Afdrukken

Attaché A2 individuele gevallen - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP112

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Instaan voor het medisch beheer van de dossiers van het Bijzonder Solidariteitsfonds (BSF, een uitzonderingsprocedure aan de hand waarvan tegemoetkomingen worden toegekend in het raam van de individuele dossiers voor verstrekkingen die normaal niet worden vergoed, met naleving van de bij wet vastgestelde criteria) die aan het College van geneesheren-directeurs worden bezorgd en met het oog hierop, het leiden van het team dat zich bezighoudt met het administratief gedeelte van het beheer hiervan

teneinde

zo snel mogelijk een antwoord te geven op de aanvragen tot tegemoetkoming betreffende individuele dossiers van sociaal verzekerden en hierbij te waken over de naleving van de BSF- en nomenclatuurcriteria, de inachtneming van de begroting van het BSF, de naleving van de gehele wetgeving van de ziekte- en invaliditeitsverzekering en dit in alle openheid.

 

Zitting hebben als lid dat het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) vertegenwoordigt in het College van geneesheren-directeurs dat is samengesteld uit de geneesheren-directeurs van de verzekeringsinstellingen of hun vertegenwoordigers en uit geneesheren die het RIZIV vertegenwoordigen

teneinde

actief deel te nemen aan het werk van dit college, onder andere aan de besluitvorming in de individuele dossiers, en zo mee te werken aan de uitwerking van de desbetreffende wetgeving.

 

Het leiden en coachen van de werkzaamheden van een team van dossierbeheerders (niveau C) die instaan voor de voorbereiding, afhandeling en opvolging van de individuele aanvragen tot tegemoetkoming in het kader van het Bijzonder Solidariteitsfonds (uitzonderlijke verstrekkingen)

teneinde

in te staan voor de leiding van het administratief team dat die dossiers moet beheren.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    het medisch en administratief-inhoudelijk ondersteunen van het College van geneesheren-directeurs door een zorgvuldige en snelle voorbereiding, beslissing van de gedelegeerde dossiers, uitvoering van de individuele dossiers m.b.t. het BSF en de nomenclatuur, en verdediging van de door het College genomen beslissingen zowel op medisch vlak als op het vlak van de regelgeving door alle nodige opzoekingen te verrichten en de nodige voorafgaande en daaropvolgende besprekingen te voeren met de verschillende partners

teneinde

    door een goede voorbereiding van de dossiers een goede en snelle werking van het College van geneesheren-directeurs mogelijk te maken en de rechthebbenden zo vlug mogelijk een correcte tegemoetkoming te bieden

 

Voorbeelden van taken
  • het opzoeken van allerlei nuttige informatie op internet, zowel op medisch als op wetgevend vlak, het raadplegen van boeken, praten met zorgverleners, deskundigen of de diensten van het RIZIV of met alle andere actoren in de betreffende domeinen
  • het voorstellen, op basis van de opgezochte informatie en het onderzoek van de dossiers, van een beslissing voor elk dossier tijdens de zittingen van het college voor de dossiers van het Bijzonder Solidariteitsfonds en de dossiers betreffende de nomenclatuur waarvoor het College bevoegd is
  • het direct nemen van de beslissingen in de dossiers en het motiveren van de taken/alle genomen beslissingen (van de plenaire zittingen en de beslissingen van een lid), alsook het verdedigen van de beslissingen van het college in geval van een gerechtelijke procedure

 

Als
coördinator
    deelnemen als lid aan het College van geneesheren-directeurs en aan andere vergaderingen en werkgroepen (eventueel van andere instanties) en het leiden van het administratief team dat binnen het RIZIV de individuele dossiers inzake het BSF behandelt

teneinde

    een volwaardige actieve rol te spelen in het College, te antwoorden, uit naam en in de geest van het College, op de diverse brieven die aan hem/haar zijn gericht en de beslissingen van het College door te spelen en te laten uitvoeren zonder het medische, juridische, budgettaire en ethische aspect uit het oog te verliezen

 

