Afdrukken

Directeur verwijdering - gesloten centra - inspectiediensten (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV038

Niveau: A

Klasse : A5

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het implementeren en laten uitvoeren van het algemeen beleid

teneinde

de clandestiene immigratie, de mensenhandel en mensensmokkel te bestrijden.

 

Het leiden en organiseren van de directie's Verwijderingen, Gesloten centra en Inspectiediensten, het coördineren van de werking van de verschillende directies, alsook het coördineren en afstemmen van de onderlinge werking van deze verschillende directies

teneinde

een humane en efficiënte controle op de toegang tot het grondgebied, op het verblijf en op de verwijdering van de personen te verwezenlijken.

 

Het formuleren van voorstellen en adviezen en het ondernemen van de nodige stappen

teneinde

het beleid ter zake te verbeteren en te verantwoorden en de noodzakelijke middelen te bekomen om de doelstellingen te behalen.

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    het op elkaar afstemmen van de werking en organisatie van de respectievelijke directie

teneinde

    de resultaten van de te bereiken doelstellingen te maximaliseren (de strijd tegen illegale immigratie, mensenhandel en mensensmokkel, het maximaal aantal verwijderingen van illegalen en het op humane wijze vasthouden van personen met het oog op hun verwijdering)

 

Voorbeelden van taken
  • het voorstellen en, in voorkomend geval, bepalen (in overleg) van de strategische en operationele doelstellingen, rekening houdend met de impact op de verschillende directies en met de algemene doelstellingen die de directie overstijgen, alsook het bepalen van de prioriteiten
  • ervoor zorgen dat de verschillende directies zich maximaal richten op de gemeenschappelijke doelstellingen (en inzonderheid de prioriteiten) en het hierop afstemmen van de organisatie d.m.v. overleg en instructies (en niet enkel uitsluitend gericht op het bereiken van de doelstelling van de individuele directies), aanzetten tot voorstellen tot verbetering van de organisatie en de werking van de directies (verbeteringsprojecten), het evalueren van de voorstellen op hun haalbaarheid en het laten aanvaarden en het implementeren ervan in voorkomend geval (zowel naar de werking van de verschillende directies toe en overkoepelend als met betrekking tot andere diensten die een impact hebben op het bereiken van de doelstellingen); het opvolgen van de resultaten, het evalueren ervan en, in voorkomend geval, op basis hiervan het bijsturen van een bepaalde directie of dienst of het bijsturen van bepaalde instructies of het adviseren van de hiërarchie
  • het organiseren van de informatiestromen tussen de respectievelijke directies zowel formeel als op een soepele en efficiënte wijze; het bewerkstelligen van de gegevensverzameling en het garanderen van de correctheid ervan; alsook het analyseren van relevant statistisch materiaal en de relatie en impact op de verschillende directies
  • het maximaal laten bijdragen van de verschillende directies aan de controle en opvolging van de werkzaamheden van andere directies op een open en respectvolle wijze met begrip voor de beperkingen van de andere directies, maar met het oog op de maximalisering van de resultaten
  • het ondernemen van alle mogelijke stappen om de diensten (intern en extern) en organisaties die een positieve bijdrage kunnen leveren of die als partners beschouwd dienen te worden, te betrekken in het overleg en te sensibiliseren, enerzijds om deze bijdrage zo efficiënt mogelijk te organiseren en op te volgen en anderzijds om rekening te houden met hun behoeften

 

Als
leidinggevende
    het sturen van de directie Verwijderingen, de gesloten centra, de extern gerichte inspectiediensten van de grensinspectie, de dienst opsporingen en de dienst controle op de gemeenten

teneinde

    een maximaal aantal illegalen op een humane wijze, rekening houdend met de prioriteiten en de geldende afspraken en instructies, te verwijderen van het grondgebied, en een performante controle op de toegang tot het grondgebied via de grensposten te realiseren; de correcte uitvoering door de politiediensten en de gemeentebesturen van de opgedragen taken te bekomen en de clandestiene immigratie, de mensenhandel en de mensensmokkel te bestrijden

