Adviseur verwijdering - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV046
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Het leiden en coördineren van de verschillende diensten die bevoegd zijn inzake illegale vreemdelingen op het grondgebied (bureau C, bureau C/SIS, bureau CID, bureau CR en Permanentie)
teneinde
adequate beslissingen te nemen die nodig zijn voor hun efficiënte en humane verwijdering.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet leiden en organiseren van de verschillende diensten (bureau C, bureau C/SIS, bureau CID, bureau CR en Permanentie)
teneinde
het verwijderingsbeleid van de Dienst Vreemdelingenzaken uit te voeren en te zorgen voor een eenvormige toepassing van de instructies
Voorbeelden van taken
- het doorgeven van de bevelen en de instructies van de hiërarchie en erop toezien dat ze worden uitgevoerd en dat de doelstellingen verwezenlijkt worden
- het formuleren van voorstellen en het geven van adviezen zowel op beleidsniveau als op operationeel vlak
- het geven van voldoende feedback aan de hiërarchie over de problemen op het vlak van het beleid, op operationeel vlak of in verband met de middelen of het beheer van het personeel
- het doorgeven van een duidelijke boodschap met correcte en gerichte informatie teneinde het risico op vergissingen te beperken
- het ontwikkelen van de samenwerking tussen de verschillende cellen binnen de dienst en tussen de verschillende diensten door geregeld overleg te organiseren; het bevorderen van de gerichte samenwerking teneinde de vastgelegde doelstellingen te realiseren; het vastleggen van de doelstellingen die gerealiseerd moeten worden; alsook het beleggen van opvolgingsvergaderingen en het verzekeren van de goede samenwerking tussen de diensten
Alscoachhet adviseren en begeleiden van de medewerkers
teneinde
hen toe te laten om in optimale omstandigheden te werken
Voorbeelden van taken
- het creëren van een goede werksfeer door altijd ter beschikking van het personeel te staan om advies te geven of de nodige uitleg te verstrekken
- het verschaffen van praktische oplossingen voor de voorgelegde problemen
- het ondersteunen van de genomen beslissingen
- het bijhouden van de wijzigingen in de reglementering, letten op de gevolgen voor de werking van de diensten en, zo nodig, het opstellen van duidelijke instructies
Alsdeskundige/specialisthet uiteenzetten en verdedigen van het standpunt van de Dienst Vreemdelingenzaken en van België op internationale bijeenkomsten
teneinde
de uitwisseling en de samenwerking inzake verwijdering te bevorderen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan Europese vergaderingen betreffende de verwijdering van illegale vreemdelingen
- deelnemen aan de vergaderingen van de groep personenverkeer binnen de Benelux
- het beleggen van vergaderingen met externe partners of met bepaalde doelgroepen om te komen tot een betere samenwerking
Alsvertegenwoordigerhet opbouwen en onderhouden van goede betrekkingen met de diplomatieke en consulaire vertegenwoordigers van derde landen
teneinde
het verkrijgen van doorgangsbewijzen te vergemakkelijken
Voorbeelden van taken
- het organiseren van ontmoetingen met consulaire vertegenwoordigers
- deelnemen aan vergaderingen met de FOD Buitenlandse Zaken
- het beleggen van vergaderingen met externe partners of met bepaalde doelgroepen om te komen tot een betere samenwerking
Alsorganisatorhet organiseren van beveiligde vluchten
teneinde
de verwijderingen die problemen geven, uit te voeren
Voorbeelden van taken
- het leggen van de nodige contacten voor de reservering en de uitvoering van de vlucht
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
informeel
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
maandelijks
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
maandelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
maandelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
directeur verwijderingen - gesloten centra - inspectiediensten
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het eigen werk en van het dagelijks beheer van de directie Verwijdering
- het nemen van beslissingen in individuele dossiers van vreemdelingen inzake de wettelijkheid van het verblijf en de verwijdering
- het beheer van de prestaties van de personeelsleden van de directie Verwijdering in functie van de normale werktijd
- de evaluatie van het functioneren van de personeelsleden van de directie Verwijdering
- het ontwikkelen van een netwerk van interne en externe contacten om de vastgelegde doelstellingen te realiseren
- de organisatie van beveiligde vluchten
- voorstellen tot wijziging van de reglementering
- de uitwerking van nieuwe projecten om de vastgelegde doelstellingen te realiseren
De functie moet autorisatie vragen voor
- het toekennen en uitvoeren van uitzonderlijke prestaties
- het beheer van het personeelsbestand
- deelname aan externe opleidingen en studiedagen
- het vastleggen van middelen die bestemd zijn om de betrekkingen met de externe partners te verbeteren
- elke beslissing waarbij andere directies betrokken zijn
Impact
Totaal werkbudget entiteit
budget Verwijdering = 10 miljoen euro
Eigen werkbudget
geen
Andere kwantitatieve gegevens
1. 6000 tot 7000 gedwongen verwijderingen per jaar
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wet van 15 december 1980 inzake vreemdelingen
- de Europese reglementering inzake de verwijdering van illegale vreemdelingen
- de vonnissen en rechtspraak inzake de verwijdering van illegale vreemdelingen
- de instructies van de minister of de directeur-generaal
Welke vernieuwingen
- de ontwikkeling en invoering van nieuwe beheersinstrumenten
- de voorstellen tot aanpassing van de procedures op basis van de reglementeringen
Gebaseerd op welk referentiekader
- het moderniseringsproject van de overheidsdiensten
- de wetten en reglementeringen betreffende de Dienst Vreemdelingenzaken
|