Afdrukken

Attaché A2 crisiscentrum - Adjunct van de coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV081

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het bijstaan van de directeur bij de ontwikkeling van methoses voor crisispreventie

teneinde

zo goed mogelijk voorbereid te zijn en zo snel mogelijk te kunnen reageren wanneer er in België of het buitenland een crisis uitbreekt.

 

Het voorstellen van methodes voor de analyse en het beheer van crisissen, in België of in het buitenland

teneinde

een zo adequaat mogelijke hulpverlening te kunnen bieden aan de mensen die getroffen zijn door de crisis.

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    het opstellen van reisadviezen voor alle landen in de wereld

teneinde

    algemene, gezondheids- en veiligheidsinformatie aan het publiek te verschaffen

 

Voorbeelden van taken
  • het verzorgen van diverse contacten met ambassades, internationale organisaties, federale departementen en reisorganisaties
  • het analyseren van de problematiek van de epidemieën
  • het opstellen van reisadviezen
  • het beheren van de informatie tijdens crisisperiodes

 

Als
beheerder
    het actualiseren van de crisisdossiers van de diplomatieke posten

teneinde

    de bescherming van de Belgische burgers, ondernemingen, NGO's (niet-gouvernementele organisaties) en het personeel in het buitenland te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het verzorgen van de contacten met de ambassades
  • het verzorgen van de contacten met de geografische en consulaire diensten
  • meewerken aan de uitwerking van evacuatieplannen

 

Als
informatieambtenaar
    het onderhouden van de relaties met het publiek en de instellingen

teneinde

    zo goed mogelijk te kunnen antwoorden op vragen op het vlak van de crisis

 

Voorbeelden van taken
  • het behandelen van de oproepen en de geschreven briefwisseling van het publiek over alle veiligheids- en gezondheidsinformatie
  • het opstellen van antwoorden op parlementaire vragen
  • het onderhouden van de relaties met de crisiscentra van de landen van de Europese Unie en andere
  • het ontvangen en voorstellen van het crisiscentrum en B-Fast (Belgian First Aid and Support Team) aan nationale en internationale delegaties

 

Als
coördinator
    het coördineren van het beheer van crisissen die de Belgische burgers treffen, alsook gezondheidscrisissen

teneinde

    te waken over de veiligheid van de burgers en hen te informeren over de te nemen maatregelen

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van de informatie, de communicatie, de interne organisatie en van de verschillende actoren die deelnemen aan het beheer van crisissen
  • het verzamelen van informatie
  • het coördineren van de informatie, de communicatie, de organisatie en de actoren

 

Als
deskundige/specialist
    het beheren en coördineren van de interdepartementale B-Fast-structuur

teneinde

    dringende hulpverlening te bieden aan de autochtone bevolking die getroffen werd door de ramp

 

Voorbeelden van taken
  • het verzamelen van informatie via verschillende kanalen (ambassade, media, VN (Verenigde Naties), EU, NGO's, het Rode Kruis, &)
  • het coördineren van interdepartementale vergaderingen ter voorbereiding van crisissen
  • opstellen van persberichten, verslagen, artikelen, nota's
  • het beheren van het budget
  • instaan voor de internationale coördinatie

 

Als
organisator
    het beheren van de dagelijkse werking van het crisiscentrum

teneinde

    de opening en operationaliteit van het het crisiscentrum tijdens een crisis zo goed mogelijk voor te bereiden

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de logistieke uitrusting
  • het trainen en opleiden van het personeel dat zich met het crisiscentrum bezighoudt
  • het opstellen van procedures en handboeken inzake crisisbeheer

 

Als
strategisch raadgever
    meewerken aan voorstellen van uit te voeren actieprocedures voor de preventie en het beheer van crisissen

teneinde

    de operationaliteit van de dienst 'crisiscentrum- B-Fast- Reisadviezen' te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • het evalueren en ontwikkelen van het algemeen dagelijks werk
  • de structurele ontwikkeling (reisadviezen met: EU-partners, informatisering, nieuwe reglementeringen, ontwikkeling van procedures, opgedane ervaringen bij crisissen, enz.; crisisdossier: EU-partners, informatisering, nieuwe reglementeringen, ontwikkeling van procedures, opgedane ervaringen, enz); B-Fast: EU-partners, EU-commissie, VN/OCHA (Office for the Coordination of Humanitarian Affairs), nieuwe reglementeringen, ontwikkeling van procedures, internationale en inderdepartementale opgedane ervaringen; crisiscentrum: permanente wacht, operationaliteit van de uitrusting, ontwikkeling van een handboek, interne en externe procedures, enz.
  • meewerken aan de analyse en ontwikkeling van specifieke procedures met de verschillende Belgische (Binnenlandse Zaken en Landsverdediging) en buitenlandse crisiscentra

 

Als
vertegenwoordiger
    het bijwonen van nationale en internationale (EU, VN, enz.) werkvergaderingen

teneinde

    de FOD of België te vertegenwoordigen bij deze instellingen

 

Voorbeelden van taken
  • het vertegenwoordigen van het departement en België
  • rapporteren
  • enz.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

ambassades

beslissingen/adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

internation. organisaties

beslissingen/adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overh. diensten

beslissingen/adviezen

contact personnel

dagelijks

particulieren/burgers

mondelinge en schriftelijke vragen

per telefoon

dagelijks

particulieren/burgers

mondelinge en schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

directeur-generaal

beslissingen

als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

ambassades

mondelinge en schriftelijke vragen

contact personnel

dagelijks

internation. organisaties

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overh. diensten

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

particulieren/burgers

beslissingen

per brief, e-mail ...

dagelijks

directeur-generaal

beslissingen/informatie

rapport

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de voorzitter van het directiecomité: N

de directeur van het crisiscentrum: N-1

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het eigen werk
  • telefonische adviezen
  • schriftelijke adviezen
  • de prioriteit van de dossiers
  • het organiseren van de eigen agenda

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • deelname aan studiedagen en verbeteringsactiviteiten in het algemeen
  • elke maatregel die een budgettaire impact kan hebben
  • extrabudgettaire uitgaven
  • alle administratieve aspecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

1.223.389.000 EUR

 

Eigen werkbudget

nihil

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. nihil

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de instructies van het directiecomité en het kabinet
  • het Koninklijk Besluit van 28/02/2003 betreffende de oprichting van B-Fast
  • vragen voor de analyse van informatie

 

Welke vernieuwingen
  • de verbetering van de communicatiemiddelen (internet)
  • de bestaande werk- en communicatieprocedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de basisvorming en de continue persoonlijke vorming
  • de interpersoonlijke contacten

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.