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor de uitvoering van de instructies en beleidslijnen van de minister en de hiërarchie en het geven van voldoende feedback hierover
  • het stimuleren van het bereiken van de algemene doelstellingen ter zake op een gecoördineerde wijze door, in voorkomend geval na overleg, specifieke doelstellingen te bepalen, instructies te geven of de te behalen doelstellingen en de beleidslijnen te verduidelijken
  • het ondernemen van de nodige stappen voor het bekomen van de noodzakelijke informatie, voorwaarden en middelen voor het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen
  • het operationaliseren van de diensten 24/24 op een kwaliteitsvolle wijze (de organisatie van de permanentiedienst ter opvolging van de verschillende dagdiensten, ten behoeve van de externe partners te weten de politiediensten, de Raad van State, en de organisatie van de continudienst, te weten de centra) en bereikbaar zijn in geval van crisis of specifieke omstandigheden die dit vereisen
  • het verzamelen en doorgeven van relevante informatie aan de betrokken diensten, andere overheidsdiensten, internationale organisaties en Europese lidstaten, het formuleren van voorstellen voor noodzakelijke wetgevende en organisatorische aanpassingen en het actief opvolgen van de interdepartmentale cel mensenhandel en mensensmokkel

 

Als
strategisch en beleidsadviseur
    bijdragen tot de ontwikkeling van de globale strategie en prioriteiten ter zake en de vertaling naar het operationele niveau, alsook het uitbrengen van voorstellen en adviezen

teneinde

    bij te dragen tot het bereiken van de algemene doelstelling, met name de bestrijding van de clandestiene immigratie, de mensenhandel en mensensmokkel

 

Voorbeelden van taken
  • bijdragen tot de bepaling van de algemene strategische opties die genomen worden d.m.v. voorstellen en gefundeerde adviezen, en het afwegen van de voor- en nadelen ten aanzien van bepaalde opties, rekening houdend met de politieke impact en de publieke opinie
  • het coördineren en controleren van de geleverde bijdragen inzake internationale of nationale vragenlijsten ten dienste van studies (internationaal, EU of universitair)
  • het coördineren en controleren van de voorbereide antwoorden op parlementaire vragen (aangaande de materie behorende tot de toegewezen diensten)
  • het formuleren van voorstellen en adviezen met betrekking tot wetgevende of reglementerende initiatieven enerzijds en anderzijds het formuleren van voorstellen en adviezen voor wetgevende en reglementaire of organisatorische aanpassingen ter verbetering van de werking van de diensten of ter ondersteuning om de doelstellingen te bereiken
  • het opvolgen van de invulling van het jaarverslag en het opstellen van een doelmatige indeling; het laten analyseren van het statistisch materiaal door een strategisch analist, het evalueren van deze analyses en ze bijsturen indien nodig

 

Als
onderhandelaar en vertegenwoordiger
    het verduidelijken en verdedigen van de standpunten van de dienst en de minister of onderhandelen met partners

teneinde

    een positief, correct en efficiënt imago te bekomen of om overeenkomsten af te sluiten om de doelstelling te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het voorzitten van vergaderingen (of actief deelnemen) met verscheidene partners (zoals de gemeenten, de lokale politie en de burgemeesters) en andere overheidsdiensten (zoals de strafinstellingen, Fedasil (Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers), Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking, de federale politie, de Regie der Gebouwen, enz.)
  • het voeren van onderhandelingen (het nemen van initiatief, proactief optreden, voorbereiden, enz.) met verschillende partijen zoals met buitenlandse partners (bv. ambassades, consulaten of delegaties van de landen van oorsprong) (voornamelijk met het oog op het bevorderen van het bekomen van reisdocumenten en de versoepeling van verwijderingsmodaliteiten); het voeren van onderhandelingen met, het geven van de nodige inlichtingen aan en zorgen voor het onthaal van internationale organisaties zoals de VN (Verenigde Naties), IOM (International Organization for Migration) en de Raad van Europa (CPT (Comité ter voorkoming van folteringen en onmenselijke of onterende bestraffing of behandeling)); het voeren van onderhandelingen met privémaatschappijen zoals de vervoerders, de havenautoriteiten, de luchthavenuitbaters, privévliegtuigverhuurders, enz. (om preventieve maatregelen te treffen ten aanzien van de vervoerders, de infrastructuur in de havens en de luchthavens te verbeteren en speciaal beveiligde vluchten te organiseren)
  • het organiseren van overleg met controle-instanties zoals het Centrum voor de Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, de inspectie van de politiediensten en de federale ombudsman met het oog op de verbetering van de kwaliteit van het geleverde werk, en het organiseren van overleg met de instanties die toegang hebben tot de gesloten centra (op hun vraag)
  • onderhandelen en overleggen met de representatieve vakorganisaties inzonderheid betreffende het personeel van de gesloten centra
  • het vertegenwoordigen van de dienst op internationale, EU- en andere fora, en het opvolgen en, indien nodig, organiseren van de openheid en communicatie naar de pers, de media en het publiek toe