Voorbeelden van taken
  • actief deelnemen aan de debatten en het inleiden van nota's en dossiers
  • het weergeven van de beslissingen in de notulen en de verschillende brieven
  • het doorspelen van de richtlijnen aan het administratief team en het doen uitvoeren van de beslissingen die in het College zijn genomen
  • het combineren en harmoniseren van de verschillende facetten van de functie, de studies, de uitvoering, de meer administratieve taken en de leiding om zo efficiënt mogelijk te werken

 

Als
dossierbeheerder
    instaan voor het administratief en medisch beheer van de dossiers met betrekking tot individuele aanvragen

teneinde

    een zo goed mogelijke afhandeling te garanderen op het vlak van de kwaliteit, de reproduceerbaarheid, de betrouwbaarheid en de transparantie van de beslissingen, met inachtneming van de wetgeving, de uitvoeringstermijnen en het medisch geheim

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de gelijkvormigheid van de inhoud van de aanvragen die door de verzekeringsinstellingen zijn verstuurd, het onmiddellijk vragen van bijkomende inlichtingen, enz.
  • het bezorgen van de instructies en gegevens die nodig zijn voor de correcte registratie van de beslissingen
  • het controleren van de berekening van de tegemoetkomingen
  • het opstellen van de notulen van de zittingen van het College i.v.m. het BSF
  • het in praktijk brengen van de beslissingen van het College door ze te motiveren in brieven aan de verzekeringsinstellingen en de sociaal verzekerden waarin de beslissingen worden meegedeeld, alsook in andere briefwisseling en antwoorden op brieven, onder andere van de rechtbanken

 

Als
kennisbeheerder
    het invoeren en beheren van de verzamelde informatie (medische informatie op basis van de reeds genomen beslissingen, de wetgeving, de rechtspraak, enz.)

teneinde

    op het gewenste tijdstip de leden van het College of de instanties die erom vragen, spontaan en/of op aanvraag, alle nuttige inlichtingen te verschaffen betreffende de activiteiten van het College in het raam van het BSF om te zorgen voor een goede verspreiding van de informatie met het oog op een transparant beheer van de aanvragen voor het BSF en de verwezenlijking van een wetgeving die aan de behoeften is aangepast

 

Voorbeelden van taken
  • het beheren en raadplegen van de databank om nuttige informatie te verschaffen en het College te helpen bij de besluitvorming
  • het produceren van verslagen en cijfergegevens, statistieken, enz., in het raam van de bestuursovereenkomst, van de financiering van de verzekeringsinstellingen, van het strategisch plan of gewoon voor de andere leden van het College van geneesheren-directeurs of andere diensten
  • het samenstellen van een informatiebrochure in verband met de opdrachten van het BSF en de praktische modaliteiten voor het indienen van een aanvraag
  • meehelpen aan de uitwerking van de wetgeving en de aanpassing ervan
  • deelnemen aan alle nuttige vergaderingen of opleidingen die de functie vereist

 

Als
gegevensbeheerder
    meewerken aan de ontwikkeling en het onderhoud van een computerprogramma voor het beheer van de individuele dossiers

teneinde

    te zorgen voor een snel beheer van de individuele dossiers en de creatie van een databank

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de behoeften en het precies beschrijven van de verschillende tabellen van het computerprogramma met het oog op het ontwerp van het programma en de aanpassing en het onderhoud ervan
  • het testen van het programma, het analyseren ervan en het opnemen van contact met de informaticadienst voor problemen die rijzen bij de implementatie en daarna bij het gebruik ervan
  • het creëren en aanpassen van de bibliotheek van het programma, van de typebrieven, de codes, enz.
  • het beheren van de databank en het geven van de gepaste instructies voor de correcte registratie van de dossiers, de codering van de diagnoses, de raadpleging van die databank, enz.

