeringen

wetgeving (wet, KB, MB ...

als dossier

ad hoc

andere autoriteiten

wetgeving (wet, KB, MB ...

als dossier

ad hoc

beleidscel

mondelinge vragen

als dossier

ad hoc

parlement

schriftelijk en mondeling

als dossier

wekelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

parlement

principiële vragen

als dossier

ad hoc

buitenlandse autoriteiten

buitenlandse wetgeving

als dossier

ad hoc

hoogste rechterlijke instanties

oordelen en arresten

als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

parlement

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

beleidscel

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

andere autoriteiten

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

collega's

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep ...

dagelijks

andere buitenlandse overheden

voorstellen van protocols

als dossier

ad hoc

hoogste rechterlijke instanties

memories

als dossier

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de teamchef (leidinggevende functie)

senior projectbeheerder juridische expertise (operationele functie)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de werkwijze om de hem/haar toevertrouwde opdracht tot een goed einde te brengen
  • de antwoorden op bepaalde vragen in verband met dossiers die hij behandelt
  • beroep doen op kennisgroepen
  • verspreiding van informatie en toelichtingen op informele en officieuze wijze

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de bepaling van de inhoud en richting van een opdracht of dossier
  • onderhandelingsmarge of afbakening van het mandaat om op te treden voor de FOD Financiën t.o.v. andere overheden
  • de bepaling van het standpunt in geschillen voor Raad Van State, Arbitragehof of ...

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. De commentaar op de regelgeving moet zodanig begrijpelijk en toegankelijk zijn, en tevens een juridische basis vormen, dat een optimale inning van de fiscale ontvangsten mogelijk is. Dit ten voordele van de Europese Gemeenschap, de federale overheid, de gemeenschappen en gewesten, de provincies, de gemeenten en de Sociale Zekerheid,
Het gaat hier over:
- Inkomstenbelasting (PB, VEnB, BNI, OV, RV, BV, VA) : 43.254.920.100 EUR
- Belastingen gelijkgesteld met de inkomstenbelasting (VB, BIV, ACOB, Euv, SW, AO) : 1.832.695.794 EUR
- BTW : 21.629.507.216 EUR
- Met het zegel gelijkgestelde taksen : 1.304.466.230 EUR
- Douane : 1.694.263.870 EUR
- Accijnzen : 6.760.852.920 EUR
- Registratie en Successierechten, diverse belastignen : 4.604.182.400 EUR

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Aan de richtlijnen, instructies en wetgeving die van toepassing zijn voor de FOD Financiën
  • Burgerlijk wetboek
  • Gerechtelijk Wetboek
  • Richtlijnen van de minister en de Cel Beleidsvoorbereiding

 

Welke vernieuwingen
  • De functie mag volledig nieuwe vormen of wijzen van commentaar (instructies, omzendbrieven, handleidingen ... ontwikkelen
  • Voorstellen ontwikkelen van klare begrijpelijke commentaar
  • Voorstellen van het ontwikkelen van nieuwe commentaar in functie van de doelstellingen van de administratieve vereenvoudiging

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Nieuwe regelgeving en jurisprudentie komt tot stand op basis van zowel interne en externe indicaties die blijken uit de opvolging van de toepassing van de reglementering, op basis van politieke beslissingen van de diverse overheden, op basis van veranderende nationale, regionale of internationale wetgeving

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.