 

Als
coach en leidinggevende
    zorgen voor de verwezenlijking van het HRM-beleid (human resources management) en de aansturing van de directe medewerkers en de personen op 'knelpuntfuncties'

teneinde

    de algemene doelstellingen op zo'n efficiënt mogelijke wijze te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het uitwerken van een gefundeerd personeelsbehoeftenplan en een gecoördineerd vormingsplan voor de verschillende diensten en het ondernemen van de nodige stappen om dit te realiseren (het bekomen van de nodige middelen, enz.; hetstimuleren van en het geven van de opdracht tot de organisatie en verbetering van het kennismanagement)
  • het inzetten van het personeel op een evenwichtige, rechtvaardige, flexibele manier, rekening houdend met de competenties; het positief motiveren van de medewerkers van de diensten en ze richten naar de te bereiken doelstelling; het garanderen van de uitvoering van de ontwikkelcirkels en het opvolgen van het functioneren van het personeel; het garanderen van een gelijke aanpak tussen de diensten; alsook sanctionerend optreden, indien nodig
  • het ontwikkelen van een prospectief HRM-beleid (zoals inzake de eindeloopbaanproblematiek; rekening houdend met de te verwachten evoluties inzake de te behandelen dossiers, enz.); het opvolgen van de personeelsreglementen (uurregelingen, verlofregeling, enz.) (het vertalen van algemene instructies ter zake naar een aangepaste regeling voor de continudiensten); het implementeren of verinnerlijken van de waarden van de FOD en het bewerkstelligen van de gedragscode van de gesloten centra, bijsturen waar nodig; alsook het begeleiden van de loopbaanontwikkeling zowel op individueel vlak voor de direct aan te sturen personeelsleden als aangaande de algemene ontwikkeling ervan, het verlenen van advies, het doen van voorstellen en in voorkomend geval het ondernemen of laten ondernemen van de nodige stappen (voornamelijk voor de specifieke graden van de gesloten centra)
  • betrokken zijn bij de selectieprocedures (in het algemeen) en specifiek voor de belangrijkste functies zoals directeur of verantwoordelijken van belangrijke afdelingen; alsook het coachen van de rechtstreeks ondergeschikten door middel van opbouwende feedback (positief motiveren); het bespreken van de aandachtspunten en hen begeleiden in de vooruitgang, hen aansturen en richten naar de te bereiken doelstellingen, hen evalueren en hen algemeen bijstaan in hun functioneren
  • het stimuleren van teamoverleg, bemiddelend optreden inzake intermenselijke conflicten, het doen van voorstellen om voor terugkerende problemen een definitieve oplossing te bieden; alsook het implementeren van het stressbeleid (stressteam in de gesloten centra aangaande de problematiek van posttraumatische stress) en het opvolgen en bijsturen ervan

 

Als
budgetbeheerder en beheerder grote infrastructuren
    het organiseren en opvolgen van het algemeen budgetbeheer voor de gesloten centra en de repatriëringen, het organiseren van een aankoopbeleid 'als een goede huisvader' en het opvolgen van de infrastructur van de gesloten centra

teneinde

    de doelstelling van de directies te bereiken, met name een humane vasthouding en een maximale verwijdering

 