 

Als
leidinggevende
    het aansturen (via 2 coördinatoren van niveau C) van een team van dossierbeheerders die de individuele aanvragen m.b.t. BSF behandelen

teneinde

    een efficiënte en kwaliteitsvolle dienstverlening aan het College van geneesheren-directeurs en de rechthebbenden te kunnen waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • het verdelen van het uitvoerend en administratief werk onder de teamleden
  • het opvolgen van de administratieve praktische uitwerking van de individuele aanvraagdossiers m.b.t. BSF
  • het opvolgen van de contacten met de rechthebbenden
  • tussenkomen in de meer complexe dossiers en het geven van instructies voor de verdere behandeling
  • toezien op de voortgang van de werkzaamheden van het team en ervoor zorgen dat de voorbereiding en de uitvoering van de dossiers worden afgehandeld binnen de termijnen die in de bestuursovereenkomst zijn vastgesteld

 

Als
coach
    het begeleiden en stimuleren van het team van administratieve dossierbeheerders

teneinde

    de teamgeest te bevorderen en de prestaties te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van het werkoverleg van het team
  • het geven van feedback over de bijdrage van de medewerkers
  • het begeleiden van individuele medewerkers in geval van problemen
  • het ondersteunen van de medewerkers bij het dossierbeheer
  • het evalueren van de teamleden

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

de verzekeringsinstellingen, de rechtbanken

schriftelijke vragen

als dossier

dagelijks

de verzekeringsinstellingen, de rechtbanken

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

wekelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

maandelijks

management

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

wekelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

als dossier

dagelijks

management

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

maandelijks

management

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

de verzekeringsinstellingen, de rechtbanken

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overh. diensten

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

vergadering, stuurgroep ...

maandelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

wekelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

maandelijks

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de geneesheer-inspecteur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de voorbereiding, afwerking en uitvoering van een dossier in functie van de beslissingen van het College van geneesheren-directeurs
  • de ondertekening of de verwijzing van dossiers naar het College, als het gaat om gedelegeerde dossiers of de beslissing om aanvullende informatie te vragen die nuttig wordt geacht
  • de interne organisatie van de werkzaamheden van de medewerkers
  • het beheer van de geschillen bij de rechtbank, wat betreft alle briefwisseling en antwoorden
  • het beheer van de databank
  • het opstellen van nota's en notulen voor het College
  • het beheer van de informaticaproblemen
  • het terugsturen van onvolledige dossiers naar de verzekeringsinstellingen en hierdoor een directe invloed hebben op hun financiering
  • het opzoeken van documentatie

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • brieven die bestemd zijn voor de toezichthoudende overheid
  • brieven die opgesteld zijn ter attentie van de verantwoordelijken van andere diensten en de voorzitters van andere RIZIV-organen
  • administratieve wijzigingen die het kader van een dossier overstijgen
  • de eindversies van nota's voor de hoogste beheersorganen en externe partijen
  • de aanvraag om aan opleidingen deel te nemen
  • de aanvraag voor een abonnement of de aankoop van boeken, websites, tijdschriften, enz.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. indien de functie door de arts niet goed wordt uitgevoerd, heeft dit voornamelijk kwalitatieve gevolgen: bestuursovereenkomst als verantwoordelijke voor een van de punten van de overeenkomst (punt 7 betreffende het BSF), de financiering van de verzekeringsinstellingen (door de blokkering van onvolledige dossiers en de door de sociaal verzekerden gevraagde betalingstermijn), op het vlak van het strategisch plan van het RIZIV (jaarlijks activiteitenverslag), verloren gerechtsprocedures, foute informatie aan het College (overschrijding van het budget)

2. aantal behandelde dossiers in 2004, totaal aantal dossiers : 3529,
aantal dossiers doorverwezen naar één lid : 2175, aantal dossiers voor de rechtbank : 144

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de vigerende wetgeving en reglementering inzake geneeskundige verzorging
  • de algemene administratieve regels
  • de medische deontologie

 

Welke vernieuwingen
  • het opvolgen van de medische actualiteit en het formuleren van voorstellen inzake reeds behandelde of nieuwe problematieken in functie van niet beantwoorde behoeften, het verrijken van de betreffende reglementering met de ongebruikelijke gevallen
  • voorstellen tot vereenvoudiging van de administratieve opvolging
  • voorstellen met betrekking tot de financiële opvolging en beheersing in functie van een verbetering van de effectiviteit en de praktische uitvoerbaarheid
  • het mogelijk maken van een evenwicht tussen therapeutische creativiteit en regelgeving die moet worden uitgewerkt
  • de informatisering van het registratiesysteem

 

Gebaseerd op welk referentiekader

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.