Afdrukken

Attaché A2 reglementering en werkmethodes - Adjunct hoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD188

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Strategisch adjuncten

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het bijstaan van het diensthoofd van de afdeling Werkloosheidsregelgevingen en werkmethodes in het opvolgen van de wijzigingen in de werkloosheidsreglementering en in de sociale wetgeving en de uitbetalingsbureaus van de HVW (Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen) en de betrokken afdelingen van het hoofdbestuur hierover informeren, werkmethodes uitwerken en hun richtlijnen geven over het in de praktijk brengen van de regelgevingen.

teneinde

een behoorlijke werking van de afdeling en de buitendiensten te verzekeren en dit in samenwerking met andere diensten

 

Resultaatgebieden
Als
adjunct-diensthoofd
    plannen en coördineren van de werkzaamheden van de dienst in overleg met het diensthoofd

teneinde

    de normen en doelstellingen van de afdeling te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • Rechtstreeks met de chef samenwerken en deze assisteren bij de ontwikkeling en realisatie van de verbeteringsprojecten en actieplannen in het kader van de bestuursovereenkomst
  • het in de praktijk laten brengen van de wijzigingen en nieuwe toepassingen door:
  • het informeren van de sociaal gerechtigden over de nieuwe toepassingen
  • instaan voor een identieke uitlegging van de reglementering in de 3 gewesten; interveniëren tussen de verschillende diensten in geval van een geschil op het gebied van de interpretatie van de reglementering en de werkmethodes;
  • het doen van voorstellen en meewerken inzake opleiding over de nieuwe reglementering; actief bijdragen tot de formulering van het beleid van de dienst en tot de implementatie ervan het analyseren, vernieuwen, verbeteren en opvolgen van de resultaten , tijdsbesteding: 40%

 

Als
analist
    samenwerken met het diensthoofd voor de uitvoering van de organisatie van het werk en van de strategie van de dienst

teneinde

    de werking ervan te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • het ontleden van de interne stromen en processen van de dienst het doen van voorstellen tot besluiten na analyse en het doen van voorstellen over de strategie van de dienst
  • het realiseren van studies over de verbetering van de organisatie en de mogelijke strategie
  • het verzamelen van informatie voor de ingewikkelde dossiers en die voorleggen aan de adviseur, aan de betrokken dienst of aan het management het bepalen en verzekeren van de opvolging van de doelstellingen die bereikt moeten worden, in samenwerking met het diensthoofd
  • het organiseren en leiden van overlegvergaderingen en werkgroepen deelnemen aan vergaderingen en cursussen om kennis bij te werken
  • antwoorden op vragen die de sociaal verzekerden en andere besturen stellen, o.m. via telefoon, brief of e-mail, over de regelgeving adviseren inzake het specifiek domein van de dienst.

 

Als
adjunct dienshoofd
    het vervangen van het diensthoofd tijdens diens afwezigheid

teneinde

    de continuïteit van de verrichtingen binnen de dienst te verzekeren.

 

Voorbeelden van taken
  • het voorzitten van vergaderingen
  • het verzekeren van de communicatie en de contacten van de afdeling binnen en buiten de dienst
  • het overbrengen van de informatie aan de medewerkers, de regionale coördinatoren, de buitendiensten en aan andere betrokken afdelingen
  • deelnemen aan overlegvergaderingen en werkgroepen
  • het opvolgen van de opdrachten toegewezen aan de specialisten van de juridische dienst.

 

Als
bemiddelaar en contactpersoon
    onderhouden van de interne en externe communicatie voor de hiërarchische oversten , en van het overleg betreffende het werk van de dienst

teneinde

    de boodschappen binnen de dienst en tussen de verschillende diensten duidelijk over te brengen.

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor een correcte informatieverstrekking naar de sociaal verzekerde
  • optreden als bemiddelaar in geval van betwisting wat betreft de interpretatie en toepassing van de reglementering en de werkmethodes;
  • het onderhouden van de communicatie in de eigen afdeling, met de andere afdelingen van het hoofdbestuur en met de buitendiensten om de informatie betreffende de regelgeving en werkmethodes door te geven en te optimaliseren
  • deelnemen aan overlegvergaderingen in het technisch en reglementair domein
  • de planning van de dienst doen overeenkomen met de andere diensten en met de prioriteiten die door de hiërarchische oversten vastgesteld worden

 

Als
coach
    het geven van opdrachten aan de medewerkers

teneinde

    de werking van de dienst optimaal te laten functioneren

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van de te bereiken doelstellingen voor de dienst en werkgroep
  • het leiden van de werkgroep(en)
  • het aanreiken van steun en middelen om de doelstellingen te bereiken
  • het treffen van de nodige maatregelen en deze verder opvolgen.
  • het realiseren van de vervulling van deze doelstellingen

 

Als
deskundige
    opvolgen en analyseren van de wijzigingen van de werkloosheidsreglementering en de sociale wetgeving

teneinde

    de informatie over de wijzigingen en nieuwe toepassingen binnen de kortste tijd aan de uitbetalingsbureaus en de betrokken afdelingen van het hoofdbestuur mee te delen

 

Voorbeelden van taken
  • het dagelijks opvolgen en analyseren van de wijzigingen in de werkloosheidsreglementering en de sociale wetgeving
  • het meedelen van de informatie over de wijzigingen en nieuwe toepassingen binnen de kortste tijd aan de uitbetalingsbureaus en aan de betrokken afdelingen van het hoofdbestuur, zodat zij hun informatiefunctie ten opzichte van de sociaal verzekerde zo correct mogelijk kunnen vervullen.
  • zorgen voor de actualisering van de informatiestroom (infodocumenten, infofiches... op het intranet van de HVW)

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

chef van de afdeling Werkloosheidsregelingen en werkmethodes

(de functie leidt een tweetal personen)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.