Attaché ICT-ondersteuning (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IIC005
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Bijdragen aan de creatie van een computeromgeving
teneinde
de gebruikers de mogelijkheid te bieden om te werken met geschikte en efficiënte informaticamiddelen.
Informaticamiddelen ontwikkelen, installeren en leveren
teneinde
de informaticamiddelen te voorzien die nodig zijn voor het personeel van de organisatie of voor de burgers.
Resultaatgebieden
Alsprojectleider/verantwoordelijkeinstaan voor de implementatie van een instrument (project, dienst, ICT-materiaal) en de verspreiding ervan bij de vastgelegde gebruikers in samenwerking met de verantwoordelijken en de leveranciers
teneinde
het gebruik van het instrument binnen de organisatie mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- de aanvankelijke aanvraag analyseren door te verduidelijken wat gevraagd wordt
- het geschikte instrument en de geschikte uitvoerders zoeken, afhankelijk van het budget
- toezien op de naleving van de regels en de normen die van kracht zijn tijdens het uitwerken van het instrument
- de vooruitgang van de uitvoering /levering opvolgen
- het instrument evalueren en eventueel wijzigingen aanbevelen
Alsanalist definiëren van de technische/functionele specificaties voor applicaties om in te schatten welke ICT-middelen nodig zijn
teneinde
een oplossing voor te stellen die aangepast is aan de noden van de organisatie en de burgers
Voorbeelden van taken
- vergaderingen organiseren met de diensten die vragende partij zijn, om hun verwachtingen te kennen ten opzichte van een applicatie
- de technische vereisten specificeren tijdens de opmaak van een bestek (downloadsnelheid, werklast, enz.)
- de onderhandelingen met de leveranciers opvolgen
- procedureverbeteringen voorstellen op basis van zijn/haar ervaring en expertise
- inlichtingen inwinnen bij de leveranciers over de mogelijkheden van bepaalde informaticamiddelen
Alshelpdesk leveren van bijstand aan de gebruikers van de informaticamiddelen
teneinde
hen toe te laten de geleverde middelen (diensten, materiaal) op een efficiënte en correcte manier te gebruiken
Voorbeelden van taken
- ondersteuning bieden aan de gebruikers (klanten/burgers) in geval van afwezigheid van de afzonderlijke helpdesk
- de onvoorziene computerproblemen oplossen (blokkering, overbelasting, enz.)
- eventuele klachten van gebruikers opvangen
- afstemmen op andere diensten om de compatibiliteitsproblemen te behandelen
- afstemmen op andere instellingen (als het gaat over toepassingen die door verschillende organisaties gebruikt worden)
Alsmedewerker aankoop en budgetmee instaan voor de invulling van het vooraf bepaalde budget van de informaticadienst
teneinde
de opgelegde financiële ruimte optimaal te benutten en niet te overschrijden
Voorbeelden van taken
- een volgorde van prioriteiten van de behoeften voor het komende jaar voorstellen
- zorgen voor een evenwicht tussen de behoeften en de geïmpliceerde kosten
- zorgen voor een technische en functionele analyse die realistisch is op budgettair vlak
- een samenwerkingsverband zoeken tussen instellingen of tussen diensten bij aankopen
- uitvoeren en aanleveren van ramingen van de activiteiten in termen van budgettaire behoeften (systeem, netwerk, hardware of software)
Alsopleider/promotordoorgeven van zijn/haar kennis aan de eindgebruikers of aan de collega's informatici
teneinde
deze eindgebruikers en collega's de mogelijheid te bieden om efficiënt gebruik te maken van de voorziene informaticamiddelen
Voorbeelden van taken
- syllabussen of lessen voorbereiden
- opleidingssessies organiseren (voor de gebruikers)
- antwoorden op gerichte vragen per telefoon of per mail
- kennis doorgeven aan nieuwe collega's
- informatie bezorgen aan deskundigen van andere domeinen
Alskennisbeheerderopvolgen van evoluties in het vakdomein en van de beschikbaarheid van informatiebronnen, interne dossiers opvolgen en externe contacten onderhouden
teneinde
gepaste oplossingen te kunnen voorstellen voor informatievragen van gebruikers
Voorbeelden van taken
- de technologische evoluties opvolgen via contacten met de leveranciers
- bijblijven door zelfstudie of via contacten met collega's
- de folders van de leveranciers nazien om de nieuwe functionaliteitsaanbiedingen te bestuderen
- de reglementering volgen (als de diensten die door de instelling geleverd worden eraan onderworpen zijn )
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
een ICT-manager
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- beslissingen met een beperkte budgettaire impact onder de grens van 5500 euro
- voorstellen van nieuwe technologieën of integraties
- technische/functionele specificaties in de bestekken
De functie moet autorisatie vragen voor
- controle als een investering voorzien is op budgettair vlak
- projecten op lange termijn (meerjarig) die een groot budget vereisen
- de integratie van nieuwe systemen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
beslissingen met een beperkte budgettaire impact onder de grens van 5500 euro
Andere kwantitatieve gegevens
1. de functie is verantwoordelijk voor een informaticabestand dat onderhouden moet worden op het vlak van het netwerk, het systeem of de machines; dit impliceert de vernieuwing van het bestand, het onderhoud en het beheer van eventuele onderhoudscontracten
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de richtlijnen van Fedict, van Belnet en andere coördinatieorganen (zoals de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid)
- de wetgeving die de basis vormt van de geleverde toepassing (als ze van toepassing is)
- de regelgeving over de bestekken (als ze van toepassing is)
- de exclusiviteitscontracten met de leveranciers (als ze van toepassing zijn)
Welke vernieuwingen
- de vragen van de gebruikers analyseren en nieuwe voorwaarden voorstellen
- al dan niet updates aanvaarden die door de leveranciers geleverd worden
- het netwerk of het informaticabestand vernieuwen
- meewerken aan de creatie van nieuwe programma's na nieuwe verzoeken
Gebaseerd op welk referentiekader
- het referentiekader is redelijk vaag en is gebaseerd op de technologische vooruitgang en de beleidskeuzes in termen van informatica binnen het Belgisch openbaar ambt
|