Adviseur bijzondere toepassingen - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD145
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Het leiden en beheren van een directie
teneinde
de optimale werking van de directie te verzekeren door een aangepaste strategie in termen van te bereiken doelstellingen en in te zetten middelen (financiële, technische en menselijke) te ontwikkelen en door het werk van de medewerkers te organiseren en te controleren terwijl advies gegeven wordt aan verschillende gespecialiseerde medewerkers.
Resultaatgebieden
Alsorganisatorplannen en leiden van de activiteiten, in samenspraak met de verantwoordelijke van de algemene directie van de diensten voor identificatie en controle der aangiften
teneinde
de gebruikers een kwaliteitsvolle dienstverlening te bieden volgens de gewenste vastgelegde normen en met naleving van de termijnen.
Voorbeelden van taken
- het controleren van de uitvoering van het bestuursplan
- het controleren van de terbeschikkingstelling van de vereiste informatie binnen de entiteit
- het controleren van de bepaling en invoering van de interne procedures en van de werkingsregels binnen de entiteit
Alsverantwoordelijke van een directieinzetten van de financiële, technische en menselijke middelen
teneinde
de efficiëntie van de directie te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- het controleren van het beheer van de informaticatoepassingen van de directie
- het verwezenlijken van de optimalisering van de werking van de directie
- het controleren van de aanwerving en ontwikkeling van medewerkers van de directie
Alsverantwoordelijke van de bijzonderlijke toepassingenleiden van de ontwikkeling en de actualisering van de geïnformatiseerde controleprocedures
teneinde
de rechten van iedereen te vrijwaren door toe te zien op de naleving van de reglementaire bepalingen betreffende de sociale zekerheidswetgeving
Voorbeelden van taken
- het controleren van de ontwikkeling en actualisering van geïnformatiseerde controleprocedures van de databanken DmfA( Déclaration Multifonctionnelle-Multifunctionele Aangifte) (bestemd voor alle instellingen van de sociale zekerheid) en LATG( loon- en arbeidstijden) die de sociale rechten van de werknemers bepalen
- het controleren van het beheer van de multifunctionele aangifte DMFA
- meewerken aan het boeken van de aangiften van de werkgevers
- meewerken aan de ondersteuning aan de werkgevers en aan de sociale secretariaten voor het begrijpen en het toepassen van de reglementering
Alsbeleidsadviseurter beschikking stellen van zijn/haar diensten
teneinde
de autoriteiten te adviseren voor de opstelling van nieuwe maatregelen
Voorbeelden van taken
- het coördineren van het onderzoek van de ontwerpen van nieuwe maatregelen, voorgelegd door de regering en van het uitbrengen van ontwerpen van regeringsmaatregelen
- het coördineren van de opmaak van het ontwerp van de regeringsmaatregelen
- het coördineren van de opmaak van teksten die de nieuwe maatregelen uitleggen
- meewerken aan de berekening van de financiële impact van de nieuwe maatregelen
Alsexpertverspreiden van technische informatie met betrekking tot de behandelde materie (multifunctionele aangifte, toepassing van de nieuwe wetgevingen) en het analyseren van de wetgeving
teneinde
derden te informeren (werkgevers, ESS (Erkende Sociale Secretariaten), anderen) aangaande de wijzigingen met betrekking tot de multifunctionele aangifte
Voorbeelden van taken
- het controleren van de voorbereiding en leiding van technische opleidingen voor specifieke groepen
- het controleren van het beheer van de inhoud en de rubrieken van de websites op internet en intranet
- het controleren van het doorgeven van technische informatie en documenten met informatie (algemene onderrichtingen aan de erkende sociale secretariaten, adviezen, brochures, etc)
- het controleren van de aanmaak van statistische informatie op vraag van de klanten
- het controleren van de werkinstructies bestemd voor het personeel van de interne controle
Alsvertegenwoordiger van de dienstbeheren van de externe relaties
teneinde
de evolutie van de opdrachten van de RSZ als overheidsinstelling van sociale zekerheid te plannen en te beheren
Voorbeelden van taken
- het controleren van de ontwikkeling van een imago van de entiteit
- het controleren van de officiële vertegenwoordiging van de RSZ
- het controleren van de opstelling van teksten en antwoorden op FAQ's
- het controleren van de opstelling van teksten van het jaarverslag
Alslid van het college van de adviseurs en diensthoofden van de Rijksdienstmeewerken aan de uitwerking en het communiceren van de beleidsvisie
teneinde
de evolutie van de opdrachten en de praktische organisatie van de RSZ als overheidsinstelling van sociale zekerheid te plannen en te beheren
Voorbeelden van taken
- het adviseren over de bepaling van de waarden van de RSZ
- adviseren over de mededeling van de waarden van de RSZ
- adviseren over de invoering van de waarden van de RSZ
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De verantwoordelijke van de algemene directie van de diensten voor identificatie en controle der aangiften
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van de dienst
- het beheer van de medewerkers
- het invoeren van informaticaprogramma's samen met Smals-MvM
- het verspreiden van technische informatie
- het verspreiden van courante informatie, antwoorden aan de werkgevers en aan de erkende sociale secretariaten
- een werkvergadering met de leden van de federale overheid aangaande projecten waarvan de start voorafgaandelijk goedgekeurd werd door een hiërarchische overste
- projecten inzake de rationalisering en de vereenvoudiging van de werkmethodes en de controleopdrachten
- advies aan de hiërarchische oversten of ideeën voor nieuwe wetgevingen bestemd voor de hiërarchische oversten
De functie moet autorisatie vragen voor
- het opstarten van projecten die moeten bestudeerd worden met de federale overheid en bekrachtiging van projecten
- het uitwerken van de inhoud van de onderrichtingen overgemaakt aan de sociale secretariaten (officiële driemaandelijkse nota's)
- het opstarten van nieuwe informaticaprojecten die verschillen van deze die verband houden met het glossarium en de controle van de bijdragen, samen met Smals-MvM en bekrachtiging van de projecten
- informatie of beslissingen voorgelegd aan het beheerscomité
- advies en toelichtingen betreffende de wettelijke bepalingen die voorgelegd worden aan de federale overheid
Impact
Totaal werkbudget entiteit
123.300.000 euro
Eigen werkbudget
0
Andere kwantitatieve gegevens
1. technische en informatica-ondersteuning voor de 450 ambtenaren van de Directie Controle
technische ondersteuning enerzijds voor de 250.000 werkgevers en anderzijds voor de 200 sociale secretariaten (centrale zetels en filialen)
2. aantal wijzigingen van de reglementering per jaar : 70 voorstellen uitgaande van de Directie Bijzondere Toepassingen, waarvan de helft gevolgen heeft en 80 veranderingen in de reglementering die een impact hebben op de Directie Bijzondere Toepassingen (cijfers voor 2002)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetgeving inzake de sociale zekerheid, met inbegrip van de inningswijze betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, de aanvullende pensioenen, de fondsen voor de sluiting van ondernemingen
- informatica-instructies van Smals-MvM
- ministeriële instructies en instructies van de beleidscellen
Welke vernieuwingen
- nieuwe reglementeringen met maatschappelijke draagwijdte. Voorbeeld : bijdrageverminderingen, Sociale Maribel, statuut van bepaalde werknemers, wijze van inning van bijzondere bijdragen (2de pensioenpijler en samenvoeging met de solidariteitsbijdrage)
- het op punt stellen van nieuwe werkmethodes die verband houden met het gebruik van nieuwe technologieën (e-government)
- vereenvoudiging tegenover de buitenwereld en voor de RSZ intern
Gebaseerd op welk referentiekader
- administratieve en reglementaire vereenvoudiging en rationalisering
- nieuwe wetgevingen die beantwoorden aan de nieuwe regeringsmaatregelen
- verbetering en optimalisering van de werkprocedures inzake controle
- verbetering van de kwaliteit van de DMFA vanuit het oogpunt van de gegevensstroom en de raadpleging van de gegevens
|