Voorbeelden van taken
  • instaan voor de algemene opvolging van de uitgaven van de gesloten centra, de ondersteuning van de budgettaire voorstellen (het laten controleren van de verantwoording op consistentie) en de algemene verdeling van de budgettaire middelen over de verschillende centra en de vervoersdienst in overleg en rekening houdend met de verschillende behoeften; het bewerkstelligen van de meerjarenplanning inzake de aankopen van duurzame middelen; het voorbereiden van aankoopdossiers inzake de aankoop van duurzame goederen en het ter goedkeuring voorleggen ervan op basis van een gemotiveerd behoeften- en marktonderzoek (rekening houdende met nieuwe materiaalevoluties); komen tot een efficiënt beheer, op basis van een kostenanlyse en uitgavenvergelijking tussen de centra
  • het opvolgen van de uitgaven op de post repatriëringen en, indien nodig, het tijdig ondernemen van de nodige stappen om de nodige budgettaire middelen te bekomen (het geven van instructies over de inaanmerkingneming van bepaalde facturen)
  • het opvolgen van de aankoop van verblijfsdocumenten zodat de aankoop de verwachte behoeften niet te sterk overtreft en anderzijds zodat er zich evenmin een tekort zou voordoen
  • het laten organiseren van de recuperatie van de ontvangsten van de werkgevers voor de uitgaven van repatriëringen, de inning van de opgelegde boetes aan de vervoerders en de verblijfskosten, de terugbetaling van de repatriëringskosten (in geval van een aanvraag voor een visum)
  • het opvolgen van de infrastructuur van de gesloten centra zowel inzake veiligheid (brand, legionella, camerabeveiliging, omheining, verlichting, sleutelplan, toegangscontrole, enz.) als het bieden van een waardevolle opvang (privacybehoeften, basisbehoeften, enz.), het laten ontwikkelen van voorstellen, het opvolgen en bespreken van de plannen met de Regie der Gebouwen, interveniëren om de nodige geldelijke middelen te bekomen, het vaststellen van de prioriteiten en het maandelijks laten actualiseren en opvolgen van de herstellingswerken

 

Als
beslisser, vertrouwenspersoon en expert
    het nemen van beslissingen in delicate en gevoelige (individuele) dossiers, ze persoonlijk opvolgen, het geven van instructies en, in voorkomend geval, het verlenen van advies aan de hiërarchie

teneinde

    het imago van de dienst te vrijwaren, de doelstellingen te behalen of in voorkomend geval een bijdrage te leveren in de bestrijding van de criminaliteit, het terrorisme of de mogelijks staatsgevaarlijke ondernemingen

 

Voorbeelden van taken
  • het nemen van beslissingen inzake de getuigenbescherming en de informanten
  • het maken van protocollen of werkafspraken met de politie en veiligheidsdiensten of het federaal parket; het treffen van maatregelen zodat de betrokken diensten maximaal binnen de wettelijke mogelijkheden worden ondersteund
  • het op vertrouwelijke wijze geven van instructies zodat de geheimhouding gewaarborgd wordt
  • het sensibiliseren van de eigen diensten zodat ze spontaan 'gevoelige' dossiers herkennen en de nodige discretie aan de dag leggen
  • het contacteren van de hiërarchie en hen inlichten in geval van ernstige crisissituaties of indien de delicate aangelegenheid een ernstige impact kan hebben op de werking van de dienst of zelfs de gehele Dienst Vreemdelingenzaken (ook deze die mediagevoelig worden geacht) en, indien nodig, ook het inlichten van het kabinet

 

Als
kwaliteitsbewaker
    ervoor zorgen dat de beslissingen die worden genomen in de verschillende diensten voldoen inzake kwaliteit, dat de bewoners van de gesloten centra met het nodige respect en waardigheid behandeld worden en dat de rechten van alle betrokkenen worden gegarandeerd

teneinde

    de doelstellingen op een kwaliteitsvolle wijze te verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • erop toezien dat de briefwisseling op een kwaliteitsvolle en snelle wijze wordt opgevolgd en beantwoord; het garanderen van een respectvolle, maar objectieve benadering van iederr interveniant
  • toezien op het inbouwen van interne controlemechanismen zodat de kwaliteit maximaal wordt gegarandeerd (via begeleidingsfiches, verwijderingslijsten met controlelijsten, controle door de scheiding van voorbereider en beslisser, de opvolging door de dienst Beroepen, het voorzien van controle KPI's (key performance indicatoren); het invoeren van een steekproefsgewijze controle en een systematische controle van de motivering van ernstig bewegingsberovende maatregelen (zoals isolatie en beperking van bepaalde rechten) en, indien wettelijk voorzien, het voorleggen ervan aan de hiërarchie of de minister
  • het voorzien van een gestructureerd feedbacksysteem voor ernstige situaties met betrekking tot bewoners zoals in geval van hongerstaking, zelfmoordpoging, ontsnappingen
  • het voorzien van veiligheidsplannen en gestructureerde crisiscommunicatie
  • het voorzien van bijsturing door middel van vormingen of aandachtspunten en andere informatiekanalen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management + kabinet

mondelinge vragen

contact personnel

dagelijks

management + kabinet

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

management + kabinet

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere overheidsdiensten

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere overheidsdiensten

mondelinge vragen

vergadering,

wekelijks

andere landen, internat. organisaties

vragen en rapporten

dossier en vergaderingen

wekelijks

ondernemingen en particulieren

m+ s vragen

variabel

wekelijks

vakbonden

mondelinge en schriftelijke vragen

vergadering,

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management + kabinet

mond. en schr. adviezen

vergad, nota's, mail,tel

dagelijks, variabel

andere overh. diensten

mond. en schr. adviezen

vergad. mail, tel, brief

dagelijks,variabel

andere overheidsdiensten

mond. en schr. vragen

vergad., mail, tel, brief

wekelijks,variabel

andere landen en internat orga

mond en schrift adviezen

vergad, mail, tel, brief

wekelijk, maandelijks, variabel

andere landen

mondelinge vragen

vergadering, informaal, tel

maandelijks (variabel)

NGO's

alg, beslissingen

brief, tel

maandelijks

ondernemingen en partic.

algemeen, beslissingen

brief, vergaderingen

maandelijks (variabel tot wekelijks)

vakbonden

beslissingen, voorstellen

vergadering, tel

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 501-1000 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • personeelsaangelegenheden binnen de dienst (met uitzondering van tuchtsancties)
  • de interne organisatie van de diensten
  • de organisatie van de kwaliteitscontrole, vormingsinitiatieven, het intern kennismanagement
  • het bepalen van de prioriteiten, interne procedures en het inzetten van de middelen
  • de organisatie van interne en externe vergaderingen (ook op internationaal vlak)
  • deelname aan vergaderingen en de vertegenwoordiging
  • onderhandelingen en overleg met externen met het oog op het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen
  • het ontwikkelen van accurate gegevens en informatie voor de voorziene websites (beveiligde en andere)
  • dringende beslissingen inzake gevoelige en delicate dossiers
  • voorstellen voor zendingen naar buitenland van immigratieambtenaren

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • voorstellen aan minister die de dienst zouden binden en engageren
  • zendingen naar het buitenland
  • fundamentele wijzigingen van de prioriteiten en de interne organisatie
  • engagementen tijdens onderhandelingen die belangrijke bijkomende voordelen zouden opleveren (en die niet aansluiten bij de algemene richtlijnen) of een grote budgettaire impact zouden hebben
  • opmerking: door zeer regelmatig overleg met en zeer regelmatige feedback aan de directeur-generaal is het begrip autonoom en autorisatie op verscheidene vlakken eerder vaag

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

77,798 miljoen euro Dienst Vreemdelingenzaken en gesloten centra

 

Eigen werkbudget

10 miljoen euro + 6,917 miljoen euro werkingsbudget centra 10 miljoen euro budget repatriëringen

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. het opleggen van administratieve boetes voor vervoerders en de inning: 1 miljoen euro

2. invorderingen werkgevers: 220.000 euro

3. personen die vastgehouden worden in de gesloten centra: 600

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wet van 1980, de vreemdelingenwet en het uitvoeringsbeleid
  • het KB inzake de gesloten centra
  • de internationale en de EU-normen
  • de instructies van de minister

 

Welke vernieuwingen
  • de invoering van een betere kwaliteitscontrole en harmonisatie
  • het uitwerken van verschillende verzamelingen van statistische gegevens en het analyseren ervan
  • het creëren van een open overlegstructuur, zowel intern als extern (het opstarten van verscheidene overlegstructuren)
  • gesloten centra: de uitbouw van het personeelskader, de uitbouw van vormingsprogramma's, de verhoging van de opvangcapaciteit, het versnellen van de doorlooptijd van de bewoners, het installeren van een medische code voor de opvolging (Mat code), meer toegang voor externen tot de centra (openheid naar NGO's (niet-gouvernementele organisatie) toe), uitgewerkte plannen met de aangepaste infrastructuur voor de verscheidene centra en ook voor een nieuw centrum (conceptmodellen)
  • de organisatie van speciale vluchten zowel door privémaatschappijen als door Landsverdediging, het afsluiten van akkoorden en MOU's

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de strategisch doelstellingen van de FOD
  • het KB van de gesloten centra
  • de beleidsverklaring van de minister van Binnenlandse Zaken